Skats uz Gulbenes novadu caur dzelzceļa prizmu

ATGRIEZIES! Kopš šā gada jūnija nedēļas nogalēs, sākot ar piektdienas vakarpusi, uz Gulbeni atkal kursē pasažieru vilciens Rīga–Gulbene–Rīga © Vladislavs PROŠKINS, F64 Photo Agency

Kopš šā gada vasaras Gulbenes novada pašvaldības aģentūra “Gulbenes tūrisma un kultūrvēsturiskā mantojuma centrs” kopā ar šīs aģentūras struktūrvienību – izglītojošo un interaktīvo centru “Dzelzceļš un Tvaiks” ir iekārtojušies vēsturiskajā Gulbenes dzelzceļa stacijā, kas ir šīs pilsētas tūrisma plūsmas epicentrs.

Gulbenē atgriezies pasažieru vilciens

Pats ievērojamākais šā gada notikums, kurš noteikti atstās ilgtermiņa ietekmi gan uz tūristu plūsmu, gan veicinās ekonomisko izaugsmi un iedzīvotāju komfortu, ir regulāro pasažieru vilciena reisu atgriešanās Gulbenes stacijā. Kopš jūnija nedēļas nogalēs kursē vilciens Rīga-Gulbene-Rīga. Gulbenes novada pašvaldības aģentūras “Gulbenes tūrisma un kultūrvēsturiskā mantojuma centrs” direktore Simona Sniķe stāsta: “Desmit gadus pasažieru vilcienu regulāro reisu uz Gulbeni nebija, tāpēc vilciena regulāro reisu atgriešanās ir ļoti liels sasniegums un paver jaunas iespējas. Vilciens nozīmē vairāk tūristu, jo būtiski uzlabojusies komfortabla nokļūšana mūsu pilsētā, kā arī vietējiem iedzīvotājiem ir daudz ērtāk nokļūt Rīgā un atpakaļ. Nav noslēpums, ka daudzi gulbenieši strādā vai mācās Rīgā, bet nedēļas nogalēs atgriežas mājās - tagad šī pārvietošanās ir daudz ātrāka, ērtāka un lētāka. Esam daudz domājuši arī par tūristiem, kuri pie mums ierodas ar vilcienu - daudzu mērķis ir izbaudīt braucienu ar bānīti, tāpēc ir saskaņoti bānīša un Rīgas vilciena pienākšanas un atiešanas laiki. Piebildīšu, ka Gulbenes-Alūksnes bānīša maršrutā ir Stāmerienas stacija, kur izkāpt, lai dotos apskatīt Stāmerienas pili. Kopš Stāmerienas pils ārpuses atjaunošanas un teritorijas labiekārtošanas, šī pils ir kļuvusi par visapmeklētāko galamērķi. Tajā pašā laikā vērojams arī citu kultūrvēsturisko apskates objektu popularitātes pieaugums, jo novads ir bagāts ar muižām un pilīm, kā arī citām vēstures liecībām.”

INDUSTRIĀLAIS MANTOJUMS Gulbenē ir saistīts ar dzelzceļu, tāpēc šī ir īstā vieta, lai iegūtu jaunas zināšanas, kā arī atpūstos ne tikai visā, kas saistīts ar šaursliežu un mūsdienu dzelzceļu, bet arī ar bagātīgo novada kultūrvēsturisko mantojumu / Vladislavs PROŠKINS, F64 Photo Agency

Pēdējos gados attīstās “zaļo dzelzceļu” kustība - cilvēki dodas velobraucienos un pārgājienos pa senajām dzelzceļu stigām. Arī Gulbene ir izstrādājusi vairākus “zaļo dzelzceļu” maršrutus, iekļaujot tajos gan ēdināšanas iespējas, gan naktsmītnes, gan tuvumā esošās apskates vietas. Atjaunojot vilciena satiksmi ar Rīgu, kā arī kombinējot to ar Gulbenes-Alūksnes bānīti, “zaļo dzelzceļu” apceļotājiem tiek pavērtas jaunas iespējas, jo vilcienā līdzi var paņemt arī velosipēdu, lai ceļojot varētu miksēt braucienus bānīti un braucienus ar velosipēdu.

Interaktīvā ekspozīcija “Dzelzceļš un Tvaiks”

Gulbene ir industriālā mantojuma centrs, kas jau vēsturiski ir saistīts ar dzelzceļu un spējis saglabāt aktualitāti cauri gadsimtiem. Spilgtākais piemērs ir vēl arvien kursējošais bānītis, kas interesē gan vietējos, gan ārzemju tūristus. Tāpēc likumsakarīga ir izglītojoši interaktīvā centra “Dzelzceļš un Tvaiks” atrašanās vēsturiskajā un vēl arvien funkcionējošajā dzelzceļa stacijā. Ekspozīcija dod iespēju ne tikai uzzināt par dzelzceļa vēsturi, bet arī interaktīvā veidā izprast dzelzceļa specifiku.

Šeit ir iespējams pašam iejusties lokomotīves vadītāja lomā un novērtēt savu reakciju un spēju noturēt uzmanību, lai vilcienu bez starpgadījumiem nogādātu gala stacijā. Jaunieši var pārliecināties, cik bīstami ir šķērsot dzelzceļu vai iet pa sliedēm, ja austiņās skan mūzika. Minot velosipēda pedāļus varam saražot tik daudz elektrības, lai sāktu kustēties dzelzceļa makets, kā arī vērot un izzināt citus ar dzelzceļu saistītus procesus.

DZELZCEĻŠ UN TVAIKS ir izglītojoša interaktīva ekspozīcija, kurā iegūt priekšstatu par dzelzceļu no tvaika lokomotīves līdz šodienai / Vladislavs PROŠKINS, F64 Photo Agency

Var teikt, ka tūristu, kuri dodas Gulbenes virzienā, pats populārākais galamērķis tā vai citādi ir saistīts ar dzelzceļu, tāpēc Gulbenes tūrisma un kultūrvēsturiskā mantojuma centra atrašanās dzelzceļa stacijā ir pašsaprotama. Stacijā vēl arvien divas reizes dienā piestāj bānītis, kurš dodas regulārajos reisos no Gulbenes uz Alūksni un atpakaļ, pa ceļam pieturot gan Stāmerienā, gan citās vairāk vai mazāk atpazīstamās bānīša stacijās.

Simona Sniķe aicina rudens pusē, kas ir aktīvākais skolu ekskursiju laiks, izmantot Gulbenes piedāvājumu, jo brauciens ar vilcieniem daudziem bērniem ir eksotisks piedzīvojums. “Esam izstrādājuši ekskursiju programmu, kurā paredzēta vieta gan izglītošanai, gan atpūtai. Ja ir specifiskas vēlmes, varam piedāvāt individuālus maršrutus gan skolēniem, gan ģimenēm ar dažāda vecuma bērniem. Vienmēr gaidīsim interesentu zvanus vai vēstuli e-pastā, lai kopā radītu aizraujošu un izzinošu ekskursiju.”

Novados

Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca (DLRR) strauji tuvojas savai jubilejai, kura tiks atzīmēta 2026. gadā. Rūpnīca aktīvi darbojusies gan ekonomisko krīžu, gan citu kataklizmu laikos, tā regulāri maksā saviem darbiniekiem algas, valstij nodokļus, nodarbina vairāk nekā 500 darbinieku. Latvijas lepnums, smagās mašīnbūves uzņēmums, vairo savu klientu loku, dibina filiāles un modernizējas.

Svarīgākais