Dobeles Pieaugušo izglītības un uzņēmējdarbības atbalsta centrs (PIUAC) jau kopš 1995. gada ir viens no atbalsta mehānismiem, ko pašvaldība piedāvā sabiedrības tālākizglītībai, konkurences spēju uzlabošanai darba tirgū, kā arī pārkvalifikācijai un uzņēmējdarbības attīstībai, akcentējot rūpes par mazajiem ražotājiem un pakalpojumu sniedzējiem.
Ikkatra novada mazie uzņēmēji un amatnieki šobrīd ir īpašu izaicinājumu priekšā, jo nu jau gadu gadatirgi un tirdziņi ir ierobežoti, bet saražotā prece ir jāpārdod! Tas nozīmē, ka ir jāapgūst prasmes digitālajā mārketingā, tostarp pārdodamo produktu vizuālajā noformējumā un aprakstā. PIUAC direktore Brigita Tivča teic: “Senāk mums un preču un pakalpojumu piedāvātājiem šķita, ka digitalizācijas laikmets iestāsies kaut kad un iemaņas tirgoties un piedāvāt savus pakalpojumus interneta vidē kaut kad būs jāapgūst, bet Covid-19 izraisītā pandēmija mums ir likusi pārlēkt pāri laikam, jo šobrīd e-vide ir praktiski vienīgā iespēja, lai produkti un pakalpojumi nonāktu pie patērētāja.”
Dobeles uzņēmējiem, kā arī ārvalstu partneriem no Lietuvas un Baltkrievijas ir paveicies, jo ar ES un Dobeles pašvaldības atbalstu ir īstenots projekts, kura ietvaros ir iegādātas mūsdienīgas tehnoloģijas, dažādas datorprogrammas un piesaistīti speciālisti, kas uzņēmējiem sniedz iespēju saņemt gan speciālistu konsultācijas, gan apmācību, gan praktisku palīdzību produkta ievešanai tirgū. Vienkāršāk sakot, ja esat cilvēks, kurš vēlas plašākai sabiedrībai piedāvāt pakalpojumus un saražoto produkciju, tad pirmais solis ir saruna ar konsultantu, kurš, iepazīstoties ar uzņēmēju un tā esošo vai iecerēto produktu, ieteiks, kādi ir pieejamie atbalsta instrumenti - kursi, apmācības, aprīkojums, kontakti un iespējas startēt centra izstrādātajās platformās - Dobeledara.lv, Greenagriculture.eu u.c. “E-vidē ļoti populāras ir dažādas platformas, kurās zinoši un pieredzējuši uzņēmēji rāda priekšzīmi, cik nozīmīga ir piedāvātās produkcijas vizuālā identitāte. Tāpēc piedāvājuma sagatavošanai ir jābūt augstā vizuālā kvalitātē, kā arī paskaidrojošajiem tekstiem jābūt īsiem, kodolīgiem un uzrunājošiem.” Dobelē izveidota radošā laboratorija, kurā IT programmatūras apvienotas ar tehniku, kas ļauj izgatavot iepakojuma un iesaiņojuma prototipus. Tas ir sākumpunkts un finišs produkta vizuālā noformējuma izveidošanai, sākot no etiķetes un logo izstrādes līdz pat iesaiņojuma turziņai, kastītei vai citam risinājumam. “Ir skaidri redzama atšķirība starp piedāvājumiem, ko veidojuši cilvēki bez priekšzināšanām un tikai ar elementāriem mājās pieejamiem līdzekļiem, un tiem, kuru produkcijas identitāte tiek veidota profesionālā līmenī - konsultācijas, risinājumu piemeklēšana, augstas kvalitātes tehnoloģiju izmantošana, profesionālas fotostudijas sniegtie risinājumi - soļi no A līdz Z konkurētspējīga produkta virzīšanai tirgū.
Brigita Tivča piebilst: “Izveidotā laboratorija kalpo ne tikai uzņēmējiem, bet arī kā viens no kompetenču izglītības pamatakmeņiem, kurā caurviju izglītību iegūs arī skolēni un pasniedzēji. Tehnoloģijas attīstās un mainās arī mācīšanas pieeja, tāpēc ir darbs ar mūsdienīgām tehnoloģijām un datorprogrammām, tai skaitā ar 3D printeriem un specializētajām grafikas un dizaina programmās. Līdz ar to mūsu laboratorijas mērķauditorija ir ļoti plaša, sākot no uzņēmējiem līdz maziem un lieliem bērniem un skolotājiem.”
Jau vairākus gadus sekmīgi darbojas Dobeles PIUAC veidotā interneta vides platforma Dobeledara.lv, kurā apkopoti novada amatnieki un uzņēmēji, kuri vēlas dot plašu pieejamību saviem pakalpojumiem un precēm. Brigita Tivča skaidro: “Dobeledara.lv ir izveidota jau pirms vairākiem gadiem, bet pēdējā gada laikā tā ir attīstīta un pilnveidota ne tikai ar piedāvājumu, bet arī videostāstiem par mūsu novada cilvēkiem, kuri nesēž rokas klēpī salikuši, bet veido savu dzīvi un biznesu no sirds un ar lielu mīlestību. Dobeledara.lv ir vieta, kur mēs no savas puses pieliekam visas pūles, lai informācija un vizuālais materiāls rosinātu patērētājus iegādāties dažādu mājražotāju un mazo uzņēmumu produkciju un pakalpojumus. “Dobele dara” ir ne tikai e-vides platforma, bet arī zīmols, ar kuru dažādos publiskos pasākumos un notikumos mēs popularizējam novadnieku veikumu. Viens no jaunumiem, kurš gan vēl ir izstrādes stadijā, ir mājražotāju un mazo uzņēmumu iesaiste tūrisma industrijā. Ceram, ka piedāvājums apmeklēt mājražotāju izveidotās radošās darbnīcas, kā arī cita veida izziņas un izklaides pasākumus ieinteresēs plašu sabiedrības loku.” Jācer, ka pandēmijas ierobežojumi līdz jaunās tūrisma sezonas sākumam tiks atcelti un ļaudis varēs pie ražotājiem mācīties gan sieru siet, gan dārzu un daiļdārzu iekopt, gan vīnu ražot.
Ar gandarījumu jāsecina, ka platforma dobeledara.lv bauda arvien lielāku sabiedrības interesi un atsauksmes par Dobeles novadā piedzīvoto, sajusto vai uzzināto pienāk no visas Latvijas. Savukārt statistikas dati nepārprotami liecina, ka strauji pieaug ne tikai apmeklētāju skaits, bet arī portālā pavadītais laiks, iepazīstoties ar izvieto informāciju. Savā ziņā e-vides popularitāte ir pašsaprotama Covid-19 pandēmijas ierobežošanas laikā, bet tas arī nozīmē, ka dobelnieku piedāvājums ir interesants un konkurētspējīgs. Dobeledara.lv pakāpeniski kļūst par arvien pazīstamāku komunikācijas rīku, kas jebkuram interesentam rāda un stāsta par notiekošo Dobelē.