5.lapa
Valstīm ir tiesības pārtvert un nosēdināt to gaisa telpā ielidojušos civilās aviācijas gaisa kuģus, taču šīs tiesības nebūtu jāizmanto tādu nieku dēļ kā politiskās opozīcijas sagūstīšana. Reiz jau tā ir noticis, kad Eiropas sabiedrotie nepamatoti piespieda nosēsties Bolīvijas prezidenta lidmašīnu.
10 kilometru augstumā lidmašīnas ļoti retos gadījumos skar kaut kas uz zemes notiekošs vai tur lejā saorganizēts. Reisa FR4978 pārtveršana ir šāds notikums. Kāpēc Eiropas Savienības un NATO valstu lidmašīnām ir jālido virs tādām valstīm, kurās notiek inteliģentajai Rietumu sabiedrībai netīkošas lietas? Jo pa taisno lidot ir lētāk, jo tādi ir maršruti un tiek uzskatīts, ka tik augstu virs mākoņiem civilajām lidmašīnām nekas nedraud.
To, ka šāds uzskats ir maldīgs, pierādīja jau Malaizijas lidmašīnas katastrofa virs Austrumukrainas 2014. gadā. Reisu MH17 notrieca no zemes izšauta raķete. Aviācijas drošības eksperti pēc tam secināja, ka riski nebija pietiekami izvērtēti un tik tuvu karadarbības zonai lidot nedrīkstēja. Reti, taču aviācijā mēdz notikt neprognozētas lietas. Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars salīdzina: “Tas ir kā vulkāna izvirdums.” Un gadījumā ar svētdien Baltkrievijas pārtverto un aizturēto lidmašīnu vulkāns ir bijis prezidents Aleksandrs Lukašenko. Teorētiski visi zina, ka no pēdējā Eiropas diktatora iespējams sagaidīt visnegaidītākos izvirdumus, bet sagatavoties tiem ir tikpat kā neiespējami. Un saistībā ar reisa FR4978 Atēnas-Viļņa pārtveršanu sarežģītākais ir tas, ka valstīm ir tiesības pārtvert civilo transportu, ja tās uzskata šādu rīcību par pamatotu. Un Baltkrievija šobrīd vēsta, ka rīkojusies, rūpējoties par Eiropas drošību. Precīzāk - rīkojies Aleksandrs Lukašenko, jo tā bija personīgi viņa pavēle - sūtīt iznīcinātāju un nosēdināt civilo gaisa kuģi Minskā. Visu rakstu var izlasīt šeit: