Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvalde izmeklē iespējamos noziegumus, kuros cietušā lomā visticamāk “airBaltic”, saistībā ar pēdējā mēneša laikā “nra.lv” publiski izskanējušajām ziņām, divdesmit publikācijām un ierakstiem interneta portālos un sociālās saziņas vietnēs, kur pieminēta lidsabiedrība “airBaltic” un tās vadība. Šāda informācija nonākusi “nra.lv” rīcībā, no kā secināms, ka “airBaltic” amatpersonas vērsušās Valsts policijā ar iesniegumu uzsākt kriminālprocesu un izmeklēt noziedzīgos nodarījumus. Zīmīgi, ka no Valsts policijas puses netiek veikta resoriskā pārbaude par iespējamu pārkāpumu, bet ir jau lemts par kriminālprocesa uzsākšanu un “nra.lv” jau acīmredzami iezīmējies kā viens no iespējamajiem iespējamo noziegumu veicējiem.
Kriminālprocess uzsākts par Krimināllikuma 157. panta otrajā daļā un 193.2 panta pirmajā daļā paredzētā noziedzīgā nodarījuma iespējamu izdarīšanu. Proti, par neslavas celšanu masu saziņas līdzeklī un par iekšējās informācijas nelikumīgu izmantošanu finanšu tirgos, ieteikšanu citai personai vai citas personas pamudināšanu iesaistīties iekšējās informācijas nelikumīgā izmantošanā finanšu tirgos, kā arī par manipulācijām finanšu tirgos, ja ar to radītas smagas sekas.
Par iespējamiem noziedzīgiem nodarījumiem spriediet paši, bet tie visnotaļ esot saskatāmi tādā publikācijā kā https://nra.lv/latvija/480001-lai-velns-parauj-kas-te-notiek-freimanis-bez-aplinkiem-izsakas-par-gausu-un-airbaltic.htm
Šajā publikācijā portālā “nra.lv” tiek citēts sociologa Aigara Freimaņa teiktais žurnālistei Veltai Puriņai intervijā TV24.
"Viņam [Gausam] ir skaidrs mērķis - par jebkuru cenu no aviokompānijas izspiest visu, ko vien var. Viņš nepilda solīto - to nesen dzirdēju no kāda politiķa. Es teikšu vienkāršāk - viņš melo, melo apzināti. Dara to gadiem. Viņu piesedz padome, kurai būtu jāpārstāv valsts intereses. Gausu piesedz politiķi. Siliņa paziņo, ka valsts nekontrolē šo aviokompāniju. 98% akciju pieder valstij. Kas tad to kontrolē - 2% akciju īpašnieks? Lai velns parauj - kas te notiek? Drīzumā notiks akcionāru kopsapulce. Kas ir akcionārs? Satiksmes ministrija ar Briškenu. Viņš nevar sanākt kopā ar tiem zēniem? Iecerētais modelis ir ļoti labi redzams - novest "airBaltic" tuvu maksātnespējai. Tad to atdot par sviestmaizi. Un tad būs tas kvēlais paziņojums, ka valsts iedzīvotājus atbrīvojusi no problēmām. Tas, ka pazaudēta miljoniem liela nodokļu maksātāju nauda, vairs nebūs svarīgi," saka A. Freimanis.
Publikācijā https://nra.lv/neatkariga/izpete/479711-airbaltic-pabaro-gausu-ari-caur-vina-dalibu-privatuznemumos.htm tiek aprakstīts, ka Martinam Gausam nauda no “airBaltic” plūst ne tikai kā atalgojums, bet arī kā dividendes no dalības privātuzņēmumā, kurš ir starpnieks programmatūras izstrādei aviokompānijas biļešu iegādes un rezervēšanas platformai. Pāri visam izrādās, ka Martins Gauss var lemt par iepirkumiem “airBaltic”, ko grib un kā grib, jo Publisko iepirkumu likums uz “airBaltic” nemaz neattiecoties. Publikācijā “nra.lv” turpina pētīt “airBaltic” un “2e systems GmbH” darījumu, kurā M. Gausam pastarpināti piederošais Vācijas uzņēmums “2e systems GmbH” pilda tikai starpnieka jeb treknās peļņas nosmēlēja funkcijas “airBaltic” darījumos. Faktiskos darbus, iespējams, par līdz pat trīs reizes zemāku cenu dara apakšuzņēmējs, Horvātijā bāzētais “Upheave Technologies” kā “airBaltic” biļešu rezervācijas sistēmas uzlabošanas darbu veicējs vismaz divu gadu garumā no 2019. gada līdz 2020. gadam.
Iespējamie noziegumi tiek saskatīti arī publikācijā https://nra.lv/tautaruna/nebusanas/478910-tie-ruksi-manu-naudu-vel-menesi-taisas-apgrozit-laudis-nikni-par-airbaltic-attieksmi.htm, kura veidota, apkopojot ierakstus sociālajos tīklos. Tajos cilvēki, kurus tiešā veidā skāris skandāls "airBaltic" atcelto reisu lietā, pauž sašutumu ne tikai par izjauktajiem plāniem, bet arī par "iekonservēto naudu". Paziņojumi no "airBaltic" liecina, ka naudu var nākties gaidīt pat 21 darba dienu jeb tieši mēnesi. Tas nozīmē, ka mazāk turīgam cilvēkam šajā laikā nav iespējams rezervēt citu lidojumu, jo finanšu līdzekļi ir iesaldēti "airBaltic" kontos. Labākajā gadījumā, ja sakrīt aviokompānijas un klienta bankas, naudu varēs saņemt septiņu dienu laikā.
Nav noslēpums, ka lielās kompānijas naudu nepārtraukti "apgroza", tostarp izvietojot to nakts un citos īstermiņa depozītos. Tādējādi nauda pelna naudu. Kāda "airBaltic" kliente ir ne pa jokam nokaitināta un vietnē "X" raksta: "Paga, tie rukši tagad vēl trīs nedēļas manu naudu savā bezprocentu kredītā taisās apgrozīt?!" Patiesībā autore ir nedaudz kļūdījusies - "airBaltic" naudu uz citu banku sola atgriezt 21 darba dienas jeb mēneša laikā.
Publikācijā https://nra.lv/neatkariga/izpete/479374-vai-gausa-vadiba-airbaltic-piemekles-ungarijas-lidsabiedribas-malev-bankrota-liktenis.htm portāls “nra.lv” atskatās uz Ungārijas lidsabiedrības "Malev" bankrotu un vaicā - vai “airBaltic” negaida līdzīgs liktenis? Publikācijā atgādināts, ka 2012. gada 3. februārī britu raidsabiedrības ziņu vietnē “www.bbc.com” parādījās vēsts “Sabrūk Ungārijas aviokompānija “Malev””. Būtiski atzīmēt, ka no 2009. līdz 2011. gada vidum šo lidsabiedrību vadīja pašreizējais “airBaltic” valdes priekšsēdētājs Martins Gauss. Lai arī ko Latvijas valdība, “airBaltic” padomes priekšsēdētāja Klāva Vaska skubināta, lemtu vai nelemtu par kārtējās valsts naudas piešķiršanu “airBaltic”, Eiropas Komisijai var būt savs viedoklis jautājumā - drīkst vai nedrīkst Latvijas valsts dotēt aviokompāniju un tādējādi kropļot aviācijas pasažieru pārvadājumu tirgu Eiropā.
Šāda un līdzīga satura ir arī pārējās sešpadsmit publikācijas, par kurām ir aizdomas, ka tās sevī slēpj noziedzīgus nodarījumus.
https://nra.lv/dzivesstils/interesanti/478952-tests-ko-tu-vel-nezini-par-airbaltic-likstam.htm ;
https://nra.lv/latvija/478821-atklatiba-nak-jauni-fakti-par-airbaltic.htm ;
https://nra.lv/ekonomika/latvija/478789-airbaltic-grib-vel-valsts-naudu.htm ;
https://nra.lv/ekonomika/latvija/480482-airbaltic-noliedz-darbinieku-masveida-atlaisanu.htm ;
https://nra.lv/ekonomika/latvija/480478-tauta-dusmas-varas-par-airbaltic.htm
https://news.inbox.lv/14xyrwy-airbaltic-masveida-atlaidusi-darbiniekus?language=lv ;
https://lente.lv/raksts/airbaltic-masveida-atlaidusi-darbiniekus/498779 ;
https://x.com/Neatkariga/status/1881558008221565085 ;
https://x.com/Neatkariga/status/1881183072613208107 .
Atbilstoši saņemtajam pieprasījumam šobrīd “nra.lv” gatavo valsts policijai skaidrojumu. Portāla “nra.lv” pozīcija joprojām nelokāma: noziegumi ir jāatmasko un vainīgie jāsoda.