Tik daudz šķēpi lauzti ap “Rail Baltica” projekta realizāciju, jo īpaši ap jautājumu – ienāks vai neienāks “Rail Baltica” Rīgā un lidostā “Rīga”. Satiksmes ministrs Atis Švinka (“Progresīvie”) sarunā ar “nra.lv” atklāj pašreizējo risinājumu, un tas nav pārāk iedvesmojošs.
No ministra teiktā izriet: dzelzceļš līdz lidostai tiks izbūvēts, taču tikai kā esošās dzelzceļa līnijas Rīga-Tukums atzars no Imantas. Tas nozīmē, ka Rīgas centrālā dzelzceļa stacijā varēsim iekāpt “Vivi” un jau pēc dažām minūtēm vai ilgāka laika sprīža, atkarībā no pieturām, izkāpt lidostā un tādā pašā veidā no lidostas tikt atpakaļ Rīgā. Par vizināšanos no Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas caur lidostu “Rīga” līdz Jaunmārupei, Bauskai vai Berlīnei pagaidām jāaizmirst. Šobrīd notiekot darbi, lai sāktu dzelzceļa atzara būvniecību un vēl nepabeigtās lidostas dzelzceļa stacijas līdz Imantai. Tāpat notiekot būvlaukuma izveide galvenajai “Rail Baltica” trasei, kas šķērsos Latviju no Lietuvas līdz Igaunijas robežai. Ko darīt ar tiem sabetonētajiem milzu balstiem, kuri no lidostas ved Jaunmārupes kapsētas virzienā, šobrīd vēl neesot skaidrības.
Kādi jaunumi "Rail Baltica" būvniecībā? Redzams, ka lidostā “Rīga” joprojām betonē stabus.
Šobrīd viss tiek precizēts, ko un kā mēs darām visos mūsu būvlaukumos galvenajā trasē, kas iet no Misas uz leju (domāts Lietuvas robežas virziens). Tiek gatavots būvlaukums. Esam mobilizēti Rīgas Centrālajā stacijā, kur ir jānotiek darbiem. Visi līgumi ir noslēgti. Lidostas “Rīga” dzelzceļa stacijā šobrīd tiek sakārtotas nepabeigtās lietas, lai varētu virzīties uz priekšu dzelzceļa būvniecība no stacijas uz Imantu. Tur tiek sakārtots mantojums, kas ir smags un grūts. Tur patiešām būs sarežģīti un grūti risinājumi. Bet šie jautājumi tiks sakārtoti.
Ja reiz jautājumi tiek kārtoti, tad iznāk, ka mēs “Rail Baltica” jau būvniecības pirmajā posmā "izvelkam" līdz lidostai?
Ar "Vivi" mēs, protams, aizbrauksim līdz lidostai.
No Centrālās stacijas?
Jā.
Bet no lidostas uz Misu Bauskas virzienā? Balsti jau ir izbūvēti.
Balsti diemžēl ir izbūvēti. Tā bija rūgta fakta fiksācija. Kad es stājos amatā, aizbraucu tur un redzēju šos 23 betona stabus.
Ir kāda ideja, ko ar tiem darīt?
Mēs pie tā strādājam. Jābūt risinājumam.
Varbūt tur varētu ierīkot tramvaju uz Jaunmārupi vai Jaunmārupes kapsētu?
Uz to es šodien neatbildēšu, bet patiešām tas nav labākais piemērs.
Jāatgādina ka, pēc pēdējās pieejamās informācijas, "Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 400 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi. Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017. gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.
Neraugoties uz projekta dārdzību, paredzēts, ka pa 870 kilometru izbūvēto Eiropas sliežu platuma (1435 mm) jauno dzelzceļu vilciens drīkstēs braukt ne ātrāk par 240 kilometriem stundā.