Tu ieej veikalā tikai pēc piena un olām, bet iznāc ar diviem maisiem, kuros ir arī šokolāde, čipsi, maize un “akcijas” gurķi, kurus nemaz neplānoji pirkt. Pazīstama situācija? Lielveikali nav nejauši veidotas vietas – to plānojums un piedāvājums ir veidots tā, lai tu pirktu vairāk nekā gribi. Lūk, kā tas notiek – un kā tam pretoties, skaidro BBC.
7 mārketinga triki, kas strādā pret tevi
Nepieciešamais vienmēr ir tālu
Maize, piens, olas un citi pamata produkti gandrīz vienmēr ir veikala aizmugurē. Iemesls? Lai ceļā līdz tiem tu redzētu pēc iespējas vairāk citu lietu un varbūt kaut ko paņemtu “pa ceļam”.
“Akcijas” preces pie ieejas vai kasēm
Tā sauktās akcijas bieži nav īsti izdevīgas - prece var būt tikai simboliski lētāka vai pat par to pašu cenu. Bet, ja tā ir “izcelta”, mēs uztveram to kā izdevīgu.
Produkta novietojums acu līmenī
Visdārgākie vai veikalam izdevīgākie produkti tiek likti tieši acu līmenī. Lētākās alternatīvas - augstāk vai zemāk.
Lēnā mūzika fonā
Pētījumi rāda - lēna mūzika liek iepirkties ilgāk un mierīgāk, kas nozīmē - tu pavadi vairāk laika pie plauktiem un, visticamāk, nopērc vairāk.
Smarža un apgaismojums
Maizes ceptuve vai kafijas stends pie ieejas bieži netiek izmantoti nejauši - pat mākslīgi radītas smaržas rosina apetīti un impulsīvu pirkšanu.
Lielāki iepirkumu ratiņi
Jo lielāki ratiņi, jo vairāk liekas, ka “vēl ir vieta” - un jo vairāk mēdzam ielikt tajos. Tiek uzskatīts, ka ratiņu tilpums ietekmē pirkuma apjomu līdz pat 30%.
“Trīs par divu cenu”
Tev vajadzēja vienu, bet piedāvājums liek paņemt trīs. Pat ja “izdevīgi”, jautājums ir - vai tev to tiešām vajag?
Kā no šiem trikiem izvairīties?
Veikals nepārkāpj noteikumus - tas vienkārši izmanto psiholoģiju, lai veicinātu pirkumus. Bet, ja tu zini šos trikus, tu vari apzināti no tiem izvairīties un ietaupīt naudu, vietu plauktos un nevajadzīgu pirkumu pārnešanu mājās. Iepērcies gudri!