Lielai daļai autovadītāju nav padziļinātu zināšanu par spēkrata uzbūvi un darbības principiem, tādēļ jauna auto iegāde nereti ir liels izaicinājums. Jo īpaši, ja nav uzticama servisa, kur to pirms pirkuma aizvest pārbaudīt. Kā neuzķerties uz pārdevēja reklāmu un solījumiem, ka mašīna ir “izcilā tehniskajā stāvoklī”? Aicinām iepazīties ar auto tirgotāja “Longo Group” sagatavotajiem četriem padomiem, ko ņemt vērā pirms spēkrata iegādes un kā rīkoties, ja iznācis iegādāties tādu, kura tehniskais stāvoklis neatbilst pārdevēja solītajam.
Pirmais solis noteikti ir izmantot visas pieejamās bezmaksas datubāzes. Viena no tām ir Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datubāze, kurā var bez maksas iegūt informāciju par būtiskiem ceļu satiksmes negadījumiem, kuros transportlīdzeklis ir bijis iesaistīts, tā tehniskajiem datiem, kā arī Latvijā fiksēto nobraukuma vēsturi. Līdztekus tam CSDD piedāvā informāciju arī par ārvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem. Tiesa gan, šādas ziņas ir iespējams iegūt tikai par 10 valstīm. Turklāt tās ir nepilnīgas. Pilnai šādu spēkratu vēsturei ir piekļuve tikai šajās valstīs reģistrētiem komersantiem.
“Izcilā tehniskā stāvoklī un par zemāku cenu nekā vidēji tirgū”. Diemžēl visbiežāk tie ir tikai tukši solījumi, kam realitātē nav seguma. Ja pārdevējs neļauj spēkratu vest pārbaudīt uz pircēja izvēlētu servisu, tas ir brīdinājuma signāls, ka viņam kaut kas ir slēpjams, un labāk sarunas par pirkšanu neturpināt. Iesakām izvēlēties auto pārdevēju, kurš gan piedāvā plašu, detalizētu informāciju par auto, gan arī sniedz iespēju auto pārbaudīt jebkurā servisā vai ņemt servisa speciālistu līdzi.
Latvijā liela daļa auto pircēju ierasti izvēlas iegādāties jauno spēkratu no citas privātpersonas. Tomēr uzticams uzņēmums var sniegt reālas garantijas, ka izraudzītais auto ir tieši tādā tehniskajā stāvoklī, kā pārdevējs ir apgalvojis. Latvijā, kā rāda tiesu prakse, arī juridiskas personas var maldināt par reālo auto stāvokli, tāpēc ir ļoti svarīgi pašam pircējam izvērtēt, vai pārdevējs ir uzticams.
Kā to izdarīt? Eksperti min trīs kritērijus, kam pievērst uzmanību:
Kā par to pārliecināties? Pirmais un vienkāršākais veids - pārbaudīt publiski pieejamās atsauksmes internetā, sociālajos tīklos par pārdevēju. Otrs veids - rakstiska vai digitāli pieejama detalizēta informācija par noskatīto transportlīdzekli, ko pārdevējs sniedz pēc pircēja pieprasījuma vai jau sākotnēji sludinājumā. Atbildība ir abām pusēm - pārdevējs nodrošina ticamu un detalizētu informāciju, savukārt pircējs jautā visu, lai būtu pilnībā drošs par auto tehnisko stāvokli iegādes brīdī.
Iegādājoties jaunu vai lietotu auto, gluži kā jebkuru citu preci - pircējam ir tiesības saņemt no pārdevēja pilnīgu informāciju par automašīnas nepilnībām pirms iegādes. Situācijās, kad tās atklātas tikai pēc spēkrata iegādes, pircējam ir tiesības pieprasīt pārdevējam to kompensēt. Šeit gan ir viena ļoti būtiska nianse. To ir iespējams izdarīt, ja auto ir pirkts no juridiskas personas, un abas puses ir noslēgušas darījuma līgumu. Šajā situācijā pircēju aizsargā Patērētāju tiesību aizsardzības likuma normas.
Ja automašīna ir iegādāta no fiziskas personas un bez līguma, tad iespēja saņemt atpakaļ naudu par nepilnību novēršanu, ja tās atklātas tikai pēc iegādes, ir teju neiespējami. Tas nozīmē, ka pērkot auto “no rokas”, pircējs riskē iegādāties “kaķi maisā” un rēķinās, ka viņam nebūs iespējas vērsties ar pretenzijām pret pārdevēju, lai atgūtu naudu, kas ieguldīta auto nepilnību novēršanā, par kurām darījuma veikšanas brīdī viņš netika informēts.
Labākais veids, kā pasargāt sevi, ir izvēlēties tādu pārdevēju, kas nodrošina atklātu auto iegādes procesu, kā arī piedāvā pilnu auto vēsturi.