Dizaineru savienība velta asus pārmetumus Rīgas tēla izstrādes konkursam

Latvijas Dizaineru savienība (LDS) iebilst pret Rīgas tēla izstrādes konkursu un apšauba tā nozīmīgumu, uzsvērts savienības izplatītajā atklātajā vēstulē.

Pirmais, kas liekot apšaubīt šī konkursa vērtību un nozīmīgumu, ir tā rīkotāju un zīmola radītāju iepazīstināšanas laikā paustā ideja, kurā Rīgai tiek mainīta kultūras identitātes piederība - mistiska ziemeļu reģiona galvaspilsēta.

Šāds bez loģiska pamatojuma nekritiski pieņemts ārzemju ekspertu Rīgas tēla identitātes redzējums nekalpos ne nacionālās kultūras, ne arī saimnieciskās izaugsmes interesēm, uzskata LDS. "Vai tiešām tagad Latvijas galvaspilsētas, kas ir arī tautas kultūras centrs, kultūras identitāti var nopirkt un mainīt pēc savas patikas jebkurš uzņēmums, kuram tiek atļauts iesaistīties šāda konkursa organizēšanā? Vai tāda tagad būs dizaina konkursu kārtība Rīgā? Vai tas ir kārtējais signāls Latvijas dizaineriem un citiem speciālistiem pamest šo valsti darba meklējumos citur?" jautā LDS.

Pēc savienības domām, konkursa rezultātā iegūtais zīmola "Live Rīga" grafiskais risinājums ir lakonisks tekstuāls koncepts bez liekvārdības, kas var būt piemērojams jebkurai pilsētai "ziemeļos" ar četru burtu nosaukumu.

Abstraktais ornaments fonā, kas formāli pievienots, neiedziļinoties latvju raksta būtībā un pielietojuma loģikā, praksē, visticamāk, tikšot atmests kā funkcionāli neizmantojams dažādās zīmola lietošanai nepieciešamās situācijās. Krāsu un burtu izvēle radot sajūtu par jau iepriekš ieplānotu asociatīvu līdzību ar "AirBaltic" zīmolu, kur Rīgas tēla grafiskajai identitātei ierādīta pakārtota loma. Arī ne emocionālu, ne saturisku saikni ar Rīgu šis zīmols nerada, grafiskā kvalitāte atstāj gadījuma rakstura iespaidu, norāda LDS.

Latvijas Dizaineru savienība pauž neizpratni par šī konkursa izsludināšanas gaitu, dalības nosacījumiem un apšaubāmajiem rezultātiem. "Izsakām nožēlu par klaji pausto necieņu pret Latvijas dizaina profesionāļiem, kuri tika apieti, organizējot šo konkursu," teikts vēstulē.

LDS uzskata, ka šāda visai Latvijai nozīmīga Rīgas vizuālā tēla konkursa norisei bija jābūt publiski izsludinātai ar vienlīdzīgām iespējām tajā piedalīties jebkuram pašmāju komunikāciju grafiskā dizaina speciālistam, gan arī ārzemju aģentūrām, tā veicinot reklāmas un komunikāciju dizaina vides attīstību.

Kā ziņots, arī Latvijas reklāmas nozares pārstāvji apšauba zīmola "Live Riga" izveides procesa caurskatāmību un patieso labuma guvēju, liecina biznesa informācijas portāla "Nozare.lv" veiktā aptauja.

Konkursā par zīmola izstrādi kopumā piedalījās desmit kompānijas, no kurām finālam kvalificējās trīs. Uzvarētāji ir starptautiski atzīta kompānija, kas pērn izstrādājusi un realizējusi reklāmas kampaņu Berlīnei - "Be Berlin". Tāpat starp uzņēmuma klientiem ir tādi uzņēmumi kā "Renault", "Bosch" un "Lufthansa".

Zīmola "Live Rīga" autoru "Embassy" pārstāvis Andreass Maks pastāstīja, ka Rīgai piemīt unikāla identitāte, kura balstās uz tradīcijām. Visapkārt Rīgā ir sastopams jaunā un tradicionālā apvienojums, kur īpaša uzmanība tiek pievērsta detaļām.

"Rīgai ir jābūt ziemeļu galvaspilsētai. No Eiropas perspektīvas Rīga ir pārsteidzoši ziemeļnieciska, pārsteidzoši pilsētnieciska un ar pārsteidzoši labiem savienojumiem," sacīja Maks.

Rīga ir četru burtu nosaukums, kuru var sasaistīt ar virkni četru burtu darbības vārdiem, tādējādi aicinot izdzīvot Rīgu, kas ir arī zīmola nosaukums - "Live Rīga". Šis četru burtu zīmols, kuram var patapināt tādus zīmolus kā "Stay Rīga" (Paliec Rīgā), "Work Rīga" (Strādā Rīgā) ir platforma, bet piepildīt šo platformu vajadzēs pašiem rīdziniekiem, sacīja Maks.

Kā pirmie ar Rīgas jauno zīmoli tiks iepazīstināti iedzīvotāji svarīgākajos Rīgas mērķa tirgos - Vācijā, Zviedrijā, Somijā, Norvēģijā, Krievijā, Ukrainā, kā arī Lietuvā un Igaunijā, sacīja RTAB pārstāve Antra Laumane. Plānots, ka aktīvas darbības rezultātā tūrisma nozares īpatsvars iekšzemes kopproduktā pieaugs par 15%-20% gadā, uz katriem piesaistītajiem miljons tūristiem tiks izveidoti 10 000 jaunu darba vietu.

Svarīgākais