Eksperiments: Rīgas sabiedriskajā transportā viegli braukt bez biļetes

Laikraksts "Diena" eksperimentā noskaidrojis, ka Rīgas sabiedriskajā transportā ir viegli braukt bez biļetes - eksperimenta laikā laikraksta žurnālists 32 reizes brauca sabiedriskajā transportā bez biļetes, taču kontroli viņš satika tikai trīs reizes un soda naudā samaksāja 2.5 latus.

Laikraksts "Diena" eksperimentā gribēja noskaidrot, cik ilgi var vizināties ar sabiedrisko transportu nesamaksājis, kā arī izbaudīt, kāda tad ir sabiedrībā gandrīz vai briesmoņu slavu iemantojušo kontrolieru attieksme pret bezbiļetniekiem.

Laikraksts norāda, ka ar mērķa pirmās daļas īstenošanu veicas pat pārāk labi – braucienu skaits jau sen mērāms desmitos, bet kontrolierus laikraksta žurnālists tā arī nav manījis.

Kad jau otro dienu no rīta līdz vakaram viņš pavadīja sabiedriskajā transportā, sācis pārņemt izmisums, tādēļ viņš sāka meklēt veidus, kā ātrāk «uzrauties». Izrādās, kāds «apzinīgs pilsonis» arī izveidojis specializētu kontu sociālajā tīklā "Twitter", kurā viņš un atbalstītāji regulāri ziņo par kontroles aktivitātēm. Kontam jau ir vairāk nekā 1000 sekotāju, tomēr tas īsti nepalīdz. Tādēļ Rīgas satiksmes (RS) interneta mājaslapā "Dienas" žurnālists nolūkoja, kuros maršrutos ir visvairāk pieķerto bezbiļetnieku, un tamdēļ nolēma biežāk braucienam izvēlēties 15.trolejbusu un 6.tramvaju.

"Izvēle attaisnojas – ceturtdienas pēcpusdienā 15.maršruta trolejbusā pirms Mazās kalna ielas pieturas beidzot iekāpj kontrole. Sniedzu kontrolierei savu «nenopīkstināto» e-talonu, tomēr, kā izrādās, velti – kontroliere to novicina gar savu uzskaites aparātiņu, tā ekrānā nomirgo kas sarkans, bet viņa mierīgi pagriežas un aiziet projām, neko man neteikdama," raksta "Diena".

Žurnālistss par kontrolieres rīcību apmulsis, tādēļ mainījis trolejbusu un iekāpis nākamajā, kurā atkal trāpa uz kontroli. E-talonu kārtējo reizi nereģistrējis, "Dienas" žurnālists nostājās pie durvīm un gaidīja savu kārtu. Tā tomēr nepienāca, jo kontrolieris tik tālu netiek. Viņš iegrimst ilgā, bet šķietami draudzīgā diskusijā ar kādu gludi skūtu jaunieti, kurš apgalvo – man ir mēnešbiļete, tikai nez kādēļ to nevarēju piereģistrēt. Pienāk nākamā pietura, un, tā arī nevienu bezbiļetnieku sev līdzi nepaņēmuši, kontrolieri dodas prom, bet gan "Dienas" žurnālists, gan plikgalvainais jaunietis mierīgi turpinām ceļu.

Vēlāk žurnālists runājis ar kādu autobusa šoferi, kurš atzinis – kontrolieri esot tā iebiedēti, ka baidoties bezbiļetniekam kaut pirkstu piedurt. Tiklīdz pienāk kāda sūdzība, tā no darba ārā vai vismaz piemaksa no algas nost.

"Dienas" žurnālists trešo reizi "iekrita" kontroles brigādei, kurai palīdz arī pašvaldības policisti. Viņš bijis vienīgais bezbiļetnieks trolejbusā, tāpēc uzreiz nonāca kontrolieru uzmanības centrā. "Var redzēt, ka RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens nav melojis, stāstīdams, ka tagad visi kontrolieri iziet apmācības darbam ar klientiem un konfliktu novēršanai. Ja fonā negrozītos policisti, sajūta būtu tāda kā veikalā pie kases," vēsta laikraksts.

Žurnālists gan bijis patīkami pārsteigts, kad kontrole viņam uzlikusi soda naudu 2,5 latu apmērā pēc tam, kad viņš sacījis, ka piecu latu bezbiļetniekam nav.

2010. gadā sodīti gandrīz 59 000 bezbiļetnieku, soda naudās iekasējot 192 892,82 latus jeb vidēji 3,3 latus no bezbiļetnieka. Katru mēnesi tiek pieķerti aptuveni 6000 bezbiļetnieki.

Laikraksts "Diena" eksperimentu veica no 25. līdz 28. oktobrim darbdienu rītos, pēcpusdienās un vakaros. "Dienas" reportieris devās 32 braucienos ar sabiedrisko transportu no galapunkta līdz galapunktam, nereģistrējot e-talonu. Atsevišķi īsāki braucieni uzskaitē nav iekļauti.

Laikraksts norāda, ja par katru braucienu būtu pirkta biļete par standarta cenu – 50 santīmiem, tad eksperiments būtu izmaksājis 16 latu. Savukārt, ja katrā braucienā reportieri pieķertu kontrole un liktu samaksāt sodu, tad eksperiments būtu izmaksājis no 64 līdz 160 latiem.

"Diena" arī norāda, ka "Rīgas satiksmei" eksperiments zaudējumus nav radījis, jo laikraksta reportierim ir mēnešbiļete ar nenormēto braucienu skaitu. Eksperimenta nolūkos, braucot sabiedriskajā transportā, tā netika reģistrēta.

Svarīgākais