Vērienīgā adrešu maiņa Rīgā ir samulsinājusi dažu labu iestādi un sadusmojusi rīdziniekus. Divu gadu laikā plānots nomainīt adreses 10 000 adresācijas objektu. Ar jaunajām adresēm jau aprod Bolderājas, Buļļu, Voleru, Spilves, Daugavgrīvas, Kleistu, Iļģuciema un Imantas apkaimes iedzīvotāji, bet par adresācijas maiņu Beberbeķu, Mūkupurva un Pleskodāles apkaimē notiek sabiedriskā apspriešana, kas turpināsies līdz 10. novembrim.
Katras publiskās apspriešanas laikā ir plānots sakārtot adreses no 500 līdz 800 ēkām. Kaut arī rīdziniekiem jauno adresi tikpat kā nevienā iestādē nevajadzētu speciāli precizēt, neizpratne par to, kā rīkoties katrā konkrētā gadījumā, tomēr pastāv. Piemēram, Anda apdzīvotajai mājai pašvaldība nomainīja adresi, bet, pasūtot preces ar piegādi mājās vai kontaktējoties ar interneta kompāniju, tur jauno adresi neatzīst – vajagot sākumā nosaukt iepriekšējo.
Rīgas pilsētas būvvaldē norāda, ka adreses maiņas faktu apliecina oficiālajā izdevumā Latvijas Vēstnesis publicētais lēmums, kas visiem ir un būs pieejams bez maksas. Tomēr iespējams, ka īpašniekam par mainīto adresi tomēr vajadzētu paziņot, piemēram, Lattelecom, Latvenergo, bankām, interneta kompānijām u. tml.
A/s Latvenergo projektu vadītāja Ilvija Līvmane skaidro, ka saskaņā ar elektroenerģijas piegādes līgumu klientam būtu jāinformē uzņēmums par savas adreses vai tālruņu izmaiņām. «Taču gadījumā, ja saņemam šādu informāciju no citiem kanāliem, piemēram, par adrešu maiņām Rīgā mūs informēja Rīgas pilsētas būvvalde, turklāt mainīto adrešu informācija bija pieejama oficiālajā izdevumā Latvijas Vēstnesis, mēs, protams, veicam izmaiņas savā klientu datu bāzē.» Tā kā adrešu nomaiņa klientu datu sistēmā ir darbietilpīga, pašlaik uzņēmums informāciju var precizēt arī jebkāda cita veida komunikācijā ar klientu.
Savukārt Swedbank ikdienas pakalpojumu vadītāja Ināra Tiltiņa mierina, ka saziņā ar banku šajā situācijā nav nepieciešama ātra rīcība, jo ikdienā banka reti izmanto vēstuļu sūtīšanu klientiem. Par plānotiem sūtījumiem, piemēram, atjaunoto norēķinu karšu sūtīšanu uz mājas adresi, klienti tiek atsevišķi brīdināti un tad arī var paziņot savu jauno adresi. Ja klienti grib savu kontaktadresi aktualizēt nekavējoties, viņi to var izdarīt savā internetbankā. Swedbank sola izskatīt iespēju adrešu nomaiņu bankas sistēmās izdarīt klientu vietā, bet, ja adrešu maiņa skar kontaktadresi, rīdzinieks varētu internetbankā ieraudzīt atgādinājumu par nepieciešamību norādīt jauno adresi.
Swedbank pārstāve informē par vēl kādu daudziem svarīgu lietu: «Klientiem ar hipotekāro kredītu, kuru īpašumam mainījusies adrese, nav nepieciešams veikt kādas darbības. Nekustamais īpašums pamatā tiek identificēts pēc īpašuma kadastra numura un zemesgrāmatas nodalījuma numura, savukārt adreses maiņa notiks automātiski, valsts informācijas sistēmām un reģistriem savstarpēji apmainoties ar informāciju. Cita lieta ir juridiskās personas – juridiskās adreses maiņa reģistrējama vispirms Uzņēmumu reģistrā un tad, pamatojoties uz Uzņēmumu reģistra dokumentiem, klātienē bankas filiālē.»
Tā kā a/s Latvijas pasts ir starp tām 20 institūcijām, kuras informāciju par adreses maiņu saņem nekavējoties, sūtījumi tiks piegādāti arī tad, ja būs norādīta vecā adrese.
Kā jārīkojas:
komersantiem
•Par adreses maiņu komersantam ir jāinformē Uzņēmumu reģistrs, iesniedzot iesniegumu (adreses maiņa Uzņēmumu reģistrā ir bez maksas, ja pašvaldība par adreses maiņu ir pieņēmusi lēmumu).
iedzīvotājiem
• Informācija no Valsts adrešu reģistra par aktuālajām adresēm elektroniski tiks nodota Nekustamo īpašumu valsts kadastra informācijas sistēmai un Valsts vienotajai datorizētajai zemesgrāmatai, kā arī visām iestādēm, kurām ir noslēgts sadarbības līgums ar Valsts zemes dienestu. Tādu ir vairāk nekā 20.
• Īpašniekam, ja viņa īpašumā esošam adresācijas objektam tiks mainīta adrese, valsts iestādes par to nav jāinformē. Valsts adrešu reģistra informāciju savā darbā izmanto arī visi operatīvie dienesti.
• Atkārtota dzīvesvietas deklarēšana lielākajā daļā gadījumu nebūs nepieciešama.
Bet ir izņēmums! Ja divām vai vairāk individuālajām dzīvojamajām mājām ir bijusi viena adrese, bet katrai no šīm ēkām adresācijas maiņas dēļ ir piešķirta sava adrese, tad iedzīvotājiem pašiem nepieciešams deklarēt dzīvesvietu no jauna visās ēkās, kurām adrese ir mainīta. Iedzīvotājiem dzīvesvietas deklarēšana jāveic pašiem arī tad, ja deklarētā dzīvesvieta ir bijusi viendzīvokļa mājā, kurai tagad telpām likvidēti dzīvokļu numuri. Dzīves vietas jaunās adreses deklarēšana ir bez maksas.
• Personām, kuru dzīvesvieta deklarēta mainītajās adresēs, būtu ieteicams pārliecināties par deklarētās adreses maiņas pareizību ne ātrāk kā 10 darba dienas pēc adresācijas maiņas. Deklarētās dzīvesvietas adreses pārbaudi var veikt elektroniski, izmantojot epakalpojumu Mani dati Iedzīvotāju reģistrā vai arī vēršoties Rīgas pilsētas Iedzīvotāju dzīvesvietas reģistrācijas nodaļās.
• Adreses maiņas faktu apliecinās oficiālajā izdevumā Latvijas Vēstnesis publicētais lēmums, līdz ar to atsevišķa izziņa nebūs nepieciešama. Tomēr ir iespējams vērsties Rīgas pilsētas būvvaldē un pieprasīt izziņu par mainīto adresi. Izziņu sagatavo un izsniedz 10 dienu laikā bez maksas.
• Pēc adreses maiņas ēkas īpašniekam trīs mēnešu laikā nepieciešams uzstādīt ēku un telpu grupu numuru zīmes. Ja to neizdara, paredzēts sods: brīdinājums vai naudas sods no 10 līdz 150 eiro.
• Līdz adreses maiņai izdotie dokumenti (piemēram, zemesgrāmatu apliecības, zemes robežu plāni, līgumi u. c. dokumenti), kuros ir fiksēta iepriekšējā adrese, joprojām ir spēkā esoši, un to maiņa veicama tikai tad, ja to vēlas pats dokumenta turētājs. Attiecībā uz zemesgrāmatu apliecībām, īpašuma unikālais identifikators ir kadastra numurs, un tas netiks mainīts.
• Tomēr ieteicams par jauno adresi informēt interneta, televīzijas operatorus, ģimenes un citus ārstus, jo, izrakstot receptes, tiek norādīta adrese.