Tukuma lidosta atsāk vides novērtējuma procedūru

© Mārtiņš ZILGALVIS, F64 Photo Agency

Tukuma lidostas īpašnieki ar jaunu nosaukumu, citu vides konsultantu – ekspremjeru Induli Emsi – un zemāku biznesa ambīciju līmeni atsākuši ietekmes uz vidi novērtējuma procedūru. Paredzamais lidojumu skaits un trokšņu līmenis ir samazināts, tomēr galvenā problēma vēl nav atrisināta – īpašnieku vidū pastarpināti joprojām ir Latvijas valstij netīkamais Konstantīns Soloduha.

Pamatojoties uz drošības dienestu atzinumiem, pērn lidostai anulēts sertifikāts, un tas joprojām nav atjaunots. Civilās aviācijas aģentūras (CAA) direktors Māris Gorodcovs stāsta, ka jūnijā uzņēmuma pārstāvji interesējušies, kādi dokumenti nepieciešami, un no robežsargiem dzirdēts, ka tie jau tiek vākti. Taču pats galvenais - Soloduhas vārdam no dokumentiem jāpazūd. Neoficiāla informācija liecina, ka viņa nepatikšanu avots ir nesaskaņots vai nepareizi saskaņots militāras nozīmes preču tranzīts - nepareizajiem klientiem piegādātas nepareizas lidmašīnu detaļas. «Ja viņi nāk pie mums, tur ir jābūt citam uzvārdam. Tas bija pamats sertifikāta anulēšanai,» rezumē M. Gorodcovs.

Pārdēvēta lidosta un īpašnieks

Apstrīdēt aģentūras lēmumu uzņēmumam neizdevās, un jau pērn tas sāka stratēģiskā investora meklējumus. Pagaidām ieraksti firmas.lv datu bāzē neliecina, ka tie vainagojušies panākumiem. Toties pārdēvēts ir viss, ko vien varēja pārdēvēt. Pati lidosta no SIA Tukums Airport ir pārtapusi par SIA Sky port, savukārt tās galvenais īpašnieks SIA K.S.AVIA tagad ir Wings 4 Sky Group. Tajā puse daļu pieder Konstantīnam un Artjomam Soloduhiem, bet otri 50% Sergejam un Irinai Ščukiniem.

Ar problemātisko uzvārdu lidostas īpašniekiem vēl jātiek galā. Savukārt ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) procedūrā virzība ir atjaunojusies, un tagad par sen jau uzceltās lidostas iedarbināšanas vides aspektiem rūpējas ekspremjers Indulis Emsis. Pirmo IVN ziņojumu gatavoja vides konsultāciju kompānija Latekoil. Vides pārraudzības valsts birojs (VPVB), pamatojoties uz šo ziņojumu, izdeva lidostai nelabvēlīgu atzinumu. Termināli lietot drīkst, taču lidot tikai ļoti ierobežotā apjomā. Iecere par regulāru gaisa satiksmi izbrāķēta daļēji arī tāpēc, ka ziņojums bija nekvalitatīvi sagatavots. Tagad darbu pārņēmusi ekspremjera Emša konsultāciju firma Eirokonsultants.

Mazāk lidojumu, vairāk virzienu

Jauniesniegtajā un papildinātajā IVN ziņojumā svarīgākā izmaiņa ir lidojumu skaita pielāgošana trokšņu kartēm un normatīvos noteiktajiem ierobežojumiem. VPVB vadītājs Arnolds Lukšēvics skaidro, ka dokumentā precīzi izvērtēts pieļaujamais lidojumu skaits, veidi un virzieni, kas atbilst esošajai likumdošanai. Ziņojumā izvērtētas trīs alternatīvas: 3200 lidojumu, 2200 un 5000 lidojumu gadā. Pirmajā gadījumā, summējoties ar citiem trokšņu avotiem, robežlielumi atsevišķās mērījumu vietās tiek pārsniegti. Protams, pie trešās alternatīvas trokšņu līmenis gada šķērsgriezumā ir vēl lielāks. Savukārt ar otro alternatīvu - 2200 lidojumiem gadā - viss ir kārtībā: «Lidlauks nerada trokšņa robežlielumu pārsniegumus nevienā vietā un arī summāri ar citiem trokšņa avotiem nepalielina kumulatīvo ietekmi.» Turklāt lidojumu virzienus maksimālai trokšņa izkliedēšanai iecerēts sadalīt trīs vienādās daļās: Tukuma virzienā taisni, Tukuma virzienā ar pagriezienu uz austrumiem un Smārdes virzienā. Šīs labās ziņas gan būs vēl jāizskaidro tiem dažiem Tukuma iedzīvotājiem, kas jau gadiem ar sūdzībām visās iespējamajās valsts pārvaldes institūcijās un tiesu instancēs torpedē lidostas darbību, jo lidmašīnas viņu dzīves kvalitātei nodarot gauži.

Meklē mazcenas kompāniju

VPVB vadītājs atzīst, ka iedzīvotāju nepatika pret kādu saimniecisko darbību nevar būt abstrakta un to objektīvi jāspēj pamatot. Savākto parakstu daudzums te neesot izšķirošs. Galvenā ir plānotās darbības atbilstība valstī pieņemtajām normām. Konkrētajā gadījumā runa gan tiešām ir par pārdesmit Tukuma iedzīvotājiem, kas nevēlas paaugstinātu trokšņu līmeni virs savām mājām. Tukuma un Engures pašvaldībās Neatkarīgajai stāstīts, ka lielais iedzīvotāju vairums ir par lidostas attīstību, jo tas būtu stimuls saimnieciskās dzīves uzplaukumam - jaunas darba vietas, tūristi. Protams, ar nosacījumu, ka lidosta iegūs ne tikai sertifikātu un atļauju regulārai satiksmei, bet arī pastāvīgu klientu - aviosabiedrību vai pat vairākas. Ziņojumā minēts, ka SIA Sky Port veic pārrunas ar vairākām mazcenas aviokompānijām, «kas turpmāk dotu iespēju palielināt pārvadājumu skaitu, ieviešot regulāro pasažieru un, iespējams, arī kravu reisu apkalpošanu, kā arī čarterlidojumus». Papildus tam nacionālā aviokompānija Air Baltic Corporation izskata iespēju izmantot Jurmala Airport par rezerves lidlauku.



Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais