Ceturtdiena, 25.aprīlis

redeem Bārbala, Līksma

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Brauca pēc cisternas, nopirka Tukuma lidostu

SKAISTA IEKŠĀ UN ĀRĀ. Tehniski un vizuāli lidosta Jūrmala ir pilnīgā kārtībā. Gatava uzņemt lidmašīnas un pasažierus kaut vai no šodienas. Taču vispirms jāsakārto papīri © Lauris Aizupietis/F64

Lidostas Jūrmala prezentācijā Engures novada Smārdes pagasta Tukuma lidlaukā Konstantīns Soloduha nebija manāms, kaut gan šobrīd tieši viņš ir galvenais lidostas dīkstāves iemesls. Kā tiks panākta lidmašīnu atgriešanās, vakar medijiem skaidroja lidostas operatora – uzņēmuma Sky Port – jaunais investors Raimonds Kisiels un valdes priekšsēdētājs Juris Rekšņa.

Darījums ar Tukuma lidostas pirkšanu R. Kisielam savā ziņā ir nejaušības rezultāts. Viņam daļēji piederošā kompānija RIX Jet Riga ir lidostas Rīga aviācijas degvielas uzpildes operators - uztanko lidmašīnas. Pirms pusotra gada sagadījās tā, ka Rīgā bija nepieciešama vēl viena uzpildes mašīna. Kisiels uzzināja, ka divas tādas stāv Tukuma lidostā bez darba. Atbraucis apskatīties mašīnas, un tad arī dzimusi doma par eksistenciālās problēmās iestigušās lidostas pārņemšanu.

Darījuma detaļas - noslēpums

Neatkarīgā jau vēstīja, ka sertifikāts lidostai atņemts, jo drošības iestādes neuzticas vienam no līdzīpašniekiem - K. Soloduham, kaut gan tieši viņš ir lidostas galvenais atjaunotājs. Tagad vairākums uzņēmumā būs R. Kisielam un Engures novada domei. Tomēr pagaidām nav zināms, vai drošības iestādes atjaunos lidostai drošības sertifikātu, ja K. Soloduham piederēs kaut vai viena daļa uzņēmumā. J. Rekšņa domā, ka uzraugošajām institūcijām pietiks ar to, ka K. Soloduha paliks mazākumā: «Tas ir mans pieņēmums.» Protams, nav nejaušība, ka lidostas vadība šajā situācijā uzticēta ilggadējam Valsts policijas priekšniekam. Kā vecam policistam viņam pazīšanās ir visās drošības iestādēs, un sertifikāta atgūšana ir priekšnoteikums numur viens lidostas iedarbināšanai.

Detaļas par lidostas pirkuma darījumu atklātas netiek - nedz summa, nedz arī darījuma struktūra. Engures novada mērs Gundars Važa, taujāts, vai K. Soloduham perspektīvā no uzņēmuma būtu jāaiziet pavisam, atbild apstiprinoši: «Teorētiski tā tam vajadzētu notikt.» Tādā gadījumā ar 47% daļu pārņemšanu darījums vēl nebūt nenoslēgsies. Cik maksā lidosta, var tikai minēt, taču, ņemot vērā, ka skrejceļa atjaunošanā, aprīkošanā un termināļa būvē ieguldīti desmiti miljonu eiro, arī pirkuma summa gan jau lēšama miljonos.

Vasjuku kosmodromu nesola

Par nākotnes plāniem jaunie saimnieki runāja izvairīgi - negribot sasolīt kosmodromu Jaunajos Vasjukos, kā to darīja Ostaps Benders 12 krēslos.

Vispirms jātiek galā ar sertifikācijas jautājumiem. Taču skaidrs, ka lidostas attīstības iespējas ir saistītas ar kādu mazcenas aviokompāniju piesaisti, kurām lidostas Rīga pakalpojumi ir par dārgu. Tāpat Tukuma lidosta varētu būt rezerves lidlauks, kur sēdināt lidmašīnas, ja Rīga kaut kādu apstākļu dēļ nevar tās pieņemt. Piemēram, migla Rīgā ir bieža parādība, turpretim Tukuma lidostā tā vērojama reti. Putnu gan te esot tikpat daudz, un dzērves lidlauku izmanto, ignorējot drošības sertifikāta neesamību. Citi lidojoši objekti gan te pagaidām nav manāmi. Vien pāris dekoratīvi aviobūves pieminekļi palikuši no veciem laikiem.

Bites paliks

K. Soloduhas reaktīvās bites - sporta lidmašīnas - lidlaukā vakar nebija manāmas. Taču viens angārs to apsaimniekošanai tiekot īrēts, un, kā pastāstīja valdes locekļa amatu no vecās vadības komandas saglabājusī Natālija Maršāne, arī turpmāk Jūrmala būšot mājas lidosta Baltic Bees jet team lidmašīnām. Jāatgādina, šīs dzeltenzilistrīpainās bites arī pamudināja dažus klusumu mīlošus tukumniekus uz cīņu par lidostas darbības paralizēšanu. Tiesāšanās turpinās, tomēr maz ticams, ka vides uzraugu atļautās trīs lidmašīnas dienā tiks atzītas par būtisku dzīves kvalitātes apdraudējumu. Bet labuma no darbīgas lidostas būs daudz un daudziem. G. Važa prognozē, ka pozitīvā ietekme būs vērojama no Jūrmalas līdz pat Talsu novadam. Jaunas darba vietas, lielākas algas, apgrozījums veikalniekiem, tūrisms.

Tehniski lidosta ir gatava sākt darbu kaut vai šodien, un tā kopš 2012. gada, kad uzbūvēta. R. Kisiels stāsta, ka bijuši šādi tādi būvniecības brāķi, jumts tecējis. Taču tagad lidosta ir pilnīgā kārtībā. Un arī izskatās ļoti skaista - gan no iekšpuses, gan ārpuses. Piebraucot caur kokus apskāvušu zaļu pumpuru migliņu iznirst lidostas termināļa stāvs. Violeta bumba ar zilganzaļiem spārniem.