Kopš 2010. gada Daugavpils bieži tika minēta kā pilsēta, kurai nu nekādi neizdodas iegādāties jaunus tramvajus. Vecie tramvaji jau bija pussabrukšanas stadijā un bieži vien atteicās doties reisā. Garā sāga ir beigusies, un nu Daugavpils maršrutos redzam četrus četrasu oranži zilus un sešus sešasu sarkanbaltus tramvajus.
Tramvaji, tāpat kā pilsētas autobusu parks, ir akciju sabiedrības Daugavpils satiksme pārziņā. Uzņēmuma valdes loceklis Ēvalds Mekšs atceras iepriekšējās neveiksmes: «Jau 2010. gadā tika saņemts akcepts no Eiropas Reģionālās attīstības fonda piesaistīt līdzekļus tramvaju iegādei. Pirmajā iepirkumā uzvarēja Krievijas kompānija CJSC Vagonmash, taču iepirkumu nācās pārtraukt. Otrajā iepirkumā uzvarēja piegādātāju apvienība ОАО Управляющая компания холдинга «Белкоммунаш» un SIA Agmen Consulting Bureau. Arī šo iepirkumu nācās pārtraukt, jo netika izpildīti līguma nosacījumi. Trešais iepirkums izrādījās veiksmīgs, un tagad esam saņēmuši visus solītos tramvajus, kas pagaidām kalpo ļoti labi.»
Izsludinās iepirkumu vēl desmit tramvajiem
Kopumā Daugavpils iegādājusies 12 jaunus tramvajus, un pirmos Krievijas uzņēmums AAS Nacionālā kontraktu korporācija piegādāja 2014. gada 16. septembrī. Jau no 2014. gada 9. oktobra pirmie jaunie tramvaji devās regulārajos reisos. Ēvalds Mekšs norāda, ka gandrīz par 6,5 miljoniem eiro iegādātie 12 tramvaju vagoni neatrisina pilsētas sabiedriskā transporta problēmas – vēl ir nepieciešami desmit vagoni, un tad varēs teikt, ka tramvaju parka kapacitāte atbilst nepieciešamībai. Esošie tramvaji iegādāti ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstu, un arī iztrūkstošo tramvaju iegādei plānots piesaistīt ES fondu līdzekļus. Savu atbalstu projekta virzīšanā izteicis arī satiksmes ministrs Anrijs Matīss, kurš atzīmē, ka jaunajā plānošanas periodā līdzekļi šim mērķim ir ieplānoti.
Pilsētnieki kā galveno jauno tramvaju priekšrocību nosauc iespēju tajos iekļūt ar bērnu vai invalīdu ratiņiem.
Pozitīvas tendences šajā jomā novērojis arī valdes loceklis:
«Redzam, ka tagad tramvaji ir pieejamāki visām braucēju grupām, tostarp cilvēkiem ar kustību traucējumiem un māmiņām ar bērnu ratiņiem.»
Rekonstruē sliedes un apakšstacijas
Tramvaju iegāde ir galvenā projekta sadaļa, taču tikpat nozīmīgi ir arī citi projektā iekļautie procesi – sliežu ceļu rekonstrukcija un elektroapgādes apakšstaciju rekonstrukcija. Mekša kungs informē, ka pirmā projekta ietvaros ir rekonstruēti tramvaja sliežu ceļi 6,3 kilometru garumā, bet tagad darbs jāturpina. Pašlaik notiek projekta izstrāde turpmākajai sliežu ceļu rekonstrukcijai. Tiek vērtēta nepieciešamība arī 3. maršruta pagarināšanai, lai ar tramvaju varētu nokļūt arī līdz reģionālajai slimnīcai.
Vienlaikus ir uzsākta apakšstaciju rekonstrukcija. Pirmais objekts ir gatavs nodošanai ekspluatācijā – ir veikta gan ēkas renovācija, gan iegādātas jaunas iekārtas. Jau kopš 2008. gada Daugavpilī viens brauciens sabiedriskajā transportā maksā 42 centus. Vaicāts par to, kā uzņēmums tiek galā ar bezbiļetniekiem, uzņēmuma valdes loceklis teic: «Ar katru gadu bezbiļetnieku ir arvien mazāk – var teikt, ka tas ir retums. Mūsu sabiedriskajā transportā biļetes pārdod konduktori, kas uzmana katru, kurš iekāpj transportā, kā arī notiek regulāras biļešu kontroles.» No vienas puses, konduktoru klātbūtne samazina bezbiļetnieku skaitu, no otras puses, tās ir darba vietas, kas pilsētā ir tik nepieciešamas. Arī izmaksu ziņā konduktori ir izdevīgāki par dārgu tehnoloģiju iegādi un uzstādīšanu. Jāatzīmē, ka akciju sabiedrība Daugavpils satiksme ir viens no lielākajiem darba devējiem pilsētā – kopumā tajā nodarbināti 529 cilvēki, no viņiem 130 strādā par konduktoriem autobusos un tramvajos.