Baltijas jūras reģionā pagājušā gada izskaņā novēroti GPS signāla traucējumi, kavējot gaisa un jūras satiksmes dalībnieku saziņu, un par šiem traucējumiem tiek vainota Krievija.
Decembra izskaņā starp Ziemassvētkiem un Vecgada dienu GPS signāla izsekošanas vietne "Gpsjam.org" novēroja GPS traucējumu Baltijas jūras apkaimē. Signāla traucējumi tika novēroti Latvijā, Igaunijā, Somijā, Polijā, Zviedrijā un Krievijā, vēsta Igaunijas sabiedriskā raidorganizācija ERR.
Kā ziņo ERR, visvairāk traucējumu Igaunijā bija 31.decembrī. "Gpsjam.org" attēli liecina, ka plaši traucējumi tika novēroti Igaunijas austrumu robežas tuvumā un valsts dienvidos. Būtiski traucējumi GPS signāla izplatīšanā bijuši arī Latvijā un Somijas austrumos.
Igaunijas Aizsardzības spēku ģenerālštābā apliecināja, ka GPS signāla traucējumu ietekme bijusi nebūtiska un Gaisa spēku un Jūras spēku darbs noritējis ierastā režīmā. Tikmēr Igaunijas Aizsardzības ministrijā norādīja, ka tā publiski nekomentē tādus incidentus.
Igaunijas gaisa navigācijas pakalpojumu sniedzējs "Lennuliiklusteeninduse", kas kontrolē Igaunijas gaisa satiksmi, ERR informēja, ka GPS ir tikai viena no izmantotajām navigācijai sistēmām, tādēļ traucējumi nav bijuši būtiski.
Savukārt Igaunijas Patērētāju aizsardzības un tehniskā regulējuma pārvaldē (TTJA), kas uzrauga frekvences, atklāj, ka neliela iejaukšanās GPS signālā vērojama jau kopš jūnija, tomēr neradot gaisa satiksmei un uz zemes izmantotajās ierīcēs.
TTJA frekvenču pārvaldības dienesta vadītājs Erko Kulu teica, ka traucējumu avots ir Krievijas Ļeņingradas apgabalā.
Zviedrijas Transporta aģentūra (SVT) atklāja, ka pirmais ziņojums par GPS navigācijas sistēmas atspējošanu no Dienvidzviedrijas civilās aviācijas pārvaldes tika saņemts 18.decembrī. Lidmašīna GPS vietā izmantoja uz zemes bāzēto navigāciju.
Pēc tam, kā ziņo SVT, novērots līdz šim lielākais GPS signāla traucējums reģionā, kurš skāra ne tikai Zviedriju, bet arī daļu Somijas, Dānijas, Vācijas, Polijas un Baltijas valstu.
Norvēģijas Aizsardzības akadēmijas pulkvežleitnants Joakims Pāsikivi Zviedrijas sabiedriskajai televīzijai SVT pieļāva, ka aiz sabotāžas stāv Krievija, lai gan tas nav apstiprināts.
Arī Polijas plašsaziņas līdzekļi vēstīja par "mistisku un plašu" GPS signāla traucējumu no Zviedrijas dienvidiem pār Baltijas jūru līdz Polijai un Lietuvai.
Ziemassvētku laikā Polijas Gaisa satiksmes dienests bija izplatījis brīdinājumu lidsabiedrībām, bet vietējie eksperti pieļāva, ka traucējumi saistīti ar laikapstākļiem.
"Gpsjam.org" īpašnieks Džons Vaizmens platformā "X" norādīja, ka tie ir plašākie traucējumi, kas novēroti "Gpsjam.org" pastāvēšanas divos gados.
Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (NBS) rīcībā nav informācijas par šādiem traucējumiem, aģentūrai LETA apliecināja NBS.
Savukārt par gaisa satiksmes organizēšanu Latvijā atbildīgā "Latvijas gaisa satiksme" (LGS) aģentūrai LETA sacīja, ka kopš kara sākuma Ukrainā šādu gadījumu skaits ir pieaudzis, papildinot, ka traucējumi ir bijuši laiku pa laikam un arī fiksēti pirms Jaunā gada.
Vienlaikus LGS uzsvēra, ka aviosatiksmes drošumu tie neapdraud, jo gaisa kuģiem ir arī citas navigācijas sistēmas, kas nav atkarīgas no satelītiem, bet izmanto radiobākas uz zemes. Tādējādi, kad šādi traucējumi rodas, tiek izmantotas alternatīvas navigācijas sistēmas.
Krievijas Aizsardzibas ministrija 22.decembrī paziņoja, ka Krievijas Baltijas kara flotes radioelektroniskās karadarbības apakšvienībavienība Kēnigsbergas (Karaļauču) eksklāvā aizvadījusi mācības, kurās piedalījušies 100 karavīri un aptuveni 20 militārajās tehnikas vienības.
Mācībās "speciālisti praktizējās (..) pretinieka navigācijas un radiosakaru līdzekļu slāpēšanā", sacīts paziņojumā.