Asociācija: Šoferu trūkuma dēļ var nākties samazināt starptautisko autopārvadājumu apjomus

© f64

Latvijas autopārvadājumu kompānijās sāk trūkt šoferu un, ja netiks mainīti Eiropas Savienībā (ES) neietilpstošu valstu pilsoņu nodarbinātības nosacījumi, var nākties samazināt autopārvadājumu apmērus, atzina autopārvadātāju asociācijas "Latvijas auto" prezidents Valdis Trēziņš.

"Latvijā šoferus nevaram atrast - par tālbraucējiem jaunieši negrib strādāt, bet vecie nevar. Savukārt iespējas piesaistīt trešo valstu darbiniekus ir ierobežotas.

Šajā ziņā nosacījumi pie mums ir sliktāki nekā kaimiņiem. Lietuvā jau šobrīd tiek izmantoti 20 000 šoferu no trešajām valstīm, kamēr Latvijā - ap 2000. Tā arī ir viņu priekšrocība.. Par šoferiem visur notiek cīņa, bet mēs ar saviem nosacījumiem, kas nav tie labākie trešo valstu darbinieku piesaistei, neesam īpaši konkurētspējīgi. Šī problēma gan nav tikai mūsu nozarei, un tas traucē attīstīties," uzsvēra asociācijas vadītājs.

Viņš pauda, ka pirms zināma laika tika veikts pētījums, kurš liecina, ka vecumā līdz 30 gadiem ir vien 7-8% šoferu. Liels šoferu īpatsvars ir pirmspensijas vecumā - ap 50-55 gadiem.

"Mūsu šoferi noveco. Ir atsevišķas kompānijas, kurās mašīnas jau sāk stāvēt šoferu trūkuma dēļ. Ja politiķi nepieņems pozitīvu lēmumu attiecībā uz trešo valstu darbaspēka piesaisti, mēs nevarēsim attīstīt un droši vien sāksim samazināt biznesa apjomus," brīdināja Trēziņš.

Viņš minēja, ka Latvijā ir nepieciešami 20 000 šoferu un pašlaik trūkst 10% no tiem.

"Mēs gribētu atrast šoferus tepat Latvijā, bet ir jābūt reāliem - mēs šeit neatradīsim 1,5-2 tūkstošus tālbraucēju. Ja atradīsim dažus simtus, tas jau būs daudz, bet ar to problēmu neatrisināsim. Ja mums neizdosies atrisināt jautājumu par trešo valstu šoferu piesaisti, diemžēl nākotnē nāksies savas aktivitātes samazināt," atzina asociācijas vadītājs.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais