Jūs, iespējams, esat redzējuši šādus īpaši izdevīgus piedāvājumus: noliktavas izpārdošana pirms veikala slēgšanas, portatīvais dators par neticami zemu cenu vai populāra zīmola austiņas ar 70% atlaidi. Mēs visi esam saskārušies ar piedāvājumu, kas šķiet pārāk labs, lai būtu patiess.
Eiropas patērētāju informēšanas centrs Latvijā (ECC Latvia) un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) sniedz padomus, kā atpazīt maldinošus piedāvājumus vai neuzticamus interneta veikalus un izvairīties no negaidītām izmaksām un citiem pārsteigumiem.
Kā atpazīt maldinošu piedāvājumu:
Salīdziniet cenas. Esiet īpaši piesardzīgi ar milzīgām atlaidēm un solīto ātro piegādi. Salīdziniet citu interneta veikalu piedāvātās cenas un pārliecinieties, vai produkts tiešām ir tik lēts, kā šķiet. Interneta veikali, kas piedāvā produktus par daudz zemāku cenu nekā citi veikali, var būt neuzticami.
Neuzķerieties uz steigas radīšanas taktikām. Ļoti bieži "laika ierobežoti" piedāvājumi ir mārketinga viltība. Ja apmeklēsiet šo pašu interneta vietni nākamajā dienā vai pēc vairākām dienām, iespējams redzēsiet tieši to pašu "pēdējā brīža" akciju. Tas ir veids, kā izdarīt spiedienu uz patērētāju, lai viņš pieņemtu lēmumu bez rūpīgas izpētes.
Pārbaudiet interneta veikala kontaktinformāciju. Uzticami interneta veikali parasti sniedz skaidru informāciju par to, kā ar viņiem sazināties. Nevarat atrast tālruņa numuru, e-pasta adresi vai kontaktu formu? Tā var būt pazīme, ka konkrētais interneta veikals nav uzticams.
Iepazīstieties ar piegādes un atgriešanas noteikumiem! ECC Latvia saņem arvien vairāk sūdzības, kur patērētājam šķiet, ka viņš iepērkas pašmāju interneta veikalā, taču prece atnāk no trešajām valstīm, kas, iespējams, var apgrūtināt preces atgriešanu.
Lasiet atsauksmes dažādās vietnēs. Nepaļaujieties tikai uz atsauksmēm, kas atrodamas paša veikala mājaslapā. Vienmēr pārbaudiet atsauksmes arī citās vietnēs, lai pārliecinātos, vai klienti patiešām bija apmierināti. Ja redzat daudz negatīvu atsauksmju, iespējams, labāk meklēt citu interneta veikalu.
Izmantojiet drošu maksājuma veidu
Ja esat veicis pienācīgu izpēti un nolemjat veikt pasūtījumu, ja iespējams, izvēlieties veikt apmaksu preces piegādes brīdī. Ja šāda iespēja nepastāv, labākais veids, kā maksāt, ir ar kredītkarti vai PayPal, jo abi piedāvā pirkuma aizsardzību. Tas nozīmē, ka varat pieprasīt naudas atmaksu, ja ar pasūtījumu rodas kādas problēmas. Ne visi maksājumu veidi piedāvā vienādu aizsardzību, tāpēc vispirms pārbaudiet noteikumus un nosacījumus.
Kad ECC Latvia var palīdzēt
Ja Jūs dzīvojat Latvijā un Jums ir problēmas ar pasūtījumu no interneta veikala citā ES valstī, kā arī Norvēģijā, Islandē vai Apvienotajā Karalistē, aicinām sazināties ar ECC Latvia mājaslapā ecclatvia.lv.
Kad ECC Latvia nevar palīdzēt
Ja esat pasūtījis un samaksājis par preci, bet tā Jums nav piegādāta un interneta veikala mājas lapa vairs nav atrodama vai pārdevējs nav identificējams, visticamāk, esat kļuvis par krāpšanas upuri. ECC Latvia šādā gadījumā Jums diemžēl palīdzēt nevarēs, jo runa ir par iespējamu noziedzīgu nodarījumu. Par šādiem gadījumiem aicinām ziņot policijai.