E-veselība. Tiek solīts, ka "pāris nedēļas, un sistēma darbosies optimāli"

© Ekrānšāviņš no avīzes

Nacionālais veselības dienests apgalvo, ka ar e-veselību viss ir kārtībā un tie traucējumi, kas radušies pirmajās sistēmas obligātajās lietošanas dienās, ir pašsaprotami. Tas gan nesniedz nekādu mierinājumu ģimenes ārstiem, kuri saskārušies ar bezspēcību sistēmas priekšā, jo nevar izrakstīt pacientiem e-receptes un darba nespējas lapas.

Visi aptaujātie ģimenes ārsti atzīst, ka e-veselība pirmās tās darbības dienās strādā pārāk lēni un ne tuvu neatbilst tās mērķim - atslogot ģimenes ārstu, lai viņš varētu vairāk laika veltīt pacientam, piemēram, lai receptes izrakstīšana prasītu dažas nieka sekundes. Tagad vienas receptes izrakstīšanai ārsti velta, sākot no vairākām minūtēm līdz pat pusstundai, ja sistēma uzkaras vai ir jārestartē. Daudzos gadījumos ģimenes ārstu izrakstītās receptes ārsta datorā parādās kā izrakstītas, taču pazūd sistēmā, un tas nozīmē, ka aptiekā tās neredzēs un pacients neredzēs. Ģimenes ārsti stāsta, ka šī iemesla dēļ vēlu vakaros pārbauda katru izrakstīto recepti, izraksta no jauna vai gadījumā, ja pacients zvanījis, jo e-receptes aptiekā nav, izraksta jaunu vai jau papīra formātā, pēc kuras pacientam jāatnāk pie ārsta vēlreiz.

Visu šo situāciju kontrolē Nacionālais veselības dienests, jo ir atbildīgā iestāde par e-veselības ieviešanu. Neapstrīdot un nediskutējot par šīs sistēmas nepieciešamību un aktualitāti, rodas šaubas par patiesās un reālās situācijas apzināšanos. «Nevar noliegt, ka pirmajā dienā sistēmai bija darbības problēmas, kas radīja problēmas arī ārstiem, bet kopumā sistēmas darbība dienu no dienas uzlabojas, pirmās e-veselības darbības dienas parādījušas problēmas, kas vēl jāatrisina,» tā e-veselības darbību vērtē Nacionālā veselības dienesta direktora vietniece Linda Freimane. Savukārt Latvijas Ģimenes ārstu asociācijas vadītāja Sarmīte Veide norāda uz pilnīgi pretēju situāciju: šī sistēma nestrādā, un vēl gripas epidēmija, kad vienmēr ir ļoti liels pacientu pieplūdums...

L. Freimane norāda, ka e-veselība strādā jau kopš 2016. gada, taču aktivitāte maksimumu sasniegusi šāgada pirmajās darba dienās, un tas, pēc Nacionālā veselības dienesta skaidrojuma, ir viens no iemesliem, kas radījis sistēmas darbības traucējumus. «Ārsti arvien vairāk sistēmu izmanto,» saka L. Freimane, uzsverot, ka sistēma esot gatava lielam pacientu pieplūdumam. Taču lietotāji medicīnas iestādēs apgalvo pretējo - sistēma nestrādā normāli, un tā nav gatava lielam speciālistu un pacientu pieplūdumam. Pašlaik izskatās, ka katrs dzīvo savā realitātē.

Nacionālais veselības dienests pagaidām Neatkarīgajai nav sniedzis izvērstu skaidrojumu, kā sistēma testēta un vai ir bijis slodzes tests, lai redzētu, kā e-veselība strādā, ja tai pieslēdzas liels lietotāju - ārstu, pacientu un citu personu - skaits. L. Freimane gan ir publiski atzinusi, ka slodzes testi ir bijuši, bet reālajā dzīvē sistēma pie liela lietotāju skaita darbojas citādāk nekā testa laikā. Atbildīgā amatpersona arī norāda, ka nepārtraukti notiek process, lai uzlabotu sistēmu, turklāt tas notiek sadarbībā arī ar tehniskajiem darbiniekiem medicīnas iestādēs, kuras izmanto dažādas datu sistēmas, kuras ir salāgotas ar e-veselību. Pašlaik kā galveno ieguvumu no e-veselības L. Freimane nosauc tieši e-recepti, jo ir iespēja sazināties ar ārstu, ja nepieciešams, izrakstīt medikamentu un iegādāties to aptiekā, piemēram, ja esi citā pilsētā, bet zāles steidzami nepieciešamas. Pagaidām gan pašā e-veselībā daudz datu par pacientiem nav uzkrājušies - lielākoties informācija par EVAK un ģimenes ārsta kontakti, tie sāks parādīties pakāpeniski šā gada laikā.

Neatkarīgās lasītāji uzdod daudz jautājumu par e-veselību, tāpēc esam publicējuši atbildes uz biežākajiem jautājumiem. Vai Nacionālajam veselības dienestam nevajadzēja veikt izskaidrojošo darbu? Informācija esot publiskajos tīklos, tāpat būšot arī kampaņas, darbojas arī iedzīvotāju atbalsta tālrunis (67803300).

***

Jautājumi un atbildes par e-receptēm

Ko darīt, ja neizdodas izrakstīt e-recepti?

Ārsts drīkst rakstīt papīra formas recepti, ja e-receptes izrakstīšana nav iespējama tehnisku iemeslu dēļ.

Vai e-recepte būs redzama visās aptiekās?

Izrakstītā e-recepte ir pieejama visās aptiekās, kuras lieto e-veselības sistēmu.

Cik ātri ārsta izrakstīta recepte parādās sistēmā?

Ja ārsts lieto e-veselības portālu, aptiekā e-recepte ir pieejama uzreiz pēc tās izrakstīšanas. Savukārt, ja ārsts lieto ārstniecības iestādes līdz šim izmantoto informācijas sistēmu, kas ir pielāgota darbam ar e-veselību, e-recepte aptiekā var parādīties nedaudz vēlāk. Šādos gadījumos var konsultēties ar ārstu, kurš izraksta e-recepti. E-veselības tehnisku traucējumu dēļ pašlaik nereti ir konstatētas situācijas, ka ārsts e-recepti ir izrakstījis, bet tā sistēmā nav parādījusies, bet pacients to uzzina tikai aptiekā. NVD sola sistēmu uzlabot

Vai var nopirkt zāles citai personai? Kā tas darbojas?

Zāles citai personai var nopirkt, pasakot e-receptes ID numuru un pacienta vārdu.

Vai ir iespējams iegādāties zāles pa daļām?

Izmantojot parasto e-recepti (zilā krāsā), pacients var iegādāties medikamentus pa daļām vienā vai vairākās aptiekās, jo farmaceits e-veselības sistēmā redzēs atlikušo medikamentu daudzumu. Savukārt kompensējamo zāļu e-recepti (rozā krāsā) var izmantot tāpat kā līdz šim - iegādājoties visus medikamentus vienā reizē, jo kompensējamo medikamentu izsniegšana pa daļām ir aizliegta.

Vai e-recepti var saņemt, neaizejot pie ārsta, piemēram, hroniski slims pacients? Un, ja var, kā to izdarīt? Vai ārstam ir pienākums, saņemot zvanu no pacienta, izrakstīt recepti?

Lēmumu par receptes izrakstīšanu pieņem ārstniecības persona, taču e-recepti var izrakstīt bez ārsta apmeklējuma un viens no šādiem pieļaujamiem gadījumiem ir zāļu izrakstīšana hroniski slimam pacientam. Par to nav jāmaksā arī pacienta iemaksa. Ar ārstu pacients var sazināties pa tālruni vai

e-pastā, bet par to jāvienojas ar ģimenes ārstu.

Kur ir iespējams redzēt visas pacientam izrakstītās e-receptes?

Autorizējoties e-veselības portālā, e-veselības profila sadaļā Receptes (medikamenta nosaukums, deva, receptes izrakstīšanas datums un derīguma termiņš).

Vai var lūgt uzrakstīt vai izdrukāt informāciju par zālēm pacientam?

Informāciju par savām e-receptēm pacients var apskatīt, autorizējoties e-veselības portālā, kā arī var lūgt ārstam, kurš izraksta e-recepti, to izdrukāt (ne uz receptes veidlapas).

Avots: Neatkarīgā pēc NVD sniegtās informācijas



Latvijā

Medijpratības uzlabošanai Latvijā nepieciešams sistemātiski un mērķtiecīgi ieguldīt gan izglītībā, gan sabiedrības informēšanā, gan arī atbalstot kvalitatīvus medijus, aģentūrai LETA norādīja Kultūras ministrijā.