Ņujorkas Metropolitēna operā gada nogalē pirmizrādi piedzīvoja Žorža Bizē operas "Karmena" jaunuzvedums, kurā galveno lomu izpilda Latvijas mecosoprāns Elīna Garanča.
Kaut arī kritiķi sākotnēji bija piesardzīgi par gaidāmo uzvedumu, kura darbība pārnesta uz pagājušā gadsimta trīsdesmitajiem gadiem, galarezultāts angļu režisora Ričarda Ēra izpildījumā izpelnījies jūsmīgas atsauksmes.
Pats Ērs vairākkārt norādījis, ka Žorža Bizē operas "Karmena" atpazīstamība ir lielākais izaicinājums jebkuram teātrim, kurš to uzved. Neminot provokatīvās izmaiņas operā, viņš skaidro, ka gribējis iedragāt šo atpazīstamību, lai ne vien šokētu, bet arī saviļņotu skatītājus ar šo 1875.gada šedevru.
Pēc kritiķu atzinuma, ar šo jauno, aizraujošo "Karmenu" operas nams ar lieliem panākumiem pavadījis aizejošo 2009.gadu, aizstājot smagnējo Franko Dzefirelli 1996.gadā veidoto izrādes versiju.
Ja neņem vērā operas darbības pārcelšanu no XIX gadsimta trīsdesmito gadu Seviljas uz pagājušā gadsimta trīsdesmitajiem gadiem, lai radītu brutālo un nomācošo Spānijas pilsoņu kara gaisotni, Ričards Ērs radījis būtībā tradicionālu "Karmenas" uzvedumu. Attīrot uzvedumu no detaļām, kurās darbojošās personas saceļas pret pilsoniskajiem un seksuālajiem ierobežojumiem, viņš atsedz juteklību un drosmi, kas veido operas kodolu, raksta "The New York Times".
Sākotnēji izrādes titulloma bija paredzēta soprānam Andželai Georgiu, kura pirmo reizi būtu izpildījusi šo mecosoprāna lomu kopā ar savu vīru tenoru Roberto Alanju, kurš ir pieredzējis Hosē lomas izpildītājs. Taču augustā Andžela Georgiu paziņoja, ka nepiedalīsies sešās no astoņām plānotajām izrādēm "personisku iemeslu" dēļ. Tādēļ Metropolitēna opera uzaicināja šajā lomā Elīnu Garanču, kura ir labāk pazīstama ar savu vokāli spožo un pievilcīgo sniegumu Rosini operās.
Kā raksta "The New York Times", šī izrāde rada ideālu kontekstu Elīnas Garančas niansētajam, jutekliskajam un atturīgajam tēlojumam. Viņai nav spēcīgās, piesātinātās balss, kādu operas mīļi vēlas dzirdēt no Karmenas, taču viņas dziedājums ir niansēm bagāts un pavedinoši juteklisks ar nekļūdīgu frāzes zemteksta sajūtu.
Dziedot savu Habanēru operas pirmajā ainā, ar kuru Karmena mēģina savaldzināt kautrīgo un pievilcīgo donu Hosē, Elīna Garanča neizpilda tradicionālo Karmenas deju, bet gan skalo piesvīdušo priekšautu laukuma baseinā un pēc tam pavedinoši mazgā savas kailās kājas.
Laikraksta recenzijā daudz atzinīgu vārdu veltīts dona Hosē lomas izpildītājam Roberto Alanjam, soprānam Barbarai Frittoli Mikaēlas lomā un baritona Mariuša Kveceņa atveidotajam Eskamiljo.
Šo uzvedumu var uzskatīt par Ričarda Ēra triumfu. Kaut gan tā ir tikai trešā viņa veidotā operas izrāde, viņš zināja, ko vēlējās panākt. Kā raksta "The New York Times" recenzents, "es nekad neesmu redzējis operas fināla ainu, kurā līdz neprātam novestais dons Hosē nodur fatāli nepakļāvīgo Karmenu, izpildītu tik šokējoši reāli ar tādu bīstamu seksa, nepakļāvības un vardarbības savienojumu, kas ir pati operas "Karmena" būtība".
"Karmenas" izrādes Ņujorkas Metropolitēna operā turpināsies līdz 1.maijam.
Metropolitēna operas izrāde "Karmena" ar Elīnas Garančas piedalīšanos 16.janvārī tiešraidē tiks translēta kinoteātros visā pasaulē, arī Latvijā.