RECENZIJA: Dr. Dre - "Compton"

© publicitātes

Pēc respektablā izdevuma „Forbes” datiem Dr. Dre, īstajā vārdā Andrē Jangs, ir pasaulē otrs bagātākais reperis (2014. gadā viņa finansiālā rocība tika vērtēta 620 miljonu dolāru apmērā), viņš ir ierakstu kompānijas „After Entertainment” un giganta „Apple” pārpirktās audioierīču ražotnes „Beats Electronics” līdzīpašnieks, būtībā tieši viņš atklājis tādus talantus kā Eminems, Snoop Dogg, 50 Cent un citus.

Šķiet, ka 50 gadus vecais hiphopa ģēnijs uz skatuves ir teju mūžību, tāpēc pamatīgs pārsteigums bija uzzināt, ka „Compton: A Soundtrack By Dr. Dre” ir tikai trešais (!) soloalbums šī repera karjerā. Turklāt pagājuši jau 16 gadi (!) kopš viņa iepriekšējā soloalbuma klajā nākšanas. Pēc paša stāstītā, izdevis albumus „The Chronic” (1992) un „2001” (1999), viņš esot visu šo laiku strādājis pie projekta, kura darba nosaukums ir „Detox” – šķiet, tas varētu būt visu laiku pats gaidītākais albums. Par „Detox” ir atsevišķs stāsts: iesākumā tā izdošana bija paredzēta 2002. gadā, pēc tam termiņš tika pārbīdīts uz 2005. gadu, tad – uz 2009. gadu, 2011. gadā pat iznāca divi singli no gaidāmā ripuļa utt. Nu jau droši var runāt par to pagātnē, jo diskam nekad tā arī nebūšot lemts ieraudzīt dienasgaismu, informējis Dr. Dre. „Man tas nepatika. Šis ieraksts nebija gana labs. Es pie tā strādāju vaiga sviedros, taču nedomāju, ka ar to bija pietiekami. Es vienkārši jutu, ka tas nav tas, kas vajadzīgs.” Savukārt jaunais albums ir kā soundtreks dokumentālajai filmai, kurā vēstīts par to, kā Dr. Dre dzimtā pilsēta Komptona Kalifornijā no parasta ierindas melnādaino rajona pārvēršas par bandītu citadeli. Starp citu, „Compton” esot pēdējais soloalbums Dr. Dre karjerā, un turpmāk viņš pievērsīšoties tikai producēšanai. Vai nav par agru iet pensijā?

PAR. Nostrādāts perfekti, vismaz no kvalitātes viedokļa šī ir hiphopa klasika. Piedalīties Dr. Dre ierakstā par goda lietu uzskatījusi plejāde šā brīža vareno, piemēram, Eminems (tiesa, tikai vienā kompozīcijā), Snoop Dogg, Kendriks Lamars, Ice Cube, Xzibit un citi. Kad filmas sižets prasa pievērsties bandītu un gangsteru lietām, tad tās atspoguļojošie gabali ir pat visnotaļ interesanti, piemēram, „Darkside/Gone”, „Issues” (te izceļas veiksmīgs ģitārsempls) vai „One Shot One Kill”, tāpat arī „Medicine Man” (te var just Eminema pirkstu). Lamājas gan uz velna paraušanu, vārdiņš „motherfucker” te dzirdams biežāk nekā „bļ**” vidējā krieva leksikā.

PRET. Šī nav mūsu mūzika. Grūti arī izprast viņu sāpi, par ko šādas vaimanas. Muzikāli – ne visi gabali te ir perfekts hiphops, daudzviet tiek iepīti „r&b” elementi, bet tas nu ir pilnīgi lieki.

 * Materiāls tapis sadarbībā ar mūzikas veikalu „Randoms”.