Dziednieks, gaišreģis un Latvijas ekstrasensu šova finālists Ilmārs Briedis Latvijas nākotnē ielūkojas ne vienu gadu vien. Viņš brīdina, ka par politiku negrib runāt, un tikpat strikti piebilst, ka saka to, ko redz kārtīs, pat ja kādam ir nepatīkami uzklausīt.
Pirms sākam sarunu, Ilmārs Briedis man un fotogrāfam pārjautā vārdu, dzimšanas datus un precīzu vecumu. Aizdomas kliedējot, paskaidro, ka to prasot katram, kurš pie viņa atnāk. Pēc tam raksturo dienas fonu – diena labvēlīga aktīvai rīcībai, virzībai uz mērķi un labiem pārkārtojumiem. Ja būtu nelabvēlīga, vai atteiktu interviju? Gaišreģis atsmej, ka nē; arī dzirdot balsi telefonā, spējot sajust, kas cilvēkam uz sirds, kāds viņš ir. Viņš būtu gribējis ar «Praktisko Astroloģiju» aprunāties vēlāk, nogaidījis, līdz piepildās prognoze. Ilmārs Briedis vēl nesaka, kāda. Noteic:
– Svarīgi ir, kā mēs mainīsimies un dzīvosim uz priekšu.
– Mēs, tas ir, Latvijā dzīvojošie?
– Jā, un kas mūs valdīs un nevaldīs. Tas nav vienkāršs jautājums, negribētu iedziļināties politikā.
– Runājat tikai par nākamo gadu vai par turpmākajiem arī?
– Par turpmākajiem. Ilgi šis «bardaks» neturpināsies. Tikai pāris gadus. Mainīsies eiro. Ja kāds saka, ka eiro ir mūsu nauda, var iespļaut acīs tam cilvēkam. Eiro ir pieņemtā nauda.
Atbildēšu vīzijās. Iedomājieties aku ar vindu, kur, lai iesmeltu ūdeni, spaini laiž akā. Šobrīd mēs tā dzīvojam, ka tukšo spaini joprojām laižam lejā un ūdeni vēl neesam iesmēluši. Kad spainis nonāks līdz ūdens virsmai un piesmelsies, tikai tad to varēs vilkt ārā. Pagaidām vēl viss iet uz leju, lai nestāsta, ka viss ir kārtībā, un bēgļi arī nav vainīgi. Viņi būs vainīgi pie kriminālās situācijas.
– Kā tad nākamgad dzīvosim, sanāk, ka sliktāk?
– Ekonomika kritīs zemāk, cilvēki izbrauks, to rada nepārdomātie lēmumi un biznesa bremzēšana. Latvijā runā par dzimstību, bet tajā pašā laikā atrauj ģimenei. Neieteiktu uz Vāciju braukt strādāt, bet ir jau citas valstis. Tomēr neuzskatu, ka citā valstī ir labāk nekā mājās. Ja parunājam ar «ārzemniekiem», visi saka – jā, labi un jauki, bet mājās ir vislabāk. Arī tie, kas desmit, piecpadsmit gadus nodzīvojuši. Jo mūsu saknes ir šeit, Latvijā. Es tā uzskatu.
– Tomēr cilvēki visos laikos ir braukuši un – tiešā un pārnestā nozīmē – iekarojuši citas zemes.
– Ir braukuši, bet kaut vai «Čikāgas piecīši» – dziesmas norāda viņu emocionālo situāciju, viņi dzied it kā tautai, bet tās ir pašu dziedātāju ilgas pēc dzimtenes. Dzīvo kur gribi, tik un tā ilgojies pēc dzimtenes.
– Pašam nav gribējies pamēģināt, kāda ir dzīvošana citur?
– Biju 2012. gada janvārī aizbraucis uz Spāniju, Maljorku. Divarpus nedēļas ciemojos, viss bija patīkami, silts, sporta krekliņā gāju ārā, bet vilka mājās.
– Kad apzinājāties savas īpašās spējas?
– Jau jaunībā, bet tad tās reti izpaudās. Sākums bija, kad 1999. gadā parādījās Ceraukstes piktogramma ar krustu (6.–7. jūlija naktī labības laukā atklāja Veneras simbolam līdzīgu piktogrammu. To veidoja seši elementi, platākajā vietā piktogramma sasniedza 40, bet garākajā – 72 metrus – aut.). Toreiz strādāju par pārtikas ceha priekšnieku, un visi bija briesmīgi ieinteresēti, es reizes četras uz turieni sabraukāju. Aizbraucu pats, aizvedu kundzi un darbabiedrus. Stāstīja, ka tur katram kaut kas noticis, viens sācis smieties, kādam labāk, citam sliktāk palicis. Man nekas nenotika. Tajā pašā gadā sāku mācīties pie Pētera Antona, slavena dziednieka. Tā es piecas dienas nedēļā kā priekšnieks strādāju un sestdienās braucu mācīties.
– Jābūt interesei un motivācijai, lai vienā no brīvdienām brauktu un mācītos.
– Es savu interesi papildināju, saproti? No piecpadsmit līdz četrdesmit gadiem stingri dzēru. Vienreiz laukos, kaimiņos, bēres notikās. Manai radiniecei nomira vīrs, nebija gados vecs. Laukos tolaik izvadīja no mājām, un, kad izvada, mazliet iedzer. Bija sagadījies tā, ka biju uz krūts uzņēmis jau savā mājā un aizgājis, kā man teica, stingri šūpojoties. Redzu, Annīte garāžā pie zārka tik glauda Edvīnam matiņus un saka: Edvīniņ, kā es viena dzīvošu, es izputēšu, es būšu beigta. Es esot šūpojies, šūpojies, tad piegājis klāt un, visiem dzirdot, teicis: «Beidz tu, Anna, teitan šņukstēt, pēc gada gulēsi citā gultā.» Tu saproti, ko es pateicu? Es to neapzinājos. Divi veči paņēmuši mani aiz rokām un palaiduši prom, uz mājām. Nākamajā rītā atmostos un domāju – otrā dienā parasti ir atbēres, galva sāp, aiziešu. Aizeju, pagalmā veči pīpē. Viņi saka: «Ilmār, atceries, ko tu vakar darīji?» Neko es neatceros. «Tu vakar tik nesmuki izrunājies, tāpēc pie galda neej, aizej pie saimnieces Annas un atvainojies.» Aizeju, atvainojos, viņa saka: «Ilmār, mēs zinām, tu esi kārtīgs cilvēks, bet, kad iedzēris, tad muļķis un visādas lietas sarunā. Bet tur alkohols vainīgs, nevis Ilmārs.» Un kas notiek? Es jūtos vainīgs, bet pēc gada ir kapusvētki, aizeju, nāk Anna pretī un saka: «Zini, Ilmār, tev toreiz izrādījās taisnība. Man ir cits vīrietis teitan.»
– Gribat teikt, ka savas gaišreģa spējas varējāt izrādīt tikai reibumā?
– Nē, dzērumā tās izpaudās vairāk. Vairs nedzeru, bet joprojām dažreiz ir tā – ja mani kaut kas kaitina, sāp vai ļoti aizskar un es asi atbildu uz jautājumu vai ko pasaku, tad tas nostrādā tieši tā. Un tas nav nolādējums.
– Vai tāds pastāv?
– Diemžēl pastāv. Salonā noburs, atburs, tur ir savs cenrādis. Man ir mājā tā saucamā Sātana bībele, kur smalki aprakstīts, kā lāsts rodas, kā cilvēki uztver. Zinu to, ka lielākā daļa senču maģijas saistīta ar tautasdziesmām, kas strādā kā buramvārdi. Dainu skapī ir apkopota spēcīga izlase, nekur citur nav tādu iespēju kā tur.
– Vai tiešām Krišjānis Barons, vācot dainas, apzināti veidoja maģisku bumbu ar laika degli?
– Nezinu, vēl jau nekas slikts nav noticis, bet no Dainu skapja viens otrs cilvēks ieguvis papildu spējas un iespējas.
– Atklāti runājat par dzeršanu, nebīstaties runāt par savu nāvi. Daudziem gan ir bail, it kā nāve tāpēc nepienāktu.
– Uzskatu, ka neviens no likteņa neaizbēgs. Piedzimstot par mums ir uzņemta videokasete, modernāk sakot, disks. Ir sākums un beigas, un ja diskā trešajā cēlienā tas Ilmārs aiziet pie kāda gaišreģa un domā, ka gaišreģis kaut ko ieteiks un tādā veidā mainīs likteni… Nē, tāpat kā «Skroderdienās Silmačos» – kas ir paredzēts trešajā cēlienā, tas notiks. Arī tas Ilmārs dara visu, kā diskā ierakstīts, kā scenārijā paredzēts. Domā, ka tu darīsi ko citādāk vai nedarīsi vispār? Dari vai nedari, tāpat aiziesi, tici tu man. Man nekad nebūs, Antra, jūsu liktenis (vēršas pie fotogrāfa – aut.), ne Mārtiņa liktenis, man būs savs. Es pēc Ēģiptes horoskopa esmu Anubiss – dievs, kas saistīts ar mirušo pasauli, pārceļošanu uz citu pasauli.
Kāpēc baidās? Neviens jau it kā nav no turienes atgriezies, neviens nevar pateikt, kā bija. Par reinkarnāciju stāsta, bet ja jau tā būtu, ja visi to zinātu, tad bailes būtu daudz mazākas. Bailes izraisa neziņa par to, kas notiek pēc tam. Labi ir, ja zinu, ka šodien nomirstu, rītu augšāmceļos un eju pārvērtību ceļu, jo katrai dvēselei par saviem grēkiem jāatbild. Uz viena svaru kausa ir putna spalva, un Dievs Tas Kungs vai kas cits pārbauda, cik cilvēkam to grēku. Ja grēku vairāk nekā spalvai svara, tad jāiet cits ceļš. Tāpēc kāds vieglāk aiziet uz to pasaulīti, cits grūtāk.
– Ja jums jautā – kad miršu? – vai sakāt?
– Daži cilvēki man tieši jautā, cik ilgi dzīvos, sevišķi vecāka gadagājuma. Cenšos atbildēt ar skaitļiem – divdesmit, desmit gadu.
Vai zināji, ka sevišķi liela līdzjūtība nemaz nav vēlama? Ne velti ir teiciens – tu cilvēkam parādi sirdi, bet ko viņš tev pagriež? Zinu daudz teicienu, izmantoju savos seansos, jo teicieni vai aforismi labi strādā. Tā vienu otru cilvēku var iedrošināt uz pārmaiņām.
– Kas īsti esat – tautas dziednieks, ekstrasenss?
– Man ir piešķirts tautas dziednieka sertifikāts. Eksāmenā iedeva smukas sievietes bildi vasaras kleitā, pateicu, ka viņa ir mirusi. Tā ir liela kļūda, ja nākamais dziednieks vai ekstrasenss to nevar noteikt. Sevi uzskatu par gaišreģi un pat nelaužos citur. Ekstrasenss esmu kopš 2012. gada, kad piedalījos šovā.
Gribu uzsvērt, ka mēs, daļa dziednieku un ekstrasensu, esam uzņēmušies dubultu darbu un atbildību. Uzskatu, ka gaišreģim nav jābūt dziedniekam, un viņš tāds arī nav. Katram ir savas spējas. Es dabūju otro vietu ekstrasensu šova balsojumā. Tolaik bija maz to ekstrasensu, un producente lūdza, lai saaicinu vairāk biedru. Kas no tā iznāca? No manis uzrunātajiem neviens neatnāca.
– Nobijās?
– Tur jau tā lieta, bet tagad lasu – tas ekstrasenss, šitas… Kur viņi radās? Kas viņiem piešķīra to nosaukumu? Man, piemēram, no ekstrasensu šova ir papīrs, un nav jau vienīgais. (Lasa.) «Iekļūstot «Tautas balss. Ekstrasensi» otrajā kārtā un palīdzot risināt lasītāju iesūtītās problēmas, jūs kļūstat par goda ekspertu.»
– Rodas iespaids, ka par dziednieku var kļūt ikviens. Skatos, ka simtiem dziednieku Latvijā apvienojušies līgās, asociācijās, centros.
– Kad kursos mācu par taro kārtīm, iekļauju ezotērikas pamatus, un beigās ir eksāmens ar četriem jautājumiem. Tad jāstrādā arī ar foto. Nebija neviena gadījuma, ka kāds dabūtu mazāk par piecām ballēm, izņemot vienu meiteni, kas sāka mācīties vēlāk nekā pārējie. Bet sākumā visi domā: mēs jau nevarēsim, mēs nesaprotam. Arī es eksāmenā prasu, vai cilvēks ir dzīvs vai miris. Parasti to nosaka, roku uzliek un nosaka.
– Ekstrasensu šovā raksturojāt Andri Kiviču. Izskatījās, ka tobrīd, visu klausoties, arī to, kas vēl tikai būs viņa dzīvē, mūziķis bija piesardzīgs.
– Viņu tolaik nepazinu, es arī neteicu, ka tas ir Kivičs Andris. Man parādīja viņa bildi deviņu gadu vecumā – puika, kurš met basketbola grozā bumbu. Pastāstīju viņa nākotni, vari ticēt, vari neticēt, bet lēnā garā viss piepildījās. Ja kāds domā, ka ekstrasensu šovā viss bija iestudēts – nē, tā nebija. Viņiem varbūt bija iestudēti jautājumi, bet mums atbildes nebija iestudētas.
– Jūsu un citu gaišreģu oponents psihoterapeits Artūrs Utināns savā blogā norādījis, ka, piemēram, teiktais par 10. Saeimas vēlēšanu rezultātiem nepiepildījās.
– Tas gan, bet citas prognozes piepildījās, tikai to neņēma vērā.
– Toties interneta žurnālā «Mix.lv» tikāt nodēvēts par naudaskāru dziednieku, kurš prasa naudu par informāciju advokāta Platača pazušanas lietā.
– Klausieties, vai jūs domājat, ka man nevajadzētu naudu par to ņemt? Es uzskatu, ka manā galvā ir miljoni, tikai nevienam neesmu tos paprasījis. Un man to arī nevajadzētu, jo es pret naudu pēdējā laikā attiecos nevērīgāk. Cik man ir, tik ir labi. Jo mazāk bļausi – man naudas nav –, jo labāk būs. Nauda kā substance materializējas. Ja bļauj, ka naudas nav, viņa to dzird un domā – ak mani no šīs mājas dzen laukā? Tad man te nav ko darīt. Un aiziet prom.
– Visu, ko zināt, tik un tā nestāstīsiet arī par lielu naudu, vai ne?
– Pirms dažiem Latvijā notika slepkavība, kas tika plaši atspoguļota. Izmetu kārtis vēlā vakara stundā, apskatījos, kas par lietu. Parasti pierakstu secinājumus. Kad tos pārlasīju, nodomāju – tas var nebeigties labi – un papīru kurtuvē sadedzināju. Dieva goda vārds, varēju nededzināt, bet uzskatīju, ka tā patiesība, kas tur lien ārā, nav tā, kas tiek teikta. Tagad sevišķas pasūtījuma vai biznesa slepkavības lielā daļā paliek neatklātas. Sadzīves slepkavības redzam katru dienu «Degpunktā» – vīrs sievu nodur vai sieva vīru, vai dēls tēvu ar āmuru nosit. Ļoti rets ir tāds vakars, kad nekas tāds nenotiek.
– Par ko tas liecina?
– Pirmām kārtām par cilvēka degradāciju. Pēc 2000. gada cilvēki vairāk degradējas, lieto narkotikas, visādus fūzeļus, kandžu, tabletes.
– Ja jau no sava likteņa neizbēgsim, tad Latvijā sapulcināti cilvēki, kuriem tāds liktenis paredzēts. Degradēties. Ne jau visiem, protams.
– Droši vien ir jau daudz grēku arī mums, latviešiem. Nav izpētīts, kāpēc uz «Titānika» katrs aizgāja bojā. Mums rāda filmas par romantisku pirmo mīlestību, bet nezinām, ko tas cilvēks dzīvē vai iepriekšējā dzīvē izdarījis.
Kad saka, ka jāatstrādā karmas parādi, visbriesmīgākais ir tas, Antra, ka es nezinu, par ko man jācieš, kas man jāatstrādā. Ja es zinātu, tad vai nu labojos, vai nelabojos, bet tagad… Saka jau tā, ja cilvēks kādu noslepkavojis, tad nākamajā dzīvē viņš piedzimst kā kroplis. Tas ir pieņēmums, ka viņš fiziski izcieš to, ko nodarīja tam, kurš varēja zelt un plaukt.
– Esat iecerējis uzbūvēt lielu piramīdu, kurā varēs meditēt un atjaunot spēkus. Kā veicas ar šo projektu?
– Jā, ir man doma Bauskas pusē uztaisīt piramīdu, bet vajag daudz līdzekļu, sponsori jāpiesaista. Uzskatu, ka piramīda strādā kā psihotronais ierocis, tā harmonizē dabu, cilvēkus un mazina negatīvo enerģiju.
– Latvijā pietiktu ar vienu piramīdu?
– Vajadzētu vairākas. Mēs lamājam valdību, bijušo un esošo. Lamāsim arī nākamo. Bet notiek vēlēšanas, un tie paši vēži vien ir. Dzīvs piemērs ar Zatleru, kurš uzsaukumu uztaisīja, valdību nomainīja, bet cik tad tur mainījās? Tagad notiek tā: neklausies manos vārdos un neskaties manos darbos. Bet piramīdās pastāv īpašs lauks, kas neļauj iedarboties uz cilvēku. Mēs nezinām, kas uz mums kurā brīdī iedarbojas.
– Bet sevi taču jūs varat pasargāt.
– Es esmu viens, vai es esmu visa tauta? Tauta ir pie diviem miljoniem. Nu labi, mazāk. Bet, ja pateikšu citu skaitli, tu nobālēsi.
– Nebaidāties, ka zināt pārāk daudz? Zināšanas ir vēl lielāka bagātība nekā zelts un ieroči.
– Tas, ko šeit pateicu, nav manas aiziešanas vērts. Ir lietas, kurās varētu valdībai palīdzēt, bet tur acīmredzot ir savi padomdevēji, kam viņi akli tic – maģijas vai ezotērikas pēc, to es nezinu. Lai nesaka, ka nav. Visiem ir. Bet rodas jautājums, vai vienmēr tie ir īstie konsultanti. Tagad mazliet vairāk uzticas ekstrasensiem, valdība varētu daudz vieglāk dzīvot, ja šādus cilvēkus uzklausītu. Tu vari neticēt, bet pārbaudi to cilvēku, ko viņš saka par konkrētu jautājumu.
– Lielākoties katram rūp viņš pats, ģimene, nauda, darbs, sirdslietas. Vai tad ne?
– Šodien pat. Atnāk jauns puisis, Jēzus vecumā, nav attiecību. Prasu, kur problēma? Satikušies pusotra gada, meitene beigās ierosinājusi – šķiramies. Tad man jautājums kā izmeklētājam: gultas attiecības bija? Klausies, Antra, atbildi! Gultas attiecību nebija. Bet, draudziņ, ko tu gribēji, pusotra gada tiecies, mēs, cilvēki, taču neesam no koka. Arī tā sieviete gribēja izmēģināt, vai ar vīrieti var kopā dzīvot un mīlēt. Prasu puisim – ko tu gaidīji? Es tāds kautrīgs, viņš atbild.
Ja tu trīs mēnešus vai pusgadu ar to lietu nenodarbojies, rodas atsalums arī ģimenē. Pastāv nerakstīts likums, ka attiecībās jābūt piecdesmit procentiem gultas lietu. Ja saka – mums intīmās attiecības ir reizi divās vai trijās nedēļās, tad tas ir bīstams signāls. Tad rodas blakus sakari, mīlas trīsstūri, un tas ir uz izputēšanu. Ja cilvēks dzīvo viens, tā ir cita lieta, bet ja ar partneri, vīru, sievu vai mīļāko un nav attiecību gultā vairāk par nedēļu, tas var beigties ļoti slikti.
– Pieradums, apnikums, nogurums – iemeslu netrūkst. Vai arī ieganstu.
– Iedomājies Annu un Jāni. Anna atnāk, Jānis pie manis neatnāk. Es Annai prasu, par cik procentiem viņa mīl Jāni? Par deviņdesmit vai simt procentiem, atbild. Par tiem deviņdesmit procentiem drusku noticēšu, tikai nesaki, ka par visiem simt. Tā nekad nav. Tad Anna pasaka, ka Jāni mīl par septiņdesmit pieciem procentiem, un es lieku iedomāties, cik stipri Jānis mīl viņu. Jāatbild godīgi. Ja viņa atbild, ka par sešdesmit, tad starpība ir piecpadsmit procentu, un mēs meklējam veidu, kā attiecības var labot vai mainīt, kas Annai ir jādara, lai Jānis viņu vairāk mīlētu.
– Kāpēc nevar būt simtprocentīga mīlestība?
– Tā nekad nav.
– Un lielā, liktenīgā mīlestība?
– Arī lielā, liktenīgā mīlestība nav simt procentu. Ja viens saka, ka mīl par piecdesmit procentiem, un otrs arī, tad mīlestība ir apdraudēta. Kur tad tu to otru pusi liec? Bērnos vai citā sievietē vai vīrietī?
– Sevī.
– Āā, nu tad, lūdzu, dzīvo ar sevi, man to nevajag, man vajag vairāk no tevis. Kāpēc tu mani mīli tikai par piecdesmit procentiem, ja es tevi mīlu vairāk un cenšos?
Ilmāra Brieža dosjē