Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācija (LPAA) kategoriski iebilst pret transporta nodevas paaugstināšanu, uzsverot, ka jauna auto iegādes nodevas ir 16 reizes lielākas nekā Lietuvā, savukārt dienesta auto nodoklis būs pārāk smags slogs uzņēmējiem.
Kā savā paziņojumā presei norāda LPAA, plānotais nodokļu un ikgadējās transporta nodevas paaugstinājums atstās negatīvu iespaidu uz jauno automobiļu tirgu un Latvijas auto turētājiem, aģentūru LETA informēja LPAA valdes priekšsēdētājs Olafs Ozols.
LPAA ir pārliecināta, ka nodoms pildīt valsts budžetu uz automobiļu pircēju un lietotāju rēķina pašreizējos ekonomiskajos apstākļos ir nepārdomāts un pat diskriminējošs.
Asociācija vērš uzmanību uz to, ka stāvoklis jauno automobiļu tirgū jau tagad ir kritisks. Šogad Latvijā reģistrēts piecas reizes mazāk jauno vieglo auto nekā 2008.gadā un 8,5 reizes mazāk nekā 2007.gadā. Iegādājoties jaunu automašīnu, pircējs jau tagad samaksā 16 reizes lielākus nodokļus un nodevas nekā Lietuvā un četras reizes lielākas nekā Igaunijā. Aplikšana ar papildus nodokli un transporta nodevas palielināšana uzņēmēju makam nebūs panesama un liks meklēt iespējas reģistrēt kā jaunus, tā lietotus automobiļus kaimiņvalstīs.
"Tādējādi Finanšu ministrijas ierosinājums grozīt likumu "Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu" un palielināt šo nodevu par 70% līdz 100% ne tikai nedos cerēto papildinājumu valsts kasei, bet bremzēs ar autotransportu saistīto uzņēmējdarbību Latvijā. Nedz Lietuvā, nedz Igaunijā šādas nodevas nav, nemaz nerunājot par tik drastisku palielinājumu. Tāpat Latvija ir vienīgā Baltijas valsts, kurā katram auto pie tā pirmās reģistrācijas tiek piemērots tā saucamais automobiļu nodoklis līdz 250 latiem, kas 2010.gadā tiks aizstāts ar oglekļa dioksīda nodokli," sacīja Ozols.
LPAA pauž bažas par plānoto nodokli dienesta automašīnām, kas tiek izmantotas privātām vajadzībām. Ņemot vērā, ka likumprojekts tika gatavots lielā steigā un, praktiski nekonsultējoties ar nozares ekspertiem, LPAA apšauba, ka 2010.gadā šis nodoklis varētu tikt iekasēts plānotajā apjomā 36 miljoni latu tā vienkāršā iemesla dēļ, ka daudzi, sevišķi mazie uzņēmēji, to nespēs samaksāt.
Ozols vēstīja, ka 2007.gadā tikai asociācijas biedri vien iemaksāja valsts budžetā 127 miljonus latu, un pauž nožēlu par to, ka Finanšu ministrija saskata automašīnā tikai "slaucamu govi", nevis ražošanas instrumentu un ekonomikas virzītājspēku.
"Ja grozījumi rosināti, lai samazinātu budžeta deficītu, nodrošinātu starptautiskā aizdevuma saņemšanu un apstādinātu ekonomikas lejupslīdi, tad LPAA aicina nopietnāk pievērsties izdevumu samazināšanai pēc būtības, nevis risināt valsts ekonomiskās problēmas uz autovadītāju rēķina," sacīja LPAA valdes priekšsēdētājs.
Jau ziņots, ka no nākamā gada 1.janvāra plānots palielināt valsts nodevas apmēru vieglajiem automobiļiem, par pamatu ņemot transportlīdzekļa masu.
Nodeva tiks palielināta arī motocikliem, tricikliem un kvadricikliem.
Nodeva par motocikliem, tricikliem un kvadricikliem būs 50 lati (līdz šim 3 lati), savukārt nodeva par vieglo automobili tiks maksāta atbilstoši tā pilnai masai - līdz 1500 kilogramiem (kg) - 24 lati (līdz šim 12 latu), no 1501 kg līdz 1800 kg - 48 lati (līdz šim 24 lati), no 1801 kg līdz 2100 kg - 75 lati (līdz šim 45 lati), no 2101 kg līdz 2600 kg - 90 lati (līdz šim 54 lati), no 2601 kg līdz 3500 kg - 110 lati (līdz šim 72 lati), vairāk par 3500 kg - 150 lati (līdz šim 78 lati).
Nodeva būs jāmaksā arī par iepriekšējiem gadiem, ja vien transportlīdzeklis būs bijis reģistrēts Latvijā, turklāt tam bez nodevas nomaksas nevarēs veikt transportlīdzekļa valsts tehnisko apskati, kā arī nodeva būs jāmaksā par Latvijā agrāk nereģistrēta transportlīdzekļa reģistrāciju, īpašnieka maiņas reģistrāciju, no uzskaites noņemta transportlīdzekļa atkārtotu reģistrāciju, kā arī transportlīdzekļa noņemšanu no uzskaites.
Satiksmes ministrija uzskata, ka jaunā kārtība veicinās mazās un vidējās klases vieglo automobiļu izmantošanu, kā arī veicinās tādu transportlīdzekļu norakstīšanu, kas netiek izmantoti, bet formāli joprojām reģistrēti Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā.
Valsts nodevas likme tiek palielināta vieglajiem automobiļiem, bet attiecībā uz kravas automobiļiem un autobusiem valsts nodevas apmērs netiek mainīts.
Nodeva turpmāk būs jāmaksā katru gadu neatkarīgi no tā, vai transportlīdzeklim tiks veikta valsts tehniskā apskate vai nē. Nodevas samaksu joprojām kontrolēs Ceļu satiksmes drošības direkcija pirms valsts tehniskās apskates veikšanas un pirms transportlīdzekļa reģistrācijas darbībām.
Veicot transportlīdzekļu ikgadējās nodevas likmju palielinājumu, valdība nākamgad valsts budžetā plāno nodrošināt 39 245 309 latu ieņēmumus.