Štokenbergs: Vairs nepastāv risks, ka dēļ vilcienu iepirkuma varētu nesaņemt ES finansējumu

Vairs nepastāv risks, ka saistībā ar jauno vilcienu iepirkumu Latvija varētu nesaņemt Eiropas Savienības (ES) finansējumu, intervijā laikrakstam "Diena" norāda AS "Pasažieru vilciens" (PV) valdes loceklis Aigars Štokenbergs.

Stāstot par nesenajām sarunām Briselē, Štokenbergs uzsver: "Šajā stadijā ir noņemts tas risks, ka mēs varētu nesaņemt ES finansējumu 100 miljonus latu. Mēs to jebkurā gadījumā dabūsim, jo mēs pārspriedām arī eventuālo scenāriju, ka iepirkums būtu jārīko no jauna. Eiropas Komisija vēlreiz apstiprināja, ka tai šis projekts patīk un ES finansējums vagonu iegādei ir nodrošināts."

Tikšanos ar ES pārstāvjiem PV valdes loceklis raksturo kā lietišķu. ES pārstāvji norādījuši uz juridiskām problēmām iepirkumā, proti, bija sākotnējais konkursa nolikums, kuram bija pievienots līguma projekts. Tas bija pieejams visiem potenciālajiem konkursa dalībniekiem. Konkursa gaitā un pēc konkursa šis līguma projekts mainījās. Tas ir pamats atzīt šādu konkursu par neatbilstošu elementārām iepirkuma procedūrām.

"Turklāt tā juridiskā konstrukcija ir tāda, ka neviens no konkursa dalībniekiem nevarēja a priori pārsūdzēt kādus pārāk stingrus nosacījumus. Visi tie, kas nolēma nepiedalīties šajā konkursā, nevarēja rēķināties ar to, ka līguma nosacījumi būs atšķirīgi," skaidro PV valdes loceklis.

Panākta vienošanās atgriezties pie sākotnējās līguma redakcijas, kas ir konkursa nolikumā "ar dažām no veselā saprāta izrietošām izmaiņām". Piemēram, līgumā tika prasīts ES sertifikāts vagoniem, bet tāda sertifikāta vienkārši nav. Panākta vienošanās, ka tiks prasīts Latvijas sertifikāts. Līdzīga vienošanās panākta par vēl 3-4 grozījumiem.

"Mēs vienkārši atgriežamies pie sākotnējā līguma. Eiropas Komisija katrā ziņā uzskata, ka tas ir iespējams," akcentē Štokenbergs.

Skaidrojot, kāpēc radās problēmas, Štokenbergs norāda, ka PV rīkojies, lai līguma nosacījumi būtu izdevīgāki PV, savukārt konkursa uzvarētājs - spāņu "Construcciones y Auxiliar De Ferrocarriles S.A." (CAF) - bija iesniedzis priekšlikumus, kuri dažos punktos ir izdevīgāki viņiem.

"Bet tam nav nekādas nozīmes, kādi bija pušu nodomi. Fakts ir tāds, ka mums ir jāatgriežas pie līguma sākotnējās redakcijas un tas ir vienīgais veids, kā pabeigt šo iepirkumu. Ja tas nenotiks, 2.oktobrī līgums zaudē spēku un mēs sāksim jaunu iepirkumu," skaidro PV pārstāvis.

Kā ziņots, PV valdes sēdē apstiprinājis līguma par jauno pasažieru vilcienu iegādi grozījumus, kas atbilst Eiropas Komisijas prasībām, lai varētu projekta īstenošanai saņemt Eiropas līdzfinansējumu.

Grozījumi nepieciešami, jo Eiropas Komisija iepriekš brīdinājusi Latviju, ka, turpinot īstenot PV un CAF parakstīto jauno pasažieru vilcienu piegādes līgumu, mūsu valstij var pašai nākties maksāt 100 miljonus latu, kuri iepirkumā paredzēti kā ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums.

Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu).

Ekonomika

Saistībā ar e-adreses problēmām ir apzinātas amatpersonas, kuras nav atbildīgi pildījušas savus darba pienākumus, un tām līdz pirmdienai, 16.decembrim, ir jāiesniedz rakstiski paskaidrojumi, žurnālistus piektdien informēja Valsts digitālās attīstības aģentūras (VDAA) direktors Jorens Liops.

Svarīgākais