Zie­mas saul­grie­ži – vis­a jaun­ā sā­kums

Zie­mas saul­grie­ži mūs­die­nās gal­ve­no­kārt aso­ci­ējas ar Zie­mas­svēt­kiem, kas dau­dziem re­du­cē­ju­šies līdz Zie­mas­svēt­ku ve­cī­tim vai San­tak­lau­sam ar dā­va­nu mai­su. Ta­ču se­nat­nē, vis­maz mū­su pla­tu­ma grā­dos, tie bi­ja ga­da sva­rī­gā­kie svēt­ki – ti­ka svi­nēts tas, ka Sau­le to­mēr uz­va­rē­ju­si cī­ņā ar Tum­sas val­stī­bu.

Die­nas, kas līdz pat saul­grie­žiem ne­no­vēr­ša­mi sa­īsi­nā­jās, pa­ma­zām kļūst ga­rā­kas, un tas no­zī­mē, ka arī pa­va­sa­ris un da­bas at­mo­da vairs nav aiz kal­niem. Ar šo pār­lie­cī­bu arī sais­tī­tas dau­dzu tau­tu zie­mas saul­grie­žu tra­dī­ci­jas, ku­rām cau­ri vi­jas gal­ve­nais vad­mo­tīvs – kār­tē­jā cik­la bei­gas ne­no­zī­mē bo­jā­eju, bet gan jaun­u sā­ku­mu.

Saul­grie­žu no­vē­ro­ju­mi

Par to, ka zie­mas saul­grie­ži se­nat­nes ie­dzī­vo­tā­jiem bi­ju­ši ļo­ti no­zī­mī­gi svēt­ki, lie­ci­na se­nās bū­ves – dau­dzas no tām ori­en­tē­tas tā, ka tie­ši saul­grie­žu die­nā ta­jās ie­spē­jams veikt uni­kā­lus as­tro­no­mis­kos no­vē­ro­ju­mus. Vie­na no tā­dām ir tā dē­vē­tais Glas­ton­be­ri­jas pa­kalns An­gli­jā, kas, kā tiek uz­ska­tīts, uz­bū­vēts ap­tu­ve­ni 3000 ga­du pirms mū­su ēras. Pa­kal­nu jeb uz­bē­ru­mu, ku­ra augš­ā uz­bū­vēts tor­nis, vei­do sep­ti­ņas te­ra­ses, un iz­ra­ku­mi lie­ci­na, ka sa­vu­laik ap to bi­jis diez­gan prāvs, ar ūde­ni pil­dīts grā­vis (šis ir viens no ie­mes­liem, kā­dēļ pa­kal­nu ne­re­ti aso­ci­ē ar le­ģen­dās par ka­ra­li Ar­tū­ru mi­nē­to Ava­lo­nas sa­lu). No­vē­ro­tājs, kurš at­ro­das uz ne­tā­lu eso­šā Vēj­dzir­na­vu kal­na («Windmill Hill»), zie­mas saul­grie­žu lai­kā var re­dzēt, kā sau­llēk­ta lai­kā Sau­le pa­ma­zām sa­sniedz tor­ņa aug­šē­jo da­ļu. In­te­re­san­ti, ka mūs­die­nu as­tro­no­mi ap­rē­ķi­nā­ju­ši – pirms vai­rāk ne­kā 5000 ga­diem saul­grie­žu lai­kā bi­ja re­dza­ma ti­kai pa­ti Sau­les dis­ka ma­li­ņa, pā­rē­jā spī­dek­ļa da­ļa slē­pās aiz tor­ņa, tā­tad no­vē­ro­tājs ne­ti­ka ap­žil­bi­nāts.

Vēl ve­cā­ka ir Ņūg­rein­džas svēt­vie­ta Īri­jā, kas bū­vē­ta ap­tu­ve­ni 3200. ga­dā pirms mū­su ēras. Tur­klāt tā ir ne ti­kai ve­cā­ka, bet arī kom­pli­cē­tā­ka – viens no svēt­vie­tas ele­men­tiem ir krus­ta for­mas ka­pe­nes ar jum­ta at­ve­ri jeb lo­gu. Ik ga­du zie­mas saul­grie­žu lai­kā Sau­le ie­spīd pa šo at­ve­ri, sā­ku­mā pa­kā­pe­nis­ki iz­gais­mo­jot ap­tu­ve­ni 19 met­ru ga­ro ka­pe­ņu eju, bet pēc tam uz 17 mi­nū­tēm ap­gais­mo­jot ka­pe­ņu gal­ve­no kam­ba­ri. Mūs­die­nās Sau­les sta­ri sa­sniedz ka­pe­ņu iek­šie­ni ap­tu­ve­ni četr­as mi­nū­tes pēc sau­llēk­ta, bet pirms 5000 ga­diem, kad tās bū­vē­tas, ka­pe­nēs ie­spī­dē­ju­ši pa­ši pirm­ie Sau­les sta­ri. Le­ģen­dā­ra­jā Sto­un­hen­džā sa­vu­kārt no­vē­rots sau­lriets zie­mas saul­grie­žu lai­kā. Tie­ši saul­grie­žu lai­kā Sau­les sta­ri ap­spīd Lie­lā tri­lī­ta pla­ka­nos ak­me­ņus.

Zie­mas saul­grie­ži šķi­tu­ši no­zī­mī­gi ne ti­kai Eiro­pas zie­me­ļos dzī­vo­jo­ša­jām tau­tām. Tiem, ku­ri ap­mek­lē­ju­ši Ēģip­ti, ie­spē­jams, kād­reiz iz­de­vies pa­būt Kar­na­kas tem­plī Luk­so­rā (kād­reiz šo pil­sē­tu sau­ca par Tē­bām). Zie­mas saul­grie­žos sau­llēk­ta lai­kā de­bess spī­dek­lis pa­rā­dās tie­ši gal­ve­nās ie­ejas cen­trā, pa­ma­zām ap­spīd da­žā­das tem­pļa da­ļas, līdz pa­vi­sam šaurs Sau­les stars sa­sniedz arī pa­šu gal­ve­no tem­pļa ob­jek­tu – die­va Amo­na svēt­nī­cu. Jā­pie­bilst, ka sā­kot­nē­ji Amons bi­ja Tē­bu lo­kā­lā die­vī­ba, ti­ka uz­ska­tīts, ka viņš val­da pār vē­jiem, ta­ču ap­tu­ve­ni 2000 ga­du pirms mū­su ēras Amo­nu sā­ka aso­ci­ēt ar Sau­les die­vu Ra un pa­ras­ti tā arī dē­vē­ja – Amons-Ra.

Pēc lī­dzī­ga prin­ci­pa kā Glas­ton­be­ri­jas pa­kalns bū­vē­ta arī Či­če­ni­cas pi­ra­mī­da Mek­si­kā. Zie­mas saul­grie­žu lai­kā ie­spē­jams re­dzēt, kā Sau­le it kā kāpj aug­šup pa pi­ra­mī­das te­ra­sēm, līdz sa­sniedz tās virs­pu­sē uz­bū­vē­tā tor­nī­ša smai­li. Sa­vu­kārt Bo­lī­vi­jā at­ro­das ci­ta se­na svēt­vie­ta – Ti­va­na­ku Sau­les vār­ti. Zie­mas saul­grie­žu lai­kā de­bess spī­dek­ļa sta­ri caur ak­mens vār­tiem krīt uz ob­elis­ka, kas at­ro­das tie­ši aiz tiem. Bet no īpa­ša no­vē­ro­ša­nas pun­kta ie­spē­jams re­dzēt, kā Sau­les sta­ri ap­spīd vie­nu no 11 lie­la­jiem pī­lā­riem, ku­ri pil­da Sau­les ka­len­dā­ra lo­mu.

Eiro­pas zie­me­ļos tra­dī­ci­jas spē­cī­gā­kas

Lī­dzī­gus ob­jek­tus ar­he­olo­gi at­ra­du­ši dau­dzos pa­sau­les re­ģi­onos, arī ci­tas vēs­tu­res lie­cī­bas ap­stip­ri­na, ka zie­mas saul­grie­žiem sen­die­nās pie­vēr­sta ļo­ti lie­la uz­ma­nī­ba. Kā­pēc? Žur­nāls «Vok­rug Sve­ta» at­gā­di­na, ka no Sau­les gais­mas un sil­tu­ma bi­ja at­ka­rī­ga cil­vē­ku iz­dzī­vo­ša­na. Tur­klāt, jo tā­lāk no ek­va­to­ra vi­ņi mi­ti­nā­jās, jo šī at­ka­rī­ba ga­da­lai­ku at­šķi­rī­bu dēļ bi­ja lie­lā­ka – tā­pēc nav pār­stei­gums, ka tie­ši Eiro­pas zie­me­ļu tau­tu vi­dū zie­mas saul­grie­žu svi­nē­ša­nas tra­dī­ci­jas ir vis­spē­cī­gā­kās. To­mēr arī re­ģi­onos, kas at­ro­das ne­tā­lu no ek­va­to­ra, saul­grie­ži sig­na­li­zē­ja par bū­tis­kām iz­mai­ņām ik­die­nas dzī­vē, pie­mē­ram, sau­su­ma vai lie­tus se­zo­nas ie­stā­ša­nos.

«Zie­mas saul­grie­ži ir Sau­les ga­da sva­rī­gā­kais brī­dis – vi­su ru­de­ni Sau­le ir vir­zī­ju­sies uz le­ju, uz zie­mas cen­tru, bet tad pēk­šņi viss mai­nās – sā­kas pa­va­sa­ra lēkts. Šis bur­vju brī­dis bi­ja pats sva­rī­gā­kais svē­tais no­ti­kums, kas vien­lai­kus sim­bo­li­zē­ja nā­vi un at­dzim­ša­nu, pār­eju no ve­cās dzī­ves uz jaun­o. Tas ir pats pa­ra­dok­sā­lā­kais cik­la brī­dis, kas se­vī ie­tver pret­me­tus – nā­ves tum­su, zie­mas at­sve­ši­nā­ša­nos, auk­stu­mu, nā­vi, šaus­mas un ļau­nu­mu, ta­ču ta­jā pa­šā lai­kā arī jaun­as dzī­vī­bas ra­ša­nos, gai­dā­mā pa­va­sa­ra ķī­lu,» rak­sta «Vok­rug Sve­ta». Mū­su sen­či mē­dza Sau­li uz­ska­tīt par glā­bē­ju un va­ro­ni, kas no­lai­du­sies drū­ma­jos pa­ze­mes la­bi­rin­tos, to­mēr at­ra­du­si spē­kus no tiem at­kal tri­um­fā­li pa­rā­dī­ties. «Brī­dī, kad li­kās, ka tā ir mi­ru­si, tā at­kal pie­dzi­ma no jaun­a,» se­no cil­vē­ku iz­jū­tas mē­ģi­na res­tau­rēt «Vok­rug Sve­ta».

Ar šiem ti­cē­ju­miem arī ir sais­tī­tas saul­grie­žu tra­dī­ci­jas. Lie­lā­kā da­ļa tau­tu ša­jā lai­kā mē­dza iz­dzī­vot sa­bru­ku­ma un tum­sas pe­ri­odu, cil­vē­ki tēr­pās šaus­mi­no­šās mas­kās, ta­ču ne jau tā­dēļ, lai bie­dē­tu viens ot­ru, bet lai mē­ģi­nā­tu iz­lik­ties dros­mī­gā­ki, ne­kā pa­tie­sī­bā ir, un aiz­bie­dē­tu ļau­nos ga­rus, uz­veik­tu tum­sas spē­kus un pa­lī­dzē­tu Sau­lei tās mē­ģi­nā­ju­mos iz­rau­ties no pa­ze­mes val­stī­bas va­žām. Cik var spriest no se­na­jiem rak­stiem, daudz­viet no­ti­ku­si arī cil­vē­ku upu­rē­ša­na. Pie­mē­ram, ir ver­si­ja, ka tra­dī­ci­ja puš­ķot Zie­mas­svēt­ku eg­lī­ti ra­du­sies no tiem lai­kiem, kad upu­rē­to cil­vē­ku iek­šas ti­ka mes­tas svē­to ko­ku za­ros. Vēl­me aiz­slau­cīt, sa­de­dzi­nāt vi­su ne­ga­tī­vo, kas bi­jis ie­priek­šē­jā Sau­les cik­lā, uguns­ku­ru ku­ri­nā­ša­na, lai mu­di­nā­tu Sau­li pēc ie­spē­jas ātr­āk at­griez­ties, mūž­za­ļo augu kā pa­va­sa­ra sim­bo­lu go­di­nā­ša­na un, pro­tams, svēt­ku dzī­res pēc tam, kad die­nas pa­tie­šām sāk pa­ma­zām kļūt ga­rā­kas – tā­da ir saul­grie­žu tra­dī­ci­ju «esen­ce», vis­maz Zie­meļ­ei­ro­pā.

Baļ­ķa de­dzi­nā­ša­na Skan­di­nā­vi­jā

Se­na­jiem skan­di­nā­viem un ģer­mā­ņu cil­tīm saul­grie­žu («Yule», «Yuletide», «Yole») gal­ve­nais no­ti­kums bi­ja mil­zī­ga baļ­ķa de­dzi­nā­ša­na. At­šķi­rī­bā no va­sa­ras saul­grie­žu sār­ta, kam bi­ja jā­būt spē­cī­gam, zie­mas saul­grie­žos uguns­kurs tik tik­ko gai­lē­ja – spe­ci­āli sa­ga­ta­vo­tais baļ­ķis gruz­dē­ja 12 die­nas un 12 nak­tis. Zī­mī­gi, ka tas ti­ka aiz­de­dzi­nāts ar og­lēm, kas bi­ja pie­tau­pī­tas no ie­priek­šē­jā ga­da de­dzi­nā­ša­nas, da­ļa sa­de­dzi­nā­tā baļ­ķa og­ļu un pel­nu ti­ka iz­man­to­ta kā mēs­lo­jums lau­kiem (ne­re­ti pel­nus pirms sē­jas sa­jau­ca ar sēk­lām) – šā­dā vei­dā ze­mei mē­ģi­nā­ja pie­šķirt nu­le kā at­dzi­mu­šās Sau­les spē­ku un no­dro­ši­nāt la­bā­ku ra­žu. Bet Fran­ci­jas un Vā­ci­jas zie­me­ļos pel­nus mē­dza tu­rēt pa­gul­tē – ti­ka uz­ska­tīts, ka tie aiz­sar­gā mā­jok­li no pēr­ko­na un zi­bens.

Līdz 20. de­cem­bra va­ka­ram saim­nie­ču un saim­nie­ku uz­de­vums bi­ja pil­nī­bā sa­ga­ta­vo­ties 12 die­nas il­ga­jām svi­nī­bām, pa­ga­ta­vo­jot da­žā­dus gar­du­mus. Pēc tam, kad va­ka­rā bi­ja ap­mek­lē­ta pirts un veikts sim­bo­lisks at­tī­rī­ša­nās ri­tu­āls, uz 12 die­nām ik­die­nas dar­bu veik­ša­na bi­ja ta­bu – ne­drīk­stē­ja ne ga­ta­vot ēst, ne maz­gāt ne­tī­ros trau­kus, ne no­dar­bo­ties ar rok­dar­biem, ne pat slau­cīt grī­du. Mā­jas un ko­kus ap mā­jām ša­jās die­nās mē­dza iz­ro­tāt ar de­go­šām sve­cēm – ti­ka uz­ska­tīts, ka šā­dā vei­dā pa­lī­gā cī­ņai pret tum­sas spē­kiem ti­ka aici­nā­ti la­bie ga­ri jeb mi­ru­šie tu­vi­nie­ki, ku­ri aiz­sar­gā­ja sa­vus uz ze­mes pa­li­ku­šos ra­dus. Mā­jas ti­ka ro­tā­tas arī ar mūž­za­ļa­jiem augiem – eg­ļu, prie­žu, ka­di­ķu za­riem. Šā­dā vei­dā se­nie skan­di­nā­vi gan aici­nā­ja svi­nī­bās pie­da­lī­ties da­bas la­bos ga­ri­ņus, gan at­gā­di­nā­ja pa­ši sev, ka ga­da tum­šā­kais laiks jau pa­gā­jis, drī­zu­mā die­nas at­kal kļūs ga­rā­kas un pa­va­sa­rī vis­a da­ba at­kal za­ļos. In­te­re­san­ti, ka da­žos re­ģi­onos, bai­do­ties no ļau­na­jiem ga­riem, ļau­dis mē­dza vis­as 12 die­nas ne­pa­mest sa­vus mi­tek­ļus vai sē­tu.

In­te­re­san­ta saul­grie­žu tra­dī­ci­ja ir Is­lan­dē, kur ļau­dis sa­vu­laik ti­cē­ju­ši, ka saul­grie­žu die­nās nez no ku­rie­nes uz­ro­das «Jo­les ka­ķis» un vis­iem tiem, ku­riem nav kā­da jaun­a vil­nas ap­ģēr­ba ga­ba­la, at­ņem svēt­ku pus­die­nas, bet ļau­nā­ka­jā ga­dī­ju­mā va­rot pat ap­ēst bēr­nus. Ti­cē­jums skaid­ro­jams ar to, ka līdz zie­mai vis­a vil­na, kas aitām no­cir­pta ru­de­nī, bi­ja jā­pār­strā­dā – tie, ku­ri slin­ko­ju­ši un nav to pa­spē­ju­ši iz­da­rīt, pro­tams, pa­li­ku­ši bez jaun­iem džem­pe­riem, un par to ir jā­so­da.

Slā­vi un ro­mie­ši

Se­nie slā­vi par ru­dens pē­dē­jo die­nu uz­ska­tī­ja 20. de­cem­bri, bet nā­ka­mā die­na jeb zie­mas saul­grie­ži vi­ņiem bi­ja svēt­ku die­na ar no­sau­ku­mu «Ko­ļa­deņ». Tā sim­bo­li­zē­ja gan pirm­ā zie­mas mē­ne­ša, gan arī jaun­a ga­da ie­stā­ša­nos. Ko­ļa­da, ku­ram par go­du ti­ka at­zī­mē­ti šie svēt­ki, ir viens no se­nās slā­vu die­vī­bas Daž­ģbo­ga dau­dza­jiem ie­mie­so­ju­miem un ša­jā kon­krē­ta­jā ga­dī­ju­mā sim­bo­li­zē Sau­li. Svi­nī­bas slā­viem il­ga ve­se­lu 21 die­nu – vēs­tur­nie­ki no­rā­da, ka tam bi­ju­ši arī prak­tis­ki ie­mes­li, jo šā­da līk­smo­ša­na pa­lī­dzē­ju­si ātr­āk pār­va­rēt ga­da tum­šo pe­ri­odu, kad de­pre­si­jas no­māk­ta­jiem ļau­dīm bi­jis risks uz­sākt sav­star­pē­jus kon­flik­tus. Se­nie slā­vi ku­ri­nā­ju­ši uguns­ku­rus, ri­pi­nā­ju­ši aiz­de­dzi­nā­tus ri­te­ņus (gan slā­vu, gan ci­tu tau­tu mi­to­lo­ģi­jās ri­te­nis tiek aso­ci­ēts ar Sau­les cik­lu). No mā­jas uz mā­ju stai­gā­ju­ši bu­deļ­nie­ki – uz­po­su­šies jaun­ie­ši un jaun­ie­tes, ku­ri dzie­dā­ju­ši ri­tu­ālās dzies­mas ar la­ba vē­lē­ju­miem («ko­ļad­kas»), par to sa­ņe­mot da­žā­dus cie­nas­tus.

Pirm­ās svēt­ku die­nas pus­nak­tī no­ti­cis upu­rē­ša­nas ri­tu­āls – se­nie pries­te­ri par go­du Ko­ļa­dam upu­rē­ju­ši si­vē­nu vai pī­li, un in­te­re­san­ti, ka si­vē­na vai pī­les ce­pe­tis mūs­die­nās ļo­ti bie­ži tiek celts svēt­ku gal­dā Zie­mas­svēt­kos. Svēt­ku lai­kos pat māj­dzīv­nie­kus ba­ro­ja dās­nāk ne­kā ie­rasts. Saul­grie­žu svēt­ku lai­kā lie­la uz­ma­nī­ba pie­vēr­sta arī mis­ti­kai, jo ti­ka uz­ska­tīts, ka ga­da tum­šā­ka­jās die­nās ro­be­ža starp dzī­vo un mi­ru­šo pa­sau­li gan­drīz pil­nī­bā iz­zūd. Ļau­dis mē­dza pār­ģēr­bties gan re­ālu, gan iz­do­mā­tu dzīv­nie­ku tēr­pos, tē­lo­ja viens ot­ru – tiek uz­ska­tīts, ka šā­dā vei­dā vi­ņi mē­ģi­nā­ja mal­di­nāt ļau­nos ga­rus. Vi­su saul­grie­žu svēt­ku lai­kā ļo­ti po­pu­lā­ra bi­ja zī­lē­ša­na, kad cil­vē­ki cen­tās no­skaid­rot, kā­da ra­ža gai­dā­ma, vai ne­draud karš, kurš no ļau­dīm nā­ka­mā ga­da lai­kā pre­cē­sies. Glu­ži tā­pat kā skan­di­nā­vi, arī se­nie slā­vi mē­dza saul­grie­žu die­nās tēr­pties jaun­ās drā­nās, gal­dā li­ka vi­su to la­bā­ko, jo val­dī­ja uz­skats – kā jaun­o ga­du sa­gai­dī­si, tā arī tas pa­ies. Šā pa­ša ie­mes­la dēļ pirms saul­grie­žiem ti­ka sa­rī­ko­ta ģe­ne­rāl­tī­rī­ša­na mā­jok­ļos – lie­kām man­tām ta­jos ne­va­ja­dzē­ja at­ras­ties, jo tās ra­da ha­osu un ne­kār­tī­bu, tā­pēc mā­jās ti­ka sa­gla­bā­tas ti­kai tās man­tas, ku­rām bez prak­tis­kā iz­man­to­ju­ma bi­ja arī sa­va, īpa­ša aura.

Se­na­jā Ro­mā zie­mas saul­grie­žu lai­ku dē­vē­ja par Sa­tur­nā­li­jām, to lai­kā ti­ka go­di­nāts Sa­turns, kas ro­mie­šiem bi­ja zem­ko­pī­bas dievs. Tie­sa, for­mā­li šie svēt­ki ar saul­grie­žiem acīm­re­dzot nav sais­tī­ti, jo sa­vu­laik Sa­tur­nā­li­jas ti­ka at­zī­mē­tas ti­kai 17. de­cem­brī un ti­kai vē­lāk svēt­ki kļu­vu­ši ga­rā­ki un līk­smī­ba val­dī­ju­si līdz pat 23. de­cem­brim. To­mēr in­ter­ne­ta viet­ne «Li­veS­cien­ce» uz­sver, ka zem­ko­pī­bas die­va go­di­nā­ša­na tā vai ci­tā­di ir sais­tī­ta ar ga­da­lai­ku mai­ņām, tā­tad arī saul­grie­žiem. Sa­tur­nā­li­ju tra­dī­ci­jas ir sa­mē­rā in­te­re­san­tas – to lai­kā ro­mie­ši at­tei­cās no jeb­kā­diem no­tei­ku­miem, fak­tis­ki ap­grie­za ač­gār­ni vi­su kār­tī­bu, kas ti­ka ie­vē­ro­ta pā­rē­jā ga­da lai­kā – ver­gi kļu­va par saim­nie­kiem, bet saim­nie­ki par kal­piem, ne­kār­tī­bu un grau­ti­ņu rī­ko­ša­na ti­ka uz­tver­ta ar lie­lu sa­jūs­mu, ļau­dis bū­tī­bā «no­lai­da tvai­ku». No ver­gu vai no­ziedz­nie­ku vi­dus pat ti­ka ie­vē­lēts ka­ra­lis, kas val­dī­ja Sa­tur­nā­li­ju lai­kā – tie­sa, pēc svēt­ku bei­gām vi­ņa lik­te­nis bi­ja ne­ap­skau­žams, jo šo cil­vē­ku pa­ras­ti upu­rē­ja par go­du Sa­tur­nam.

Jau mū­su ēras sā­ku­mā šī tra­dī­ci­ja pār­ce­ļo­ju­si uz ro­mie­šu pār­val­dē eso­ša­jiem re­ģi­oniem, pie­mē­ram, bri­tu sa­lām, kur sa­jau­ku­sies ar ķel­tu un dru­īdu tra­dī­ci­jām. Gan bri­tu sa­lās, gan Vā­ci­jas zie­me­ļos, kur kli­mats, sa­lī­dzi­not, pie­mē­ram, ar Nor­vē­ģi­ju vai So­mi­ju, ir sa­mē­rā maigs, par gal­ve­no saul­grie­žu sim­bo­lu kļu­vis pa­ras­tais ilekss («Ilex aquifolium») – mūž­zaļš krūms ar tum­ši za­ļām la­pām, kas ru­de­ņos dod sar­ka­nas ogas. Bri­tu tra­dī­ci­jās va­sa­ras ka­ra­lis ir ozols, un tiek uz­ska­tīts, ka saul­grie­žu die­nās, kad zie­mas ka­ra­lis ilekss sa­snie­dzis sa­vas va­re­nī­bas aug­stā­ko pun­ktu, ozols pa­ma­zām sāk pie­ņem­ties spē­kā.

Svin arī ķī­nie­ši, pa­kis­tā­nie­ši un in­di­āņi

Ķī­nā zie­mas saul­grie­žu lai­kā no­ti­ka Dun­dži («Dong Zhi») svēt­ki, ku­ru vad­mo­tīvs bi­ja – da­bas vī­riš­ķī­gais spēks at­gūs­tas, un sā­kas jauns cikls. Ga­da ga­rā­ka­jā nak­tī ķī­nie­ši mē­dza tēr­pties jaun­ās drē­bēs, ap­cie­mot un ap­dā­vi­nāt tu­vi­nie­kus. Svēt­ku lai­kā vai­rā­kas die­nas fak­tis­ki ne­dar­bo­jās valsts ie­stā­des, arī im­pe­ra­tors bi­ja de­vies at­va­ļi­nā­ju­mā. Tai­vā­nā vēl jo­pro­jām sa­gla­bā­ju­sies tra­dī­ci­ja zie­mas saul­grie­žos cept de­viņ­kār­tai­nu pī­rā­gu no rī­sa mil­tiem – pēc for­mas tas at­gā­di­na cil­vē­ku vai kā­du dzīv­nie­ku un tiek zie­dots mi­ru­ša­jiem sen­čiem. Ci­tos Ķī­nas re­ģi­onos gal­ve­nā svēt­ku mal­tī­te ir sar­ka­nās pu­pi­ņas, jo val­da ti­cē­jums, ka tās at­bie­dē­jot ļau­nos ga­rus. Tiek uz­ska­tīts, ka tra­dī­ci­ja svi­nēt zie­mas saul­grie­žus Ķī­nā ti­ka ie­vies­ta ap­tu­ve­ni 200 ga­du pirms mū­su ēras, ta­ču lie­lā­ko po­pu­la­ri­tā­ti tā gu­va lai­kā no VI­I līdz XIII gad­sim­tam. Mūs­die­nās gan saul­grie­žu svi­nē­ša­nu gan­drīz pil­nī­bā iz­kon­ku­rē­jis Ķī­nie­šu Jaun­gads jeb Jaun­gads pēc Mē­ness ka­len­dā­ra.

Zie­mas saul­grie­žus at­zī­mē arī Pa­kis­tā­nā, kur tos sauc «Cha­omos». Sa­ska­ņā ar pa­kis­tā­nie­šu ti­cē­ju­miem ša­jās die­nās Zem­i ap­mek­lē kāds pus­dievs, kurš ap­ko­po cil­vē­ku vēl­mes, lai tās vē­lāk no­do­tu aug­stā­ka­jam die­vam De­za­o. Pa­kis­tā­nie­šiem svēt­ki no­zī­mē īpa­šu at­tī­rī­ša­nās ri­tu­ālu – sā­ku­mā van­nās iet sie­vie­tes un mei­te­nes, tur­klāt lai­kā, ka­mēr vī­rie­ši uz vi­ņu gal­vām lej ūde­ni, tur ro­kās mai­zi. Vē­lāk no­tiek mai­ņa un sie­vie­tes jau maz­gā vī­rie­šus. Vēl vie­na in­te­re­san­ta tra­dī­ci­ja – pēc šīs ri­tu­ālās van­nas at­tī­rī­tie ne­drīkst pie­sēst līdz pat va­ka­ram, kad vi­ņu se­jas tiks ap­šļak­stī­tas ar upu­rē­tā kaz­lē­na asi­nīm. Lī­dzī­ga tra­dī­ci­ja, starp ci­tu, ir Ja­pā­nā, tā sau­cas «Yuzuburo» – cil­vē­ki do­das van­nās, ku­rās ūde­nim pie­vie­no­ta cit­ro­nu su­la, maz­gā­ša­nās no­tiek īpa­šu lūg­snu pa­va­dī­bā, un tiek uz­ska­tīts, ka šis ri­tu­āls sek­mē ga­rī­go at­tī­rī­ša­nos, ir la­bas ve­se­lī­bas un tu­rī­bas ga­rants.

Sa­vas tra­dī­ci­jas ir arī Zie­meļ­ame­ri­kas in­di­āņu cil­tīm. Pie­mē­ram, iro­kē­zi ga­da ga­rā­ko nak­ti cen­tu­šies pa­va­dīt mie­gā, bet nā­ka­mo die­nu vel­tī­ju­ši tam, lai stās­tī­tu cits ci­tam sa­vus sap­ņus. Cil­šu vir­sai­ši un ša­ma­ņi šos sap­ņus tul­ko­ju­ši, pie­ņe­mot lē­mu­mus par to, kā cil­tij rī­ko­ties nā­ka­ma­jā ga­dā. Sa­vu­kārt mo­hau­kiem svi­nī­bas rī­ko­tas ne­vis tie­ši saul­grie­žu lai­kā, bet tad, kad pir­mo rei­zi pēc saul­grie­žiem pie de­be­sīm pa­rā­dās jauns Mē­ness. Pēc mo­hau­ku do­mām, tie­ši šis bi­jis pie­mē­ro­tā­kais laiks kaut kā jaun­a uz­sāk­ša­nai.

Svarīgākais