Zie­mas saul­grie­ži – vis­a jaun­ā sā­kums

Zie­mas saul­grie­ži mūs­die­nās gal­ve­no­kārt aso­ci­ējas ar Zie­mas­svēt­kiem, kas dau­dziem re­du­cē­ju­šies līdz Zie­mas­svēt­ku ve­cī­tim vai San­tak­lau­sam ar dā­va­nu mai­su. Ta­ču se­nat­nē, vis­maz mū­su pla­tu­ma grā­dos, tie bi­ja ga­da sva­rī­gā­kie svēt­ki – ti­ka svi­nēts tas, ka Sau­le to­mēr uz­va­rē­ju­si cī­ņā ar Tum­sas val­stī­bu.

Die­nas, kas līdz pat saul­grie­žiem ne­no­vēr­ša­mi sa­īsi­nā­jās, pa­ma­zām kļūst ga­rā­kas, un tas no­zī­mē, ka arī pa­va­sa­ris un da­bas at­mo­da vairs nav aiz kal­niem. Ar šo pār­lie­cī­bu arī sais­tī­tas dau­dzu tau­tu zie­mas saul­grie­žu tra­dī­ci­jas, ku­rām cau­ri vi­jas gal­ve­nais vad­mo­tīvs – kār­tē­jā cik­la bei­gas ne­no­zī­mē bo­jā­eju, bet gan jaun­u sā­ku­mu.

Saul­grie­žu no­vē­ro­ju­mi

Par to, ka zie­mas saul­grie­ži se­nat­nes ie­dzī­vo­tā­jiem bi­ju­ši ļo­ti no­zī­mī­gi svēt­ki, lie­ci­na se­nās bū­ves – dau­dzas no tām ori­en­tē­tas tā, ka tie­ši saul­grie­žu die­nā ta­jās ie­spē­jams veikt uni­kā­lus as­tro­no­mis­kos no­vē­ro­ju­mus. Vie­na no tā­dām ir tā dē­vē­tais Glas­ton­be­ri­jas pa­kalns An­gli­jā, kas, kā tiek uz­ska­tīts, uz­bū­vēts ap­tu­ve­ni 3000 ga­du pirms mū­su ēras. Pa­kal­nu jeb uz­bē­ru­mu, ku­ra augš­ā uz­bū­vēts tor­nis, vei­do sep­ti­ņas te­ra­ses, un iz­ra­ku­mi lie­ci­na, ka sa­vu­laik ap to bi­jis diez­gan prāvs, ar ūde­ni pil­dīts grā­vis (šis ir viens no ie­mes­liem, kā­dēļ pa­kal­nu ne­re­ti aso­ci­ē ar le­ģen­dās par ka­ra­li Ar­tū­ru mi­nē­to Ava­lo­nas sa­lu). No­vē­ro­tājs, kurš at­ro­das uz ne­tā­lu eso­šā Vēj­dzir­na­vu kal­na («Windmill Hill»), zie­mas saul­grie­žu lai­kā var re­dzēt, kā sau­llēk­ta lai­kā Sau­le pa­ma­zām sa­sniedz tor­ņa aug­šē­jo da­ļu. In­te­re­san­ti, ka mūs­die­nu as­tro­no­mi ap­rē­ķi­nā­ju­ši – pirms vai­rāk ne­kā 5000 ga­diem saul­grie­žu lai­kā bi­ja re­dza­ma ti­kai pa­ti Sau­les dis­ka ma­li­ņa, pā­rē­jā spī­dek­ļa da­ļa slē­pās aiz tor­ņa, tā­tad no­vē­ro­tājs ne­ti­ka ap­žil­bi­nāts.

Vēl ve­cā­ka ir Ņūg­rein­džas svēt­vie­ta Īri­jā, kas bū­vē­ta ap­tu­ve­ni 3200. ga­dā pirms mū­su ēras. Tur­klāt tā ir ne ti­kai ve­cā­ka, bet arī kom­pli­cē­tā­ka – viens no svēt­vie­tas ele­men­tiem ir krus­ta for­mas ka­pe­nes ar jum­ta at­ve­ri jeb lo­gu. Ik ga­du zie­mas saul­grie­žu lai­kā Sau­le ie­spīd pa šo at­ve­ri, sā­ku­mā pa­kā­pe­nis­ki iz­gais­mo­jot ap­tu­ve­ni 19 met­ru ga­ro ka­pe­ņu eju, bet pēc tam uz 17 mi­nū­tēm ap­gais­mo­jot ka­pe­ņu gal­ve­no kam­ba­ri. Mūs­die­nās Sau­les sta­ri sa­sniedz ka­pe­ņu iek­šie­ni ap­tu­ve­ni četr­as mi­nū­tes pēc sau­llēk­ta, bet pirms 5000 ga­diem, kad tās bū­vē­tas, ka­pe­nēs ie­spī­dē­ju­ši pa­ši pirm­ie Sau­les sta­ri. Le­ģen­dā­ra­jā Sto­un­hen­džā sa­vu­kārt no­vē­rots sau­lriets zie­mas saul­grie­žu lai­kā. Tie­ši saul­grie­žu lai­kā Sau­les sta­ri ap­spīd Lie­lā tri­lī­ta pla­ka­nos ak­me­ņus.

Zie­mas saul­grie­ži šķi­tu­ši no­zī­mī­gi ne ti­kai Eiro­pas zie­me­ļos dzī­vo­jo­ša­jām tau­tām. Tiem, ku­ri ap­mek­lē­ju­ši Ēģip­ti, ie­spē­jams, kād­reiz iz­de­vies pa­būt Kar­na­kas tem­plī Luk­so­rā (kād­reiz šo pil­sē­tu sau­ca par Tē­bām). Zie­mas saul­grie­žos sau­llēk­ta lai­kā de­bess spī­dek­lis pa­rā­dās tie­ši gal­ve­nās ie­ejas cen­trā, pa­ma­zām ap­spīd da­žā­das tem­pļa da­ļas, līdz pa­vi­sam šaurs Sau­les stars sa­sniedz arī pa­šu gal­ve­no tem­pļa ob­jek­tu – die­va Amo­na svēt­nī­cu. Jā­pie­bilst, ka sā­kot­nē­ji Amons bi­ja Tē­bu lo­kā­lā die­vī­ba, ti­ka uz­ska­tīts, ka viņš val­da pār vē­jiem, ta­ču ap­tu­ve­ni 2000 ga­du pirms mū­su ēras Amo­nu sā­ka aso­ci­ēt ar Sau­les die­vu Ra un pa­ras­ti tā arī dē­vē­ja – Amons-Ra.

Pēc lī­dzī­ga prin­ci­pa kā Glas­ton­be­ri­jas pa­kalns bū­vē­ta arī Či­če­ni­cas pi­ra­mī­da Mek­si­kā. Zie­mas saul­grie­žu lai­kā ie­spē­jams re­dzēt, kā Sau­le it kā kāpj aug­šup pa pi­ra­mī­das te­ra­sēm, līdz sa­sniedz tās virs­pu­sē uz­bū­vē­tā tor­nī­ša smai­li. Sa­vu­kārt Bo­lī­vi­jā at­ro­das ci­ta se­na svēt­vie­ta – Ti­va­na­ku Sau­les vār­ti. Zie­mas saul­grie­žu lai­kā de­bess spī­dek­ļa sta­ri caur ak­mens vār­tiem krīt uz ob­elis­ka, kas at­ro­das tie­ši aiz tiem. Bet no īpa­ša no­vē­ro­ša­nas pun­kta ie­spē­jams re­dzēt, kā Sau­les sta­ri ap­spīd vie­nu no 11 lie­la­jiem pī­lā­riem, ku­ri pil­da Sau­les ka­len­dā­ra lo­mu.

Eiro­pas zie­me­ļos tra­dī­ci­jas spē­cī­gā­kas

Lī­dzī­gus ob­jek­tus ar­he­olo­gi at­ra­du­ši dau­dzos pa­sau­les re­ģi­onos, arī ci­tas vēs­tu­res lie­cī­bas ap­stip­ri­na, ka zie­mas saul­grie­žiem sen­die­nās pie­vēr­sta ļo­ti lie­la uz­ma­nī­ba. Kā­pēc? Žur­nāls «Vok­rug Sve­ta» at­gā­di­na, ka no Sau­les gais­mas un sil­tu­ma bi­ja at­ka­rī­ga cil­vē­ku iz­dzī­vo­ša­na. Tur­klāt, jo tā­lāk no ek­va­to­ra vi­ņi mi­ti­nā­jās, jo šī at­ka­rī­ba ga­da­lai­ku at­šķi­rī­bu dēļ bi­ja lie­lā­ka – tā­pēc nav pār­stei­gums, ka tie­ši Eiro­pas zie­me­ļu tau­tu vi­dū zie­mas saul­grie­žu svi­nē­ša­nas tra­dī­ci­jas ir vis­spē­cī­gā­kās. To­mēr arī re­ģi­onos, kas at­ro­das ne­tā­lu no ek­va­to­ra, saul­grie­ži sig­na­li­zē­ja par bū­tis­kām iz­mai­ņām ik­die­nas dzī­vē, pie­mē­ram, sau­su­ma vai lie­tus se­zo­nas ie­stā­ša­nos.

«Zie­mas saul­grie­ži ir Sau­les ga­da sva­rī­gā­kais brī­dis – vi­su ru­de­ni Sau­le ir vir­zī­ju­sies uz le­ju, uz zie­mas cen­tru, bet tad pēk­šņi viss mai­nās – sā­kas pa­va­sa­ra lēkts. Šis bur­vju brī­dis bi­ja pats sva­rī­gā­kais svē­tais no­ti­kums, kas vien­lai­kus sim­bo­li­zē­ja nā­vi un at­dzim­ša­nu, pār­eju no ve­cās dzī­ves uz jaun­o. Tas ir pats pa­ra­dok­sā­lā­kais cik­la brī­dis, kas se­vī ie­tver pret­me­tus – nā­ves tum­su, zie­mas at­sve­ši­nā­ša­nos, auk­stu­mu, nā­vi, šaus­mas un ļau­nu­mu, ta­ču ta­jā pa­šā lai­kā arī jaun­as dzī­vī­bas ra­ša­nos, gai­dā­mā pa­va­sa­ra ķī­lu,» rak­sta «Vok­rug Sve­ta». Mū­su sen­či mē­dza Sau­li uz­ska­tīt par glā­bē­ju un va­ro­ni, kas no­lai­du­sies drū­ma­jos pa­ze­mes la­bi­rin­tos, to­mēr at­ra­du­si spē­kus no tiem at­kal tri­um­fā­li pa­rā­dī­ties. «Brī­dī, kad li­kās, ka tā ir mi­ru­si, tā at­kal pie­dzi­ma no jaun­a,» se­no cil­vē­ku iz­jū­tas mē­ģi­na res­tau­rēt «Vok­rug Sve­ta».

Ar šiem ti­cē­ju­miem arī ir sais­tī­tas saul­grie­žu tra­dī­ci­jas. Lie­lā­kā da­ļa tau­tu ša­jā lai­kā mē­dza iz­dzī­vot sa­bru­ku­ma un tum­sas pe­ri­odu, cil­vē­ki tēr­pās šaus­mi­no­šās mas­kās, ta­ču ne jau tā­dēļ, lai bie­dē­tu viens ot­ru, bet lai mē­ģi­nā­tu iz­lik­ties dros­mī­gā­ki, ne­kā pa­tie­sī­bā ir, un aiz­bie­dē­tu ļau­nos ga­rus, uz­veik­tu tum­sas spē­kus un pa­lī­dzē­tu Sau­lei tās mē­ģi­nā­ju­mos iz­rau­ties no pa­ze­mes val­stī­bas va­žām. Cik var spriest no se­na­jiem rak­stiem, daudz­viet no­ti­ku­si arī cil­vē­ku upu­rē­ša­na. Pie­mē­ram, ir ver­si­ja, ka tra­dī­ci­ja puš­ķot Zie­mas­svēt­ku eg­lī­ti ra­du­sies no tiem lai­kiem, kad upu­rē­to cil­vē­ku iek­šas ti­ka mes­tas svē­to ko­ku za­ros. Vēl­me aiz­slau­cīt, sa­de­dzi­nāt vi­su ne­ga­tī­vo, kas bi­jis ie­priek­šē­jā Sau­les cik­lā, uguns­ku­ru ku­ri­nā­ša­na, lai mu­di­nā­tu Sau­li pēc ie­spē­jas ātr­āk at­griez­ties, mūž­za­ļo augu kā pa­va­sa­ra sim­bo­lu go­di­nā­ša­na un, pro­tams, svēt­ku dzī­res pēc tam, kad die­nas pa­tie­šām sāk pa­ma­zām kļūt ga­rā­kas – tā­da ir saul­grie­žu tra­dī­ci­ju «esen­ce», vis­maz Zie­meļ­ei­ro­pā.

Baļ­ķa de­dzi­nā­ša­na Skan­di­nā­vi­jā

Se­na­jiem skan­di­nā­viem un ģer­mā­ņu cil­tīm saul­grie­žu («Yule», «Yuletide», «Yole») gal­ve­nais no­ti­kums bi­ja mil­zī­ga baļ­ķa de­dzi­nā­ša­na. At­šķi­rī­bā no va­sa­ras saul­grie­žu sār­ta, kam bi­ja jā­būt spē­cī­gam, zie­mas saul­grie­žos uguns­kurs tik tik­ko gai­lē­ja – spe­ci­āli sa­ga­ta­vo­tais baļ­ķis gruz­dē­ja 12 die­nas un 12 nak­tis. Zī­mī­gi, ka tas ti­ka aiz­de­dzi­nāts ar og­lēm, kas bi­ja pie­tau­pī­tas no ie­priek­šē­jā ga­da de­dzi­nā­ša­nas, da­ļa sa­de­dzi­nā­tā baļ­ķa og­ļu un pel­nu ti­ka iz­man­to­ta kā mēs­lo­jums lau­kiem (ne­re­ti pel­nus pirms sē­jas sa­jau­ca ar sēk­lām) – šā­dā vei­dā ze­mei mē­ģi­nā­ja pie­šķirt nu­le kā at­dzi­mu­šās Sau­les spē­ku un no­dro­ši­nāt la­bā­ku ra­žu. Bet Fran­ci­jas un Vā­ci­jas zie­me­ļos pel­nus mē­dza tu­rēt pa­gul­tē – ti­ka uz­ska­tīts, ka tie aiz­sar­gā mā­jok­li no pēr­ko­na un zi­bens.

Līdz 20. de­cem­bra va­ka­ram saim­nie­ču un saim­nie­ku uz­de­vums bi­ja pil­nī­bā sa­ga­ta­vo­ties 12 die­nas il­ga­jām svi­nī­bām, pa­ga­ta­vo­jot da­žā­dus gar­du­mus. Pēc tam, kad va­ka­rā bi­ja ap­mek­lē­ta pirts un veikts sim­bo­lisks at­tī­rī­ša­nās ri­tu­āls, uz 12 die­nām ik­die­nas dar­bu veik­ša­na bi­ja ta­bu – ne­drīk­stē­ja ne ga­ta­vot ēst, ne maz­gāt ne­tī­ros trau­kus, ne no­dar­bo­ties ar rok­dar­biem, ne pat slau­cīt grī­du. Mā­jas un ko­kus ap mā­jām ša­jās die­nās mē­dza iz­ro­tāt ar de­go­šām sve­cēm – ti­ka uz­ska­tīts, ka šā­dā vei­dā pa­lī­gā cī­ņai pret tum­sas spē­kiem ti­ka aici­nā­ti la­bie ga­ri jeb mi­ru­šie tu­vi­nie­ki, ku­ri aiz­sar­gā­ja sa­vus uz ze­mes pa­li­ku­šos ra­dus. Mā­jas ti­ka ro­tā­tas arī ar mūž­za­ļa­jiem augiem – eg­ļu, prie­žu, ka­di­ķu za­riem. Šā­dā vei­dā se­nie skan­di­nā­vi gan aici­nā­ja svi­nī­bās pie­da­lī­ties da­bas la­bos ga­ri­ņus, gan at­gā­di­nā­ja pa­ši sev, ka ga­da tum­šā­kais laiks jau pa­gā­jis, drī­zu­mā die­nas at­kal kļūs ga­rā­kas un pa­va­sa­rī vis­a da­ba at­kal za­ļos. In­te­re­san­ti, ka da­žos re­ģi­onos, bai­do­ties no ļau­na­jiem ga­riem, ļau­dis mē­dza vis­as 12 die­nas ne­pa­mest sa­vus mi­tek­ļus vai sē­tu.

In­te­re­san­ta saul­grie­žu tra­dī­ci­ja ir Is­lan­dē, kur ļau­dis sa­vu­laik ti­cē­ju­ši, ka saul­grie­žu die­nās nez no ku­rie­nes uz­ro­das «Jo­les ka­ķis» un vis­iem tiem, ku­riem nav kā­da jaun­a vil­nas ap­ģēr­ba ga­ba­la, at­ņem svēt­ku pus­die­nas, bet ļau­nā­ka­jā ga­dī­ju­mā va­rot pat ap­ēst bēr­nus. Ti­cē­jums skaid­ro­jams ar to, ka līdz zie­mai vis­a vil­na, kas aitām no­cir­pta ru­de­nī, bi­ja jā­pār­strā­dā – tie, ku­ri slin­ko­ju­ši un nav to pa­spē­ju­ši iz­da­rīt, pro­tams, pa­li­ku­ši bez jaun­iem džem­pe­riem, un par to ir jā­so­da.

Slā­vi un ro­mie­ši

Se­nie slā­vi par ru­dens pē­dē­jo die­nu uz­ska­tī­ja 20. de­cem­bri, bet nā­ka­mā die­na jeb zie­mas saul­grie­ži vi­ņiem bi­ja svēt­ku die­na ar no­sau­ku­mu «Ko­ļa­deņ». Tā sim­bo­li­zē­ja gan pirm­ā zie­mas mē­ne­ša, gan arī jaun­a ga­da ie­stā­ša­nos. Ko­ļa­da, ku­ram par go­du ti­ka at­zī­mē­ti šie svēt­ki, ir viens no se­nās slā­vu die­vī­bas Daž­ģbo­ga dau­dza­jiem ie­mie­so­ju­miem un ša­jā kon­krē­ta­jā ga­dī­ju­mā sim­bo­li­zē Sau­li. Svi­nī­bas slā­viem il­ga ve­se­lu 21 die­nu – vēs­tur­nie­ki no­rā­da, ka tam bi­ju­ši arī prak­tis­ki ie­mes­li, jo šā­da līk­smo­ša­na pa­lī­dzē­ju­si ātr­āk pār­va­rēt ga­da tum­šo pe­ri­odu, kad de­pre­si­jas no­māk­ta­jiem ļau­dīm bi­jis risks uz­sākt sav­star­pē­jus kon­flik­tus. Se­nie slā­vi ku­ri­nā­ju­ši uguns­ku­rus, ri­pi­nā­ju­ši aiz­de­dzi­nā­tus ri­te­ņus (gan slā­vu, gan ci­tu tau­tu mi­to­lo­ģi­jās ri­te­nis tiek aso­ci­ēts ar Sau­les cik­lu). No mā­jas uz mā­ju stai­gā­ju­ši bu­deļ­nie­ki – uz­po­su­šies jaun­ie­ši un jaun­ie­tes, ku­ri dzie­dā­ju­ši ri­tu­ālās dzies­mas ar la­ba vē­lē­ju­miem («ko­ļad­kas»), par to sa­ņe­mot da­žā­dus cie­nas­tus.

Pirm­ās svēt­ku die­nas pus­nak­tī no­ti­cis upu­rē­ša­nas ri­tu­āls – se­nie pries­te­ri par go­du Ko­ļa­dam upu­rē­ju­ši si­vē­nu vai pī­li, un in­te­re­san­ti, ka si­vē­na vai pī­les ce­pe­tis mūs­die­nās ļo­ti bie­ži tiek celts svēt­ku gal­dā Zie­mas­svēt­kos. Svēt­ku lai­kos pat māj­dzīv­nie­kus ba­ro­ja dās­nāk ne­kā ie­rasts. Saul­grie­žu svēt­ku lai­kā lie­la uz­ma­nī­ba pie­vēr­sta arī mis­ti­kai, jo ti­ka uz­ska­tīts, ka ga­da tum­šā­ka­jās die­nās ro­be­ža starp dzī­vo un mi­ru­šo pa­sau­li gan­drīz pil­nī­bā iz­zūd. Ļau­dis mē­dza pār­ģēr­bties gan re­ālu, gan iz­do­mā­tu dzīv­nie­ku tēr­pos, tē­lo­ja viens ot­ru – tiek uz­ska­tīts, ka šā­dā vei­dā vi­ņi mē­ģi­nā­ja mal­di­nāt ļau­nos ga­rus. Vi­su saul­grie­žu svēt­ku lai­kā ļo­ti po­pu­lā­ra bi­ja zī­lē­ša­na, kad cil­vē­ki cen­tās no­skaid­rot, kā­da ra­ža gai­dā­ma, vai ne­draud karš, kurš no ļau­dīm nā­ka­mā ga­da lai­kā pre­cē­sies. Glu­ži tā­pat kā skan­di­nā­vi, arī se­nie slā­vi mē­dza saul­grie­žu die­nās tēr­pties jaun­ās drā­nās, gal­dā li­ka vi­su to la­bā­ko, jo val­dī­ja uz­skats – kā jaun­o ga­du sa­gai­dī­si, tā arī tas pa­ies. Šā pa­ša ie­mes­la dēļ pirms saul­grie­žiem ti­ka sa­rī­ko­ta ģe­ne­rāl­tī­rī­ša­na mā­jok­ļos – lie­kām man­tām ta­jos ne­va­ja­dzē­ja at­ras­ties, jo tās ra­da ha­osu un ne­kār­tī­bu, tā­pēc mā­jās ti­ka sa­gla­bā­tas ti­kai tās man­tas, ku­rām bez prak­tis­kā iz­man­to­ju­ma bi­ja arī sa­va, īpa­ša aura.

Se­na­jā Ro­mā zie­mas saul­grie­žu lai­ku dē­vē­ja par Sa­tur­nā­li­jām, to lai­kā ti­ka go­di­nāts Sa­turns, kas ro­mie­šiem bi­ja zem­ko­pī­bas dievs. Tie­sa, for­mā­li šie svēt­ki ar saul­grie­žiem acīm­re­dzot nav sais­tī­ti, jo sa­vu­laik Sa­tur­nā­li­jas ti­ka at­zī­mē­tas ti­kai 17. de­cem­brī un ti­kai vē­lāk svēt­ki kļu­vu­ši ga­rā­ki un līk­smī­ba val­dī­ju­si līdz pat 23. de­cem­brim. To­mēr in­ter­ne­ta viet­ne «Li­veS­cien­ce» uz­sver, ka zem­ko­pī­bas die­va go­di­nā­ša­na tā vai ci­tā­di ir sais­tī­ta ar ga­da­lai­ku mai­ņām, tā­tad arī saul­grie­žiem. Sa­tur­nā­li­ju tra­dī­ci­jas ir sa­mē­rā in­te­re­san­tas – to lai­kā ro­mie­ši at­tei­cās no jeb­kā­diem no­tei­ku­miem, fak­tis­ki ap­grie­za ač­gār­ni vi­su kār­tī­bu, kas ti­ka ie­vē­ro­ta pā­rē­jā ga­da lai­kā – ver­gi kļu­va par saim­nie­kiem, bet saim­nie­ki par kal­piem, ne­kār­tī­bu un grau­ti­ņu rī­ko­ša­na ti­ka uz­tver­ta ar lie­lu sa­jūs­mu, ļau­dis bū­tī­bā «no­lai­da tvai­ku». No ver­gu vai no­ziedz­nie­ku vi­dus pat ti­ka ie­vē­lēts ka­ra­lis, kas val­dī­ja Sa­tur­nā­li­ju lai­kā – tie­sa, pēc svēt­ku bei­gām vi­ņa lik­te­nis bi­ja ne­ap­skau­žams, jo šo cil­vē­ku pa­ras­ti upu­rē­ja par go­du Sa­tur­nam.

Jau mū­su ēras sā­ku­mā šī tra­dī­ci­ja pār­ce­ļo­ju­si uz ro­mie­šu pār­val­dē eso­ša­jiem re­ģi­oniem, pie­mē­ram, bri­tu sa­lām, kur sa­jau­ku­sies ar ķel­tu un dru­īdu tra­dī­ci­jām. Gan bri­tu sa­lās, gan Vā­ci­jas zie­me­ļos, kur kli­mats, sa­lī­dzi­not, pie­mē­ram, ar Nor­vē­ģi­ju vai So­mi­ju, ir sa­mē­rā maigs, par gal­ve­no saul­grie­žu sim­bo­lu kļu­vis pa­ras­tais ilekss («Ilex aquifolium») – mūž­zaļš krūms ar tum­ši za­ļām la­pām, kas ru­de­ņos dod sar­ka­nas ogas. Bri­tu tra­dī­ci­jās va­sa­ras ka­ra­lis ir ozols, un tiek uz­ska­tīts, ka saul­grie­žu die­nās, kad zie­mas ka­ra­lis ilekss sa­snie­dzis sa­vas va­re­nī­bas aug­stā­ko pun­ktu, ozols pa­ma­zām sāk pie­ņem­ties spē­kā.

Svin arī ķī­nie­ši, pa­kis­tā­nie­ši un in­di­āņi

Ķī­nā zie­mas saul­grie­žu lai­kā no­ti­ka Dun­dži («Dong Zhi») svēt­ki, ku­ru vad­mo­tīvs bi­ja – da­bas vī­riš­ķī­gais spēks at­gūs­tas, un sā­kas jauns cikls. Ga­da ga­rā­ka­jā nak­tī ķī­nie­ši mē­dza tēr­pties jaun­ās drē­bēs, ap­cie­mot un ap­dā­vi­nāt tu­vi­nie­kus. Svēt­ku lai­kā vai­rā­kas die­nas fak­tis­ki ne­dar­bo­jās valsts ie­stā­des, arī im­pe­ra­tors bi­ja de­vies at­va­ļi­nā­ju­mā. Tai­vā­nā vēl jo­pro­jām sa­gla­bā­ju­sies tra­dī­ci­ja zie­mas saul­grie­žos cept de­viņ­kār­tai­nu pī­rā­gu no rī­sa mil­tiem – pēc for­mas tas at­gā­di­na cil­vē­ku vai kā­du dzīv­nie­ku un tiek zie­dots mi­ru­ša­jiem sen­čiem. Ci­tos Ķī­nas re­ģi­onos gal­ve­nā svēt­ku mal­tī­te ir sar­ka­nās pu­pi­ņas, jo val­da ti­cē­jums, ka tās at­bie­dē­jot ļau­nos ga­rus. Tiek uz­ska­tīts, ka tra­dī­ci­ja svi­nēt zie­mas saul­grie­žus Ķī­nā ti­ka ie­vies­ta ap­tu­ve­ni 200 ga­du pirms mū­su ēras, ta­ču lie­lā­ko po­pu­la­ri­tā­ti tā gu­va lai­kā no VI­I līdz XIII gad­sim­tam. Mūs­die­nās gan saul­grie­žu svi­nē­ša­nu gan­drīz pil­nī­bā iz­kon­ku­rē­jis Ķī­nie­šu Jaun­gads jeb Jaun­gads pēc Mē­ness ka­len­dā­ra.

Zie­mas saul­grie­žus at­zī­mē arī Pa­kis­tā­nā, kur tos sauc «Cha­omos». Sa­ska­ņā ar pa­kis­tā­nie­šu ti­cē­ju­miem ša­jās die­nās Zem­i ap­mek­lē kāds pus­dievs, kurš ap­ko­po cil­vē­ku vēl­mes, lai tās vē­lāk no­do­tu aug­stā­ka­jam die­vam De­za­o. Pa­kis­tā­nie­šiem svēt­ki no­zī­mē īpa­šu at­tī­rī­ša­nās ri­tu­ālu – sā­ku­mā van­nās iet sie­vie­tes un mei­te­nes, tur­klāt lai­kā, ka­mēr vī­rie­ši uz vi­ņu gal­vām lej ūde­ni, tur ro­kās mai­zi. Vē­lāk no­tiek mai­ņa un sie­vie­tes jau maz­gā vī­rie­šus. Vēl vie­na in­te­re­san­ta tra­dī­ci­ja – pēc šīs ri­tu­ālās van­nas at­tī­rī­tie ne­drīkst pie­sēst līdz pat va­ka­ram, kad vi­ņu se­jas tiks ap­šļak­stī­tas ar upu­rē­tā kaz­lē­na asi­nīm. Lī­dzī­ga tra­dī­ci­ja, starp ci­tu, ir Ja­pā­nā, tā sau­cas «Yuzuburo» – cil­vē­ki do­das van­nās, ku­rās ūde­nim pie­vie­no­ta cit­ro­nu su­la, maz­gā­ša­nās no­tiek īpa­šu lūg­snu pa­va­dī­bā, un tiek uz­ska­tīts, ka šis ri­tu­āls sek­mē ga­rī­go at­tī­rī­ša­nos, ir la­bas ve­se­lī­bas un tu­rī­bas ga­rants.

Sa­vas tra­dī­ci­jas ir arī Zie­meļ­ame­ri­kas in­di­āņu cil­tīm. Pie­mē­ram, iro­kē­zi ga­da ga­rā­ko nak­ti cen­tu­šies pa­va­dīt mie­gā, bet nā­ka­mo die­nu vel­tī­ju­ši tam, lai stās­tī­tu cits ci­tam sa­vus sap­ņus. Cil­šu vir­sai­ši un ša­ma­ņi šos sap­ņus tul­ko­ju­ši, pie­ņe­mot lē­mu­mus par to, kā cil­tij rī­ko­ties nā­ka­ma­jā ga­dā. Sa­vu­kārt mo­hau­kiem svi­nī­bas rī­ko­tas ne­vis tie­ši saul­grie­žu lai­kā, bet tad, kad pir­mo rei­zi pēc saul­grie­žiem pie de­be­sīm pa­rā­dās jauns Mē­ness. Pēc mo­hau­ku do­mām, tie­ši šis bi­jis pie­mē­ro­tā­kais laiks kaut kā jaun­a uz­sāk­ša­nai.

Citi raksti

Katru dzīves aspektu ir pārveidojusi tehnoloģija, un tas ietver arī brīvā laika pavadīšanu un izklaidi. No filmu straumēšanas pēc pieprasījuma līdz interaktīvu lietotņu un digitālo hobiju izpētei mūsdienu dzīvesveids arvien vairāk balstās uz pieredzi, kas pieejama uzreiz un ērti. Šodien cilvēki sagaida ātru piekļuvi visam, kas viņus interesē, un tiešsaistes risinājumi to padara iespējamu. Aplūkosim, kā tiešsaistes kazino ieņem vietu digitālajā izklaidē mūsdienu dzīvesveidā un kā tie kļūst par neatņemamu šī plašā tirgus daļu.

Svarīgākais