Pētījums

11.sep 2025
Jaunā pētījumā, kas veikts Nīderlandē, atklāts, ka vidējais jūras līmeņa pieaugums 2020. gadā bija aptuveni 1,5 milimetri gadā, kas ir "ievērojami zemāks" nekā 3 līdz 4 milimetri, ko bieži prognozē klimata zinātnieki un Starpvaldību klimata pārmaiņu padome (IPCC), vēsta newsmax.com.
10.sep 2025
Kosmosa lidojumi var izraisīt astronautu kaulu blīvuma zudumu, smadzeņu un acu nervu pietūkumu, kā arī gēnu izpausmes izmaiņas. Jaunākie pētījumi liecina, ka laika pavadīšana kosmosā ir līdzīga straujai novecošanai, vēsta “NBC News”.
5.sep 2025
Lasīšana, apmeklējot tualeti ir ierasta nodarbe daudziem cilvēkiem, taču viedtālruņu laika nosišanas spējas var likt mums neveselīgi ilgi sēdēt keramikas tronī, vēsta “Science Alert”.
31.aug 2025
Saskaņā ar Stenfordas universitātes pētījumu, kopš ģeneratīvā mākslīgā intelekta (MI) plašas ieviešanas sākuma līmeņa darba vietu skaits cilvēkiem vecumā no 22 līdz 25 gadiem ir samazinājies par 13 procentiem visā pasaulē, vēsta ASV medijs “The Hill”.
17.aug 2025
Vai nav kaitinoši, ja citi auto vadītāji nelieto pagrieziena signālus, negaidīti iegriežoties blakus joslā vai nobraucot no šosejas? Dažu modeļu vadītājiem šai jautājumā ir sliktāka reputācija nekā citiem - īpaši BMW. Lai labāk izprastu šo fenomenu, vietne DiscoverCars.com, veica pētījumu, noskaidrojot, kuru modeļu auto vadītāji visretāk lieto pagrieziena signālus.
10.aug 2025
Neirobiologi no Rūras Universitātes Bohumā meklē kaķu saimniekus, kuri būtu gatavi filmēt savus mīluļus tālruņos, raksta DW.
6.aug 2025
Jauni pētījumi liecina, ka pēc tuvinieka nāves jūs patiešām varat nomirt no salauztas sirds, it īpaši, ja bēdas ir milzīgas, vēsta CNN.
20.jūl 2025
Pasaulē pirmais pētījums atklāj akustisku mijiedarbību starp augiem un kukaiņiem. Pētījumā komanda koncentrējās uz kožu mātītēm un atklāja, ka tās pieņem svarīgo lēmumu, kur dēt olas, pamatojoties uz tuvumā esošo augu izstarotajām skaņām, vēsta "phys.org".
18.jūl 2025
Ir vispārzināms, ka aptaukošanās ir globāla epidēmija, īpaši industrializētajās valstīs un ka tā ir viens no galvenajiem slimību, un sliktas vispārējās veselības cēloņiem. Tagad debatēs par to, vai galvenais aptaukošanās cēlonis ir uzturs vai fizisko aktivitāšu trūkums, ir parādījušies jauni argumenti, raksta “Medical Express”.
16.jūl 2025
Šodien, 16.jūlijā, uz Kuldīgu devusies Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) pētnieku un studentu komanda, kas sadarbībā ar Latvijas Kultūras akadēmijas studentiem prof. Jāņa Vētras vadībā veiks Latvijas iedzīvotāju antropoloģisko izpēti. Kuldīgā mērījumi un analīzes notiks visu šo nedēļu, līdz pat svētdienai, 20. jūlijam.
11.jūl 2025
Saskaņā ar jaunu pētījumu, cilvēki, kurus uzskata par “foršiem”, dažādās kultūrās lepojas ar sešām pārsteidzoši līdzīgām personības iezīmēm, vēsta “Independent”.
4.jūl 2025
Eiropas Cilvēka reprodukcijas un embrioloģijas biedrības (ESHRE) 41. ikgadējā sanāksmē tika prezentēts pētījums, kurā atklāts, ka sievietēm ar policistisko olnīcu sindromu (PCOS) ir atšķirīga zarnu mikrobiota un vielmaiņas paraksti, kas saistīti ar priekšlaicīgu novecošanos un lielāku nelabvēlīgu grūtniecības iznākumu risku, vēsta medicalexpress.com.
2.jūl 2025
Pasaulē visattīstītākie mākslīgā intelekta modeļi demonstrē satraucošu jaunu uzvedību: melo, vērpj intrigas un pat apdraud savu veidotājus, lai sasniegtu savus mērķus, vēsta "japantdoay.com".
21.jun 2025
Jaunievēlētais pāvests Leons XIV ir radinieks augsta līmeņa slavenībām, taču viņa dzimtai joprojām ir pieticīgas saknes, atklāts viņa ģimenes koka pētījumā, vēsta “The U.S. Sun”.
18.jun 2025
Lielu daļu krievvalodīgo iedzīvotāju neapmierina vairāki Latvijas pieņemtie lēmumi pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā, tomēr tā vietā lai politiski mobilizētos, var novērot šo cilvēku politiskās līdzdalības mazināšanos un ciniskuma palielināšanos, kas ne vien ietekmē demokrātijas kvalitāti, bet arī draud ar izolēšanos un piesliešanos populistiskiem spēkiem, izriet no Latvijas Universitātes (LU) un Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) pētnieku īstenotās aptaujas.
12.jun 2025
Lieliskas ziņas kafijas atkarīgajiem! Jaunā pētījumā atklāta saikne starp regulārām kafijas tasītēm dienā un ilgāku, veselīgāku dzīvi sievietēm, vēsta euroweeklynews.com.
9.jun 2025
Jaunā pētījumā atklāts, ka zema kaloriju diētas ievērošana var palielināt depresijas simptomu attīstības risku, vēsta “The Independent”.
8.jun 2025
23. maijā publicētā pētījumā atklāts, ka cilvēki, kas regulāri uzņem D vitamīnu, varētu palēnināt kādu ar novecošanos saistītu procesu, vēsta “The Epoch Times”.
5.jun 2025
Rietumeiropa kopš 2022. gada piedzīvo lielāko difterijas uzliesmojumu pēdējo 70 gadu laikā, secināts trešdien publiskotā pētījumā.
3.jun 2025
Rīgas plānošanas reģions starptautiska projekta “Urban ReLeaf” ietvaros aicina Rīgas centra iedzīvotājus pieteikties karstumsalu un to radītā termālā diskomforta mērījumu veikšanā, nēsājot līdzi viedos sensorus, kas ļauj pārvietošanās laikā noteikt vietas, kur vasarā saulainā laikā kļūst nepatīkami karsts.