Valdība pagaidām nevirza alkoholisko dzērienu reklāmas ierobežojumus

Ministru kabineta komitejas sēdē pirmdien izskatīti Veselības ministrijas izstrādātie grozījumi Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, kas paredz papildu ierobežojumus alkoholisko dzērienu reklāmai. Tomēr pagaidām šie grozījumi apstiprināšanai valdībā netiks virzīti.

Veselības ministrijas speciālists Oskars Šneiders nra.lv pastāstīja, ka Ministru kabineta Komitejas sēdē Veselības ministrijai uzdots vēlreiz šos grozījumus izdiskutēt ar nozares pārstāvjiem, kuru priekšlikumi neesot līdz šim pietiekami uzklausīti. Tāpēc paredzēta vēl viena tikšanās. Tomēr, kā atzina O. Šneiders, idejiski ministrijas rosinātajiem grozījumiem pretinieku līdz šim neesot bijis, un Veselības ministrija pašlaik saglabā savu nostāju. Proti, tā kā alkohola reklāmas ierobežojumi ir viens no efektīvākajiem veidiem kā mazināt alkohola patēriņu bērnu un jauniešu vidū, Veselības ministrija rosina aizliegt alus un vīna reklāmu televīzijā no pulksten 6:00 līdz 22:00. Likumprojekts paredz, ka dienas laikā, kad tiek piedāvātas bērniem un jauniešiem paredzētās programmas, alus un vīna reklāmu pārraidīt nedrīkstēs. Savukārt stipro alkoholisko dzērienu reklāmai televīzijā un radio, tāpat kā līdz šim, saglābsies pilnīgs aizliegums.

"Idejiski no sabiedrības veselības viedokļa mūsu redzējums nav mainījies," sacīja O. Šneiders.

Līdzīgi ierobežojumi reklamēt alkoholiskos dzērienus televīzijā un radio dienas laikā ir arī virknē Eiropas Savienības valstu: Lietuvā, Igaunijā, Somijā, Polijā, Zviedrijā, Portugālē, Spānijā, Austrijā, Francijā u.c. Savukārt Krievijā, kuras jurisdikcijā esošie televīzijas kanāli tiek pārraidīti arī Latvijā, 2013. gadā stājās spēkā pilnīgs alkohola reklāmas televīzijā un radio aizliegums. Tāpēc neatbilst patiesībai arguments, ka citos kanālos, citu valstu dzērienus varēs reklamēt, bet Latvijā ražotos - nē. Šādiem ierobežojumiem ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību, jo ierobežojot alkohola mārketinga komunikācijas apjomu tiek mazināta iedzīvotāju, sevišķi jauniešu vēlme pamēģināt lietot alkoholiskos dzērienus vai patērēt tos lielākā daudzumā.

Veselības ministrija norāda: pētījumi apliecina, ka alkohola mārketings mudina jauniešus uzsākt alkohola lietošanu jaunākā vecumā un lielākā daudzumā. Bērni un jaunieši veido svarīgu alkohola industrijas mērķa grupu, jo reprezentē nākotnes alkohola patērētājus. Viens no būtiskākajiem reklāmas riska faktoriem ir maldīgā priekšstata radīšana bērnu un jauniešu vidū, kā rezultātā viņiem izveidojas pozitīva attieksme, kas var negatīvi ietekmēt alkohola lietošanas uzsākšanas vecumu un patēriņa paradumus.

Svarīgākais