ASV prezidents Donalds Tramps ir nospiedis pauzes pogu - vismaz pagaidām -, lai noteiktu tarifus importam no ASV kaimiņvalstīm Kanādas un Meksikas, un pēdējā brīža līgumi ar Meksikas un Kanādas līderiem uz mēnesi apturējuši tirdzniecības karu Ziemeļamerikā.
Trīs tirdzniecības partneriem ir dziļi integrēta ekonomika un piegādes ķēdes, un tiek lēsts, ka rūpnieciskās preces ik dienu šķērso robežas divu miljardu ASV dolāru vērtībā.
Tramps saka, ka vēlas aizsargāt Amerikas rūpniecību, taču daudzi ekonomisti brīdina, ka šādi tarifi var izraisīt cenu kāpumu patērētājiem ASV - tas ir tāpēc, ka nodokli maksā vietējais uzņēmums, kas importē preces, kas var izvēlēties tieši novirzīt izmaksas uz klientiem vai samazināt importu, kas nozīmētu mazāk pieejamo produktu.
Tātad, kas varētu kļūt dārgāks, ja Trampa tarifi galu galā tiks īstenoti? Skaidro BBC.
Automašīnas
Saskaņā ar “TD Economics datiem, automašīnām, iespējams, pieaugtu cena - par aptuveni 3000 USD.
Tas ir tāpēc, ka detaļas vairākas reizes šķērso ASV, Kanādas un Meksikas robežas pirms transportlīdzekļa montāžas.
Tā kā tiek maksāti lielāki nodokļi par detaļu importu automašīnu izgatavošanai, visticamāk, izmaksas tiks pārnestas uz klientiem.
Alus un viskijs
Populārie meksikāņu alus zīmoli “Modelo” un “Corona” varētu kļūt dārgāki ASV pircējiem, ja amerikāņu uzņēmumi, kas tos importē, piemēros paaugstinātos importa nodokļus.
Tomēr ir arī iespējams, ka tā vietā, lai pārnestu izmaksu pieaugumu, uzņēmumi varētu vienkārši importēt mazāk.
“Modelo” 2023. gadā kļuva par ASV alus zīmolu numur viens un pagaidām joprojām ir pirmajā vietā.
Ja runājam par stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, situācija ir sarežģītāka. Kopš 90. gadiem šī nozare lielākoties ir bijusi brīva no tarifiem. Nozares institūcijas no ASV, Kanādas un Meksikas nāca klajā ar kopīgu paziņojumu pirms tarifu paziņošanas, sakot, ka tās ir "dziļi noraizējušās".
Viņi saka, ka daži zīmoli, piemēram, “Bourbon”, “Tennessee” viskijs, tekila un Kanādas viskijs ir "atzīti kā atšķirīgi produkti un tos var ražot tikai to norādītajās valstīs".
Tā kā šo dzērienu ražošanu nevar vienkārši pārvietot, piegādes var tikt ietekmētas, izraisot cenu pieaugumu. Tirdzniecības iestādes arī uzsvēra, ka daudziem uzņēmumiem visās trīs valstīs pieder dažādi stipro alkoholisko dzērienu zīmoli.
Mājas
Kanādas zāģmateriālu importu ietekmētu importa tarifi uz ASV. Tramps ir teicis, ka ASV ir "vairāk zāģmateriālu, nekā mēs jebkad izmantojam".
Tomēr Nacionālā māju celtnieku asociācija mudinājusi prezidentu atbrīvot no piedāvātajiem tarifiem būvmateriālus "to ietekmes uz mājokļu pieejamību dēļ".
Nozares iestādei ir "nopietnas bažas", ka zāģmateriālu tarifi varētu palielināt māju celtniecības izmaksas, kuras ASV galvenokārt ir izgatavotas no koka, kā arī aizkavēt attīstītājus jaunu māju celtniecībā.
"Patērētāji galu galā maksā par tarifiem augstāku mājokļu cenu veidā," sacīja eksperti.
Kļavu sīrups
Runājot par tirdzniecības karu ar Kanādu, "visredzamākā" mājsaimniecības ietekme būs uz Kanādas kļavu sīrupa cenu, uzskata Tomass Sampsons, Londonas Ekonomikas skolas asociētais profesors.
Kanādas miljardu dolāru vērtā kļavu sīrupa rūpniecība veido 75% no visas pasaules kļavu sīrupa ražošanas.
Lielākā daļa sīrupu - aptuveni 90% - tiek ražota Kvebekas provincē, kur pirms 24 gadiem tika izveidota pasaules vienīgā stratēģiskā kļavu sīrupa rezerve.
"Kļavu sīrups kļūs dārgāks. Un tas ir tiešs cenu pieaugums, ar ko saskarsies mājsaimniecības," sacīja Sampsons.
Degviela
Kanāda ir Amerikas lielākais ārvalstu jēlnaftas piegādātājs. Saskaņā ar jaunākajiem oficiālajiem tirdzniecības datiem, 61% naftas, kas ASV importēta no pagājušā gada janvāra līdz novembrim, nāk no Kanādas.
Tagad ASV netrūkst naftas, taču veids, kādā tās pārstrādes rūpnīcas ir paredzētas pārstrādei, nozīmē, ka tā ir atkarīga no tā sauktās smagākas - t.i., biezākas - jēlnaftas, kas galvenokārt nāk no Kanādas un no Meksikas.
"Daudzām naftas pārstrādes rūpnīcām nepieciešama smagāka jēlnafta, lai maksimāli palielinātu benzīna, dīzeļdegvielas un reaktīvo degvielas ražošanas elastību," norāda “American Fuel and Petrochemical Manufacturers”.
Tas nozīmē, ka, ja Kanāda, atriebjoties pret jebkādiem ASV tarifiem, nolemtu samazināt jēlnaftas eksportu, tas varētu novest pie cenu kāpuma benzīna sūkņos.
Avokado
Viens no pārtikas importa veidiem, kam amerikāņu patērētāji varētu redzēt ievērojamu cenu pieaugumu, ir avokado. Meksikas avokado, ko galvenokārt audzē Meksikā siltā, mitrā klimata dēļ, katru gadu veido gandrīz 90% no ASV avokado tirgus.
Ja tarifi stāsies spēkā, ASV Lauksaimniecības departaments ir brīdinājis, ka avokado cena kopā ar tādiem populāriem avokado ēdieniem kā gvakamole varētu pieaugt.