Pacienti var pārbaudīt, vai kāds nav "pierakstījis" medicīnisku izmeklējumu

© Pixabay.com

Katram iedzīvotājam tagad ir iespēja iepazīties ar saņemto valsts apmaksāto medicīnas pakalpojumu izmaksām, un, ja pacients konstatē neatbilstību faktiskajai situācijai, piemēram, viņam ir uzrādīts pakalpojums, kas nav saņemts, tad ir iespēja pret to protestēt vai vismaz noskaidrot sākotnējo informāciju.

Jau līdz šim valsts pārvaldes pakalpojumu portālā latvija.gov.lv bija pieejams e-pakalpojums par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, taču, kā norāda Nacionālajā veselības dienestā, tas sniedza iespēju ikvienam iedzīvotājam noskaidrot informāciju par saņemtajiem valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kompensējamām zālēm un šo pakalpojumu izmaksām - valsts maksājumiem un pacienta līdzmaksājumiem.

Ekrānuzņēmums

Var noskaidrot, cik un kas samaksā

Tagad šis e-pakalpojums ir uzlabots un sniedz iespēju apskatīt informāciju par saņemtajiem valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem - ambulatorajiem, stacionārajiem, zobārstniecības pakalpojumiem bērniem, kā arī kompensējamām zālēm un medicīnas ierīcēm un to izmaksām, kādu summu par saņemtajiem pakalpojumiem ir samaksājusi valsts un cik - pats pacients.

Piemēram, iegādājoties aptiekā kompensējamās zāles, ne vienmēr pirkuma čekā ir saprotami redzams, kā veidojas valsts kompensācijas apjoms. Izmantojot e-pakalpojumu, var ērti apskatīt gan kompensācijas apjomu, gan valsts apmaksāto summu. Tāpat gadījumā, ja iedzīvotājs saņēmis ārstēšanu slimnīcā, var iepazīties ar uzturēšanās laikā saņemto pakalpojumu sarakstu un izmaksām, kuras ir segtas no valsts budžeta, un pacienta līdzmaksājumiem, ja tādi bija jāveic.

Nacionālā veselības dienesta Informācijas tehnoloģiju projektu attīstības nodaļas vadītāja Daiga Jankova stāsta, ka šis e-pakalpojums ir lietderīgs rīks, kurā iedzīvotāji var vienkopus apskatīt informāciju par saņemtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem un to izdevumiem. “Vienlaikus tas nodrošina ērtu informācijas pieejamību un datu caurspīdīgumu,” uzsver D. Jankova.

Ekrānuzņēmums

Redzēt var tikai pēdējā gada datus

E-pakalpojuma izmantošanai sākotnēji jāidentificējas latvija.gov.lv un jāizvēlas e-pakalpojums vai meklētājā jāieraksta “Valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi”. Tad jāatzīmē interesējošie pakalpojumi un laika periods, par kādu vēlas iegūt informāciju. Te gan jāņem vērā, ka pakalpojuma izmantošanas ietvaros lietotājam ir pieejami dati par pēdējiem 12 mēnešiem. Pēc informācijas pieprasīšanas atskaite tiks sagatavota diennakts laikā un būs pieejama e-pakalpojuma sadaļā “Pieprasījumu saraksts”. Informāciju iedzīvotāji var pieprasīt par sevi, saviem bērniem vai apgādībā un aizbildnībā esošiem cilvēkiem.

Pašlaik ir pieejami dati par 2023. gadu un 2024. gadu, ja ārstniecības iestāde vai aptieka jau ir ievadījusi datus sistēmā. Kā norāda Nacionālajā veselības dienestā, to iestādes visbiežāk izdara mēneša laikā pēc pakalpojuma sniegšanas. Ja iedzīvotājs jau reiz būs atskaiti sagatavojis, tā būs pieejama arī turpmāk (to varēs apskatīt).

Ja tādas analīzes nav veiktas?

Nacionālajā veselības dienestā skaidro: ja sagatavotajā atskaitē tiek konstatētas neatbilstības faktiskajai situācijai, piemēram, ir uzrādīts pakalpojums, kas nav saņemts, vai ir kādas citas neskaidrības, tad sākotnēji iedzīvotājam ar oficiālu iesniegumu jāvēršas konkrētajā ārstniecības iestādē. Savukārt, ja ārstniecības iestādē nav gūts situācijas atrisinājums, ar iesniegumu iespējams vērsties Nacionālajā veselības dienestā.

Svarīgākais