Zāļu ražotāji: vakcīnas nedrīkst reklamēt, piesolot dāvanas

VAKCĪNAS ir recepšu medikamenti un par tiem solīt naudas balvas nedrīkst, vismaz ne saskaņā ar pašlaik spēkā esošajiem noteikumiem © depositphotos.com

Farmācijas nozari pārstāvošās asociācijas vēršas pie veselības ministra Daniela Pavļuta ar aicinājumu organizēt Covid-19 vakcinēšanas kampaņas tā, lai tiktu ievēroti ne tikai likumi, bet arī ētika.

Latvijas Patentbrīvo medikamentu asociācija un Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija Veselības ministrijas plānotajā loterijas rīkošanā vakcinācijas veicināšanai saskata likumpārkāpuma risku.

Vakcinēta trešdaļa sabiedrības

Kopš vakcinācijas pret Covid-19 uzsākšanas Latvijā līdz šim kopumā vakcīnas pret Covid-19 pirmo devu saņēmuši gandrīz 700 000 cilvēku, bet vakcinācijas procesu pabeiguši - ap 615 000 cilvēku. Nacionālā veselības dienesta dati rāda, ka pirmo poti pret Covid-19 ir saņēmuši 33 procenti iedzīvotāju, bet vakcināciju noslēguši - 32 procenti iedzīvotāju. Lai mudinātu par labu vakcinācijai vēl neizlēmušos vakcinēties, pirmdien Veselības ministrija sāka jaunu vakcinēšanās pret Covid-19 kampaņu “Bez vakcīnas nav uzvaras!”. Iedzīvotājus uzrunā reklāmas klipi un plakāti.

Veselības ministrija pirms šīs kampaņas nāca klajā ar ideju organizēt naudas balvu izlozes, loteriju jeb “sabiedrības motivācijas programmas ar spēles elementiem” - kā to nosauca veselības ministrs. Izlozi iecerēts organizēt augustā, tā tiks rīkota katru nedēļu, arī katru mēnesi, gan ilgākā termiņā ar vienu galveno naudas balvu līdz pat 100 000 eiro apmērā. “Mēs uzskatām, ka ik nedēļas izlozē jābūt daudzām iespējām laimēt. Piemēram, lai ir daudzas iespējas cilvēkiem saņemt balvas no 100 eiro,” īsumā ideju raksturoja ministrs. Viņš arī piebilda, ka šādu projekta īstenošanai, visticamāk, būs nepieciešams izstrādāt jaunu normatīvo aktu, iespējams, pat likumu par vakcinācijas izložu veikšanu. Neatkarīgajai pagaidām nav izdevies noskaidrot, vai šādi noteikumi top.

Solīt naudas balvas par vakcināciju ir likumīgi?

Šīs loterijas, pat ja tai ir labs mērķis, jo vakcinācijas tempi Latvijā arvien samazinās, likumību un ētiskumu apšauba paši zāļu ražotāji. Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija (SIFFA) un Latvijas Patentbrīvo medikamentu asociācija (LPMA) vēstulē veselības ministram aicina pārdomāt plānoto aktivitāti un organizēt vakcinēšanās kampaņas tā, lai tiktu ievēroti noteikumi, Reklāmas likums un Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas, rīkojoties ne vien likumīgi, bet arī ētiski.

Savu nostāju asociācijas pamato ar virkni dažādu noteikumu un likumu normu. Ārkārtas vakcīnas pret Covid-19 ir reģistrētas Latvijas zāļu reģistrā ar nosacījumiem, un tās ir recepšu zāles. Zāļu reklamēšanas kārtība noteic, ka sabiedrībai atļauts reklamēt zāles, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem par zāļu klasifikāciju ir noteiktas kā bezrecepšu zāles un sabiedrībai aizliegts reklamēt recepšu zāles. Vienlaikus šie noteikumi pieļauj vakcinācijas kampaņas, kas ir saskaņotas ar Slimību profilakses un kontroles centru un par ko ir informēta Veselības inspekcija. Tomēr ir aizliegta tāda zāļu reklāma, kurā zāles tiek piedāvātas kā dāvana vai kompensācija par kādas preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu vai kur tiek piedāvāta dāvana par zāļu iegādi. Tāpat ir aizliegta reklāma, kur sabiedrībai tiek piedāvāts iegādāties konkrētas zāles ar atlaidi vai bez maksas.

Noteikumi arī liedz, reklamējot zāles, organizēt konkursus, spēles vai citus līdzīgus pasākumus vai aktivitātes, kuras dalībnieki vai uzvarētāji saņem labumus - dāvanas par dalību vai balvas par uzvaru.

Vai loterija ir zāļu reklāma?

Loterijas gadījumā, kas vienlaikus ir arī tieša vai netieša recepšu zāļu (un vakcīnas šajā gadījumā tādas ir, norāda asociācijas) reklāma, tā būtu arī neētiska rīcība, tāda kā “tirgošanās” ar vakcīnām, kas nebūtu pieļaujama. Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācijas izpilddirektors Valters Bolevics Neatkarīgajai stāsta, ka arī Eiropas Savienībā šāda rīcība netiek paredzēta. Asociācijas arī atsaucas uz Eiropas Parlamenta un Eiropas Padomes direktīvu, kas nerekomendē reklamēt valsts apmaksātas recepšu zāles. “Ir paredzēts, ka sabiedrības interesēs arī attiecībā uz vakcināciju var veikt izglītojošās kampaņas, tomēr te atslēgas vārds ir “izglītojošās”,” saka V. Bolevics. Lai arī mēs dzīvojam Covid-19 pandēmijā, Covid vakcīnas nav izņēmums, un likumi ir jāievēro arī attiecībā uz šo vakcīnu reklamēšanu un balvu piešķiršanu par vakcinēšanos. “Mūsu ieskatā, labākais veids būtu informēt sabiedrību saprotamā veidā, piemēram, par zinātnes sasniegumiem, tostarp vakcināciju,” saka V. Bolevics.

Loterijas vietā vairāk jāizglīto

Latvijas Patentbrīvo medikamentu asociācijas valdes priekšsēdētājs Egils Einārs Jurševics Neatkarīgajai sacīja, ka vakcinēšanās loterija balansē uz zāļu reklāmas noteikumu pārkāpšanas robežas. “Vai veselība ir tā lieta, kur ar konfekti - loteriju - vajadzētu šādi darboties?” jautā E. E. Jurševics. “Uzskatu, ka vairāk ir jāveic izskaidrojošais darbs. Tas būtu daudz lielāks ieguvums nekā dāvanu solīšana. Mūsu sabiedrība ir diezgan konservatīva, un būtu labi, ja, piemēram, populāri cilvēki, kuri ir vakcinējušies, pastāstītu par savu pieredzi. Cilvēki tomēr skatās pēc citu pieredzes, ieklausās citu stāstā.” Viņš arī uzskata, ka ir jāsasniedz tāds līmenis, ka cilvēki saprot, kāpēc jāvakcinējas, piemēram, skolotājiem ir jāsaprot, kāda ir viņu atbildība, strādājot ar bērniem. Jāskaidro un jāizglīto, šādu pieeju atbalsta asociācijas vadītājs.

Svarīgākais