Pret bezbiļetniekiem "Rīgas satiksme" uzsākusi tūkstošiem tiesvedību

© Raitis Plauks/F64

Ik dienu „Rīgas satiksmes” kontrolieri veic sabiedriskā transporta pārbaudes, tajās fiksē pasažierus, kas braukuši bez biļetes. Vairums bezbiļetnieku izvēlas nevis sodu samaksāt uz vietas kontrolierim, bet saņemt līgumsoda rēķinu, kas jāapmaksā mēneša laikā. Taču daļa par šo rēķinu neliekas ne zinis, tāpēc šobrīd „Rīgas satiksme” uzsākusi tiesvedības par apmēram 31 000 līgumsodu savlaicīgu neapmaksāšanu.

Pusgada laikā 21 500 zaķi

Pārbaudes notiek regulāri, un arī pieķerto zaķu skaits ir gana liels. Piemēram, no pērnā gada septembra līdz šā gada februārim Rīgā ir veiktas 152 286 sabiedriskā transporta pārbaudes, kuru laikā 21 565 pasažieriem, kas braukuši bez biļetes, sastādīti līgumsodi. Summas svārstās no trīs līdz 50 eiro.

Par braukšanu bez biļetes, ja personai nav uzsākta mēnešbiļetes u .tml. reģistrācija vai nav piešķirts braukšanas maksas atvieglojums 100% apmērā, pārkāpuma vietā tiek piemērots līgumsods 20 eiro apmērā, ja sodu samaksā uzreiz, vai 30 eiro pirmajā reizē, ja apmaksa tiks veikta vēlāk. Pārkāpumam atkārtojoties, sods attiecīgi ir 35, 40 un 50 eiro. Ja personai ir uzsākta mēnešbiļetes u. tml. lietošana vai tai ir 100% braukšanas maksas atvieglojums, bet attiecīgais brauciens nav validēts (reģistrēts) pie e-talonu lasītāja, tiek piemērots līgumsods 3 eiro pārkāpuma vietā vai ar pēcapmaksu no 5 līdz 30 eiro atkarībā no pārkāpumu skaita. „Jāatzīmē, ka katra brauciena reģistrēšana ir ļoti svarīga, jo, pirmkārt, šādi var analizēt pasažieru plūsmu un pasažieru daudzumu un attiecīgi reaģēt, nodrošinot optimālo transportlīdzekļu skaitu, otrkārt, “Rīgas satiksmei” saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir jāreģistrē katrs pārvadātais pasažieris - arī skolēns, pensionārs vai persona ar invaliditāti, par kura pārvadāšanu “Rīgas satiksme” saņem samaksu no Rīgas domes vai valsts,” skaidro uzņēmuma pārstāve Baiba Bartaševiča-Feldmane.

Sabojāta kredītvēsture

Lai arī ir iespēja soda naudu samaksāt uz vietas kontrolierim, daudzi bezbiļetnieki pieprasa rēķinu, ko var apmaksāt vēlāk. Piemēram, pagājušā mēnesī pēcapmaksas līgumsoda rēķinu saņēma 74% bezbiļetnieku. Sods jāapmaksā mēneša laikā.

„Taču ja persona nesamaksā rēķinā norādītajā termiņā piemēroto līgumsodu, līgumsoda piedziņas darbību veikšanai „Rīgas satiksmei” ir tiesības izmantot to pasažieru personas datus, kuri sabiedriskā transporta pakalpojumus izmanto bez samaksas vai braukšanai derīgas biļetes, kā arī nodot šos datus piedziņas darbību veikšanai trešajām personām,” norāda B. Bartaševiča-Feldmane.

Ja līgumsods netiek labprātīgi samaksāts, “Rīgas satiksme” pārkāpējam nosūta atgādinājuma vēstuli uz personas deklarēto adresi un aicina līgumsodu samaksāt. Ja tas netiek darīts, tiek piesaistīta parādu piedziņas kompānija. „Tai skaitā parādu piedziņas kompānija “Rīgas satiksmes” vārdā parādu ievieto Kredītuzraudzības birojā, ceļ prasību tiesā, līdz ar to

parādniekam ir jārēķinās ne tikai ar līgumsoda apmaksu, bet arī ar negatīvu ierakstu viņa kredītvēsturē, kā rezultātā personai var tikt atteikts līzings

un tamlīdzīgi. Tāpat personai jārēķinās ar tiesvedības izdevumu un zvērināta tiesu izpildītāja izdevumu samaksu, ja spriedums netiek izpildīts labprātīgi, piemēram, minimālā valsts nodeva ir 70 eiro, kas var pieaugt atkarībā no parāda kopsummas. Šajā sakarā arī jāmin, ka tiesvedība ir uzsākta par apmēram 31 tūkstoti līgumsodu rēķinu. Tāpēc “Rīgas satiksme” aicina personu labprātīgi noteiktajā termiņā veikt līgumsoda apmaksu. Gadījumā, ja personai ir zuduši dati par līgumsoda piemērošanu, persona saņem pirmstiesas brīdinājumu vai pat prasības pieteikumu, “Rīgas satiksme” aicina sazināties ar uzņēmumu par parāda labprātīgu apmaksu,” uzsver B. Bartaševiča-Feldmane.

Ilgstoša parāda ignorēšana var iesist ievērojamu robu makā. Nesen raidījums „Bez tabu” ziņoja par kādu pasažieri, kuram tagad jāšķiras no 4012 eiro. Vīrietis stāsta, ka aptuveni 40-50 reizes pieķerts, braucot bez biļetes. Līgumsoda rēķini krājušies, līdz ar viņu sazinājies jau tiesu izpildītājs.

Rīga

Aizraujošā cīņā, kas notika “Dzintara” rūpnīcas teritorijā, 30 valstu konkurencē pirmoreiz tika noskaidroti pasaulē labākie ielu futbolisti 3 pret 3. Karstu emociju atmosfērā spriedze bija jūtama ikkatrā spēlē, jo visas komandas rādīja labāko sniegumu. Pēc nervus kutinošām desmit fināla minūtēm uzvarētāju kroni mājup aizveda Nīderlandes komanda “Streetkings”, kura tikai ar grūtībām izkļuva no apakšgrupas.

Svarīgākais