Augustā paredzēts tiešais vilciens no Čehijas uz Lietuvu. Kas par to ir zināms?

© Foto kolāža/Pixabay

Čehijas uzņēmums “Gepard Express” paziņojis par ieceri atklāt regulāru pasažieru vilcienu satiksmi maršrutā Prāga–Kauņa–Viļņa. Testa braucieni paredzēti jau augustā. Tas būs Eiropā garākais pasažieru vilciena maršruts.

Lietuvieši negaida brīnumus no “Rail Baltica” izbūves un turpina meklēt un attīstīt iespējas nodrošināt jaunus pasažieru pārvadājumu maršrutus, izmantojot esošās sliedes.

Jūnija beigās Čehijas un Lietuvas medijos parādījās ziņas par jauna maršruta izmēģināšanu no Centrāleiropas uz Baltijas valstīm. Šo informāciju presei apstiprināja Lietuvas Republikas vēstniecība Prāgā.

“Sadarbībā ar Lietuvas valsts pārvadātāju “LTG Link” “Gepard Express” vēlas uzsākt izmēģinājuma darbību augustā. Vilciens no Čehijas dosies no Prāgas uz Kauņu, kur “LTG Link” nogādās vilcienu uz Viļņu,” teikts Čehijas dzelzceļa pārvadājumu uzņēmuma “Facebook” lapā.

Savukārt Lietuvas valsts uzņēmums “LTG Link” par jauno projektu vēl nav paziņojis. Lietuvas transporta un sakaru ministrs Mariuss Skodis savā “Facebook” lapā vienīgi norādījis, ka nevar nedz apstiprināt, nedz noliegt informāciju par vilciena satiksmes izmēģināšanu no Prāgas. Vienīgais, ko viņš apstiprināja, bija tas, ka Lietuvas delegācija tiešām jūnija vidū viesojusies Prāgā un šī vizīte izrādījusies ļoti veiksmīga. Precīzāku informāciju viņš atturējies sniegt.

Ja Čehijas uzņēmumam izdosies uzsākt satiksmi maršrutā Prāga-Kauņa, tas kļūs par vienu no garākajiem tiešajiem dzelzceļa maršrutiem Eiropā. No Čehijas galvaspilsētas uz Lietuvas galvaspilsētu Viļņu ar pārsēšanos Kauņā pasažieriem būs jābrauc aptuveni 30 stundas.

Čehijas izdevumam “Zdopravy” izdevies noskaidrot, ka “Gepard Express” maršrutā plāno izmantot klasiskos vilcienus ar ietilpību līdz 600 sēdvietām. Lokomotīves sola piegādāt “Siemens Vectron”, “Alstom TRAXX” un “Škoda”. Vienlaikus izdevums, atsaucoties uz “Gepard Express” īpašnieku Albertu Fikačeku, atzīmē, ka uzņēmums plāno līdz gada beigām no Čehijas atklāt satiksmi vismaz piecās jaunās dzelzceļa līnijās. Tas nozīmē, ka uzņēmumam būs jāatrod vismaz 10 lokomotīves un desmitiem papildu vagonu. Neskatoties uz to, ka “Gepard Express”, saskaņā ar uzņēmuma tīmekļa vietni, nav lielas pieredzes dzelzceļa pārvadājumos un dzelzceļa transporta biznesa pārvaldībā, “Gepard” no vilcienu līnijā būšot arī papildu autobusu līnijas, kuras savieno Prāgu ar Brno un Opavu, kā arī vilciena līnija no Brno uz Vīnes lidostu.

Līdz gada beigām “Gepard Express” plāno uzsākt jaunus maršrutus no Berlīnes uz Horvātijas pilsētu Splitu un savienot Prāgu ar Ukrainas otro lielāko pilsētu Harkivu caur Kijivu. Tāpat kā Lietuvas gadījumā, Čehijas vilcienam būs “jāmaina kurpes” uz robežas ar Ukrainu vai jāpārsēdina pasažieri vietējā vilcienā, jo gan Lietuvā, gan Ukrainā, kā jau dienu iepriekš rakstīja “nra.lv”, tiek izmantots padomju sliežu platuma vilciens. Padomju dzelzceļa sliedes ir platākas par Eiropas dzelzceļa platumu. “Zdopravy” atzīmē, ka žurnālistiem nav izdevies saņemt atbildi uz jautājumu, kā “Gepard Express” plāno atrisināt sliežu platuma nomaiņas problēmu Ukrainā. Lietuvas teritorijā Eiropas sliežu platums tika daļēji izbūvēts līdz Kauņai. Bet Lietuvas otro lielāko pilsētu Kauņu ar Lietuvas galvaspilsētu Viļņu joprojām savieno padomju dzelzceļš. Jaunā trase šeit parādīsies tikai pēc “Rail Baltica” līnijas ieviešanas. Līdz ar to pasažieriem ceļā no Prāgas uz Viļņu būs jāpārsēžas Kauņā.

Lietuvu ar citām Eiropas valstīm šobrīd savieno divi dzelzceļa maršruti: maršruts uz Rīgu, ko apkalpo “LTG Link” reisi, daļēji izmantojot Latvijas dzelzceļa infrastruktūru, un maršruts no Viļņas uz Varšavu un Krakovu caur Kauņu. Vilciens uz Rīgu sāka kursēt 2023. gada beigās, bet uz Varšavu 2022. gada beigās. Ieviesta arī shēma pasažieru pārvietošanai uz Eiropas sliežu platuma vilcienu. Vilciens “LTG Link” no Viļņas caur Kauņu dodas uz staciju Mockava, kur pasažieri pārsēžas “PKP Intercity” vilcienā, kas pielāgots Eiropas dzelzceļa platumam. Ceļojuma laiks uz Varšavu ir 12 stundas.

Vilciena izmēģinājuma brauciens maršrutā no Prāgas uz Kauņu un atpakaļ ir paredzēts augustā. Ja tiks pieņemts lēmums uzsākt regulāros reisus, dzelzceļa maršruts kļūs par alternatīvu autobusu maršrutiem: šobrīd no Viļņas uz Prāgu var nokļūt ar “Flixbus” vai “Ecolines” autobusu.