Tankkuģis “Zircone” jau vairākus mēnešus kuģo netālu no Zviedrijas lielākās salas Gotlandes. Kā ziņo Zviedrijas sabiedriskā televīzija (SVT), tankkuģis periodiski izbrauc no Ventspils ostas ar kuģu degvielas kravu un piegādā to Krievijas "ēnu flotei".
SVT divu mēnešu laikā, izmantojot atklātos avotus, sekoja līdzi 56 degvielas uzpildes operācijām Gotlandes piekrastē. Lielākā daļa no tām - 52 degvielas uzpildes - tika veiktas kuģiem, kas devās no/uz Krievijas ostām. Saskaņā ar Zviedrijas TV žurnālistu sniegto informāciju, šie kuģi pieder Krievijas "ēnu flotei". Tie ir veci kuģi, kas parasti nav apdrošināti un pieder "neidentificētiem īpašniekiem".
“Videi tā ir bumba ar laika degli," paziņoja enerģētikas pētnieks Henriks Vahtmaisters no Upsalas universitātes.
“Marine Traffic” mājaslapā bija redzams, ka Kiprā reģistrētais naftas bunkurēšanas tankkuģis “Zircone” ir noenkurojies Gotlandes piekrastē. Saskaņā ar “Marine Traffic” datiem, kuģis tur ieradās 23. martā no Ventspils ostas. “Zircone” atradies līdzās beramkravu kuģim “Alexandros III”, kurš brauc no Roterdamas un kuram kā galamērķa osta ir norādīta Krievijas osta Ustjluga.
Kuģu bunkurēšanu Gotlandes salas tuvumā veic Latvijā reģistrēts uzņēmums “Fast Bunkering”. Lai gan uzņēmuma birojs atrodas Rīgā, Latvijas Uzņēmumu reģistrā kā šī uzņēmuma patiesie labuma guvēji ir minēti Igaunijas uzņēmējs Aleksejs Čulecs un viņa ilggadējais partneris no Krievijas, tagad Maltas iedzīvotājs Sergejs Pasters. Viņi kontrolē Latvijas uzņēmumu kā Igaunijā reģistrētā mātesuzņēmuma OÜ “Baltic Sea Bunkering” līdzīpašnieki.
Saskaņā ar Igaunijas laikraksta “Delovye Vedomosti” datiem, Aleksejs Čulecs savulaik bija viens no šīs valsts 50 bagātākajiem cilvēkiem. Paldisku Ziemeļu ostas un degvielas uzņēmumu grupas līdzīpašniekam nācās slēgt daudzus savus uzņēmumus Igaunijā pēc tam, kad Krievija iebruka Ukrainā un naftas un tās produktu piegādei no Igaunijas un Lietuvas tika noteiktas sankcijas. Tostarp viņš bija spiests slēgt arī tos uzņēmumus, kas nodarbojās ar kuģu bunkurēšanu jeb uzpildi ar degvielu.
Bunkurēšanas uzņēmums “NT Bunkering AS”, kura līdzīpašnieks ir Aleksejs Čulecs, ir pārtraucis darbību Igaunijā. Tā apgrozījums gada laikā samazinājās 362 reizes: no 67 miljoniem eiro 2022. gada otrajā ceturksnī līdz 185 000 eiro 2023. gada tajā pašā periodā. Uzņēmuma “NT Bunkering” valdes loceklis Aleksejs Miriseps apstiprināja “Delovije Vedomosti” informāciju par uzņēmējdarbības pārtraukšanu.
6. jūnijā Igaunijas Drošības policijas (KAPO) darbinieki veica kratīšanu uzņēmuma “NT Bunkering” birojā. Uzņēmums tika turēts aizdomās par diviem pārkāpumiem - starptautisko sankciju pārkāpšanu un dokumentu viltošanu. Saskaņā ar Igaunijas prokuratūras sniegto informāciju, pagājušā gada septembrī bunkurēšanas uzņēmums no Krievijas importēja aptuveni 12 500 tonnu mazuta, kura imports ir aizliegts. Saskaņā ar Nodokļu un muitas departamentam iesniegtajiem dokumentiem degviela tika ražota Kazahstānā un vesta tranzītā caur Krieviju. Taču pārbaudes laikā radās aizdomas, ka Kazahstānas eksporta deklarācija un līdz ar to arī citi dokumenti, kam bija jāapliecina preču izcelsme, varētu būt viltoti. Tiesvedība šajā lietā joprojām turpinās. Apsūdzības nevienam vēl nav izvirzītas, atzīmē Igaunijas žurnālisti.
“Zircone” ir noenkurojies netālu no Zviedrijas teritoriālajiem ūdeņiem. Saskaņā ar SVT sniegto informāciju, bunkurēšanas operācijas ārpus Gotlandes salas sākās pēc Krievijas agresīvā kara pret Ukrainu. Lai gan tās ir likumīgas, Zviedrijas iestādes par tām ir nobažījušās. Pēc SVT informācijas, jūras spēki ir pārbaudījuši tankkuģa darbību. Krasta apsardze apgalvo, ka tā katru dienu uzrauga kuģi, uz kura, kā tiek apgalvots, ir Krievijas apkalpe.
Krasta apsardze arī sāka pirmstiesas izmeklēšanu pret “Zircone” saistībā ar iespējamiem pārkāpumiem vides jomā, jo kuģim nebija Zviedrijas Transporta aģentūras izsniegtas licences. Tomēr “Fast Bunkering” bija saņēmusi no Transporta aģentūras atļauju piegādāt vienu miljonu litru degvielas ar tankkuģi “Zircone” līdz Gotlandes salai.
Zviedrijas prokurore Džennija Nordina STV žurnālistiem sacīja, ka nav vērsusies pēc juridiskās palīdzības pie Latvijas, "jo nav sagaidāms, ka tā rezultātā tiks piemērots lielāks sods nekā naudas sods".
“Fast Bunkering” izpilddirektors Aleksejs Volkovs SVT adresētajā e-pastā norādīja, ka uzņēmums izvēlējās Gotlandi, jo tas bija viens no reģioniem, kur klienti lūdza piegādāt kravas. Viņš norādīja, ka ES sankcijas pieļauj zināmu naftas plūsmu no Krievijas, tāpēc ir nepieciešami bunkurēšanas uzņēmumi.
"Šo kuģu bunkurēšana ir jautājums par drošību jūrā un izvairīšanos no jebkādiem videi nodarītā kaitējuma riskiem," Zviedrijas raidorganizācijai STV adresētajā vēstulē teica Latvijas uzņēmuma vadītājs.