Jēdziens pakomāts sen vairs nav svešvārds, un līdz ar Covid-19 pandēmiju un sabiedrības paradumu maiņu sūtījumu saņemšana un nosūtīšana caur tiem ir kļuvusi gluži vai par ikdienu. To apliecina arī statistikas dati. Lielākais šīs nozares spēlētājs Latvijā ir “Omniva”, kas pagājušajā gadā stratēģisku apsvērumu dēļ mainījis galvenā biroja bāzes vietu un pārcēlies no Rīgas uz Mārupi, un atbilstoši pieprasījumam turpina paplašināt savu pakomātu tīklu, nodrošinot to pieejamību maksimāli tuvu cilvēku dzīvesvietām.
Plašāk par uzņēmuma attīstību intervijā stāsta “Omniva Latvija” vadītāja Beāte Krauze-Čebotare.
Kopš pagājušās vasaras “Omniva” centrālais birojs atrodas Mārupē. Kas noteica nepieciešamību mainīt atrašanās vietu?
“Omniva Latvija” pirmie pakomāti tika uzstādīti jau 2012. gadā. Sākotnēji mūsu centrālais ofiss un paciņu šķirošanas vieta bija Rīgā, bet, uzņēmumam augot, sapratām, ka nepieciešamas plašākas, mūsu uzņēmumam piemērotākas telpas. Izvērtējot visas iespējas, nosliecāmies par labu Mārupei, kas atrodas tuvāk lidostai, jo lielākā daļa sūtījumu valstī ienāk pa gaisa ceļiem. Tāpat nozīmīga ir mūsu kurjeru loģistika - no jaunā ofisa, kas atrodas biroju centrā “Green park”, Mārupes teritorijā un tiešā Ulmaņa gatves tuvumā, ir daudz ērtāk un ātrāk nokļūt ne tikai jebkurā vietā Rīgā, bet arī citur Latvijā, kur uzstādīti “Omniva” pakomāti.
Pārcelšanās no vienas pašvaldības uz citu noteikti nav vienkārša, jo katrai pašvaldībai ir savas tradīcijas un noteikumi, lai saņemtu visus nepieciešamos saskaņojumus. Kāda izveidojās sadarbība ar Mārupes domi?
Jau pirms lēmuma pieņemšanas par jauno atrašanās vietu apzinājām situāciju Rīgas un Pierīgas novadu pašvaldībās, lai izzinātu, kā tiek organizēti dažādi ar uzņēmējdarbību saistīti procesi. Sapratām, ka Mārupes pašvaldība tiešām atbalsta uzņēmējus, nevis liek šķēršļus un sarežģī situāciju. Mums ļoti svarīgs bija termiņš, kurā no idejas līdz realizācijai paietu visīsākais laiks. Arī runājot ar būvniekiem - “Green park” attīstītājiem, sapratām, ka Mārupē visu saskaņojumu saņemšanai nepieciešams par sešiem mēnešiem mazāk laika nekā citviet. Viennozīmīgi varu teikt, ka Mārupes pašvaldība reāli palīdz uzņēmējiem ienākt novada teritorijā, uzsākt darbu un attīstīties.
Vai esošās telpas, kurās strādājat jau gandrīz gadu, ir pietiekamas strauji augošam uzņēmumam?
Jāteic, ka, izvēloties telpas, tāpat kā jebkurš cits uzņēmums, nezinājām un neplānojām Covid-19 pandēmiju, kas lēcienveidīgi palielināja sūtījumu apjomu. Vēl pērnajā vasarā mums šķita, ka paies vairāki gadi, līdz visas telpas tiks piepildītas ar darbiniekiem un pilnvērtīgi izmantota noliktava, bet šobrīd jau skatāmies, kā organizēt darbu tā, lai telpu pietiktu visiem strādājošajiem un sūtījumiem.
Vai arī uzņēmuma darbinieki ir mārupieši?
Kopumā “Omniva” nodarbina 329 cilvēkus un apmēram 10% no to kopskaita ir mārupieši - es to skaitā. Jāsaka, ka zināma problēma ir sabiedriskā transporta trūkums Mārupes novada ietvaros. Šobrīd, lai nokļūtu no Mārupes centra līdz “Green park”, ir jābrauc ar diviem transportiem, un tas aizņem ap 40 minūtes laika, lai gan, izmantojot privāto transportu, ceļā paiet tikai 10 minūtes. Zinu, ka Mārupes pašvaldība domā par sabiedriskā transporta tīkla izveidošanu, kas atrisinās pārvietošanās jautājumu arī lielā novada ietvaros. Īpaši būtiski tas būs Babītes iedzīvotājiem, lai viņi ērti varētu nokļūt līdz pašvaldības centram. Arī mums kā uzņēmumam ar lielu darbinieku skaitu ir svarīgi, lai darbinieki ērti varētu nokļūt darbavietā.
Cik strauji ir audzis uzņēmums? Kā mainījies pieprasījums?
Salīdzinot pagājušā gada ieņēmumus ar gadu iepriekš, redzam, ka tie auguši par 79%. Arī šogad redzam izaugsmi, piemēram, martā, kad daudzas ģimenes saņēma 500 eiro valsts atbalstu par katru bērnu, pieauga arī sūtījumu skaits. Tagad, maijā, situācija ir nedaudz mierīgāka. Taču joprojām sūtījumu skaits ir ļoti liels un līdzvērtīgs pagājušā gada Ziemassvētku līmenim. Piebildīšu, ka Ziemassvētki tradicionāli ir visaktīvākais sūtījumu laiks, un ar šo periodu tiek salīdzināta uzņēmuma izaugsme gadu no gada.
Kā jau minējāt, Covid-19 pandēmija mainīja sabiedrības paradumus un aktivizēja iepirkšanos internetā. Cik plašs ir “Omniva” pakomātu tīkls?
Šobrīd 97 apdzīvotās vietās visā Latvijā ir 208 “Omniva” pakomātu, no tiem vairāk nekā 60 izvietoti Rīgā. Ņemot vērā straujo pieprasījuma pieaugumu, esam pieņēmuši lēmumu uzlabot pieejamību un uzstādīt vēl 92 pakomātus. Tas nozīmē, ka gada beigās “Omniva” tīklā būs jau 300 pakomātu. Tā ir vērienīgākā paplašināšanās uzņēmuma vēsturē, kurā ieguldīsim 2,4 miljonus eiro.
Šobrīd arī mēs izjūtam pasaulē valdošo problēmu ražošanas nozarē - esam pasūtījuši 100 jaunas automašīnas, kas nepieciešamas darbības nodrošināšanai, bet to piegāde no ražotāja kavēsies par vairākiem mēnešiem. Tāpat arī pasūtītie pakomāti pienāks vēlāk, nekā plānots.
Vai pakomātu kartē tiks iezīmētas arī mazās apdzīvotās vietas, kur līdz šim nav bijuši pieejami šie pakalpojumi?
Protams! Rīgā un Pierīgā no kopējā jauno pakomātu skaita tiks uzstādīti līdz 30, bet pārējie gan citās Latvijas pilsētās - Daugavpilī, Jelgavā, Dobelē, kur jau ir mūsu pakalpojumi - gan arī mazāk apdzīvotās vietās, kur “Omniva” pakomāti vēl nav pieejami. Piebildīšu, ka mūsu pakomāti jau šobrīd ir arī salīdzinoši mazās apdzīvotās vietās, piemēram, Mazsalacā, Aucē, Skaistkalnē, Neretā, Dagdā, Viļakā, Kārsavā, Viļānos un citur. Jānorāda, ka, uzstādot pakomātus, ļoti svarīga ir sadarbība ar pašvaldībām - nereti tieši pašvaldība ar vēlmi nodrošināt šos pakalpojumus saviem iedzīvotājiem uzrunā “Omniva”. Lauku teritorijās saskatām ļoti labas tendences, jo novērojumi liecina, ka arvien vairāk cilvēku izvēlas dzīvot ārpus Rīgas un savas lauku mājas, ko parasti izmantoja tikai vasarās, pielāgo dzīvošanai cauru gadu, jo attālinātais darbs mūsu ikdienā ir ienācis uz palikšanu. Iedzīvotāju skaita pieaugums laukos un mazajās apdzīvotajās vietās veicinās arī e-komercijas attīstību.
Tāpat esam novērojuši, ka visās vietās, kur no jauna tiek uzstādīti pakomāti, jau pirmajās dienās tiek saņemtas vai nosūtītas pakas. Tas liecina, ka cilvēkiem šis pakalpojums ir ļoti nepieciešams. To var labi saprast, jo ilgu laiku nepārtikas preču veikali bija slēgti un cilvēki ātri iemācījās izmantot e-komercijas pakalpojumus. Domāju, ka šī tendence saglabāsies, jo internetā bieži var nopirkt lētākus, bet augstas kvalitātes izstrādājumus, kā arī izvēles iespējas ir daudz plašākas nekā jebkurā veikalā. Par iepirkšanos internetā un sabiedrības tradīciju maiņu liecina arī skaitļi - martā “Omniva” pakalpojumus izmantoja 530 tūkstoši Latvijas mājsaimniecību. Ja zinām, ka Latvijā kopumā ir 825 tūkstoši mājsaimniecību, tad viegli aprēķināt, ka “Omniva” pakalpojumus martā ir izmantojušas vairāk nekā 63% procenti mājsaimniecību.
Izmantot iepirkšanos internetā daudzus attur neziņa, ko iesākt, ja atsūtītā prece neder vai neatbilst vajadzībai. Cik reāli ir to nosūtīt atpakaļ un saņemt naudu?
Tā ir realitāte, ar ko strādājam jau ilgu laiku. Preču atgriešana ir mūsu ikdienas darba sastāvdaļa. Jāpiebilst gan, ka ne visiem interneta veikaliem šis pakalpojums ir vienādi labi attīstīts, bet viens no pozitīvajiem piemēriem ir interneta veikals “About You”. Manuprāt, šis veikals ļoti labi ir izstrādājis preču atgriešanas sistēmu - saņemot sūtījumu, klients saņem arī atgriešanas adreses kartīti, kuru uzlīmē uz kastītes un nosūta atpakaļ nederošo preci. Labi šajā ziņā strādā arī viens no lielākajiem interneta veikaliem pasaulē ASOS. Esam novērojuši, ka preču atgriešana kļūst izplatītāka, jo e-komercijas uzņēmumi arvien vairāk apzinās šī pakalpojuma nozīmību klientu lojalitātes stiprināšanā.
Vai attīstās arī vietējie sūtījumi?
Pilnīgi noteikti. Vietējais tirgus jeb privātpersonu sūtījumi pagājušajā gadā ir pieauguši par 101%. Sūta visdažādākās lietas, tostarp stādus un augus, mājražotāju produkciju, aktīva ir arī “Andele Mandele” un cita veida lietoto preču nosūtīšana. Veicinot vietējo sūtījumu pieaugumu, no šā gada aprīļa “Omniva” uzsāka sadarbību ar “Rimi” - noformējot sūtījumu internetā “Omniva” mājaslapā un ievadot “Rimi” kartes numuru, sūtītājs tajā saņem 20 centus.
Viena no pakomāta priekšrocībām ir iespēja sūtījumu saņemt vai nosūtīt jebkurā diennakts laikā. Taču ne vienmēr viss norit, kā gribētos - tehniskas problēmas ir iespējamas jebkurā diennakts laikā. Vai varam gaidīt, ka tehniskais “Omniva” atbalsts arī būs pieejams 24/7?
Tas ir jautājums, kuram jau ir rasts risinājums. Sākot ar maiju, “Omniva” ir sazvanāma visu diennakti - tas nozīmē, ka arī naktīs klienti var saņemt nepieciešamo palīdzību. Tas ir vēl viens mūsu darba augstās kvalitātes rādītājs, jo nevienam citam šīs jomas pakalpojumu sniedzējam šāda servisa visu diennakti nav.
No jūlija stāsies spēkā jaunie noteikumi, kas paredz atmuitot visus Ķīnas sūtījums, sākot ar pirmo eiro. Sabiedrībā nav skaidrības, kā tas izpaudīsies reālajā dzīvē.
Jā, tas ir ļoti svarīgs jautājums, jo visi sūtījumi, kuri ienāks Latvijā pēc šā gada 1. jūlija, būs jāatmuito. Valdība ir paredzējusi pārejas periodu, kura laikā sūtījumi, kas ir pasūtīti līdz 1. jūlijam, bet Latvijā ienāks pēc šī datuma, būs atsevišķi jāatmuito. Mēs esam tam sagatavojušies. Tas nozīmē: sms vai e-pastā klientam nosūtīsim ziņu par sūtījumu un norādīsim saiti uz VID mājaslapu, kurā vienkāršā formā klienti varēs veikt muitas maksu. Kad muitas nodoklis būs samaksāts, nosūtīsim klientam paziņojumu, kad sūtījums ir saņemams izvēlētajā pakomātā. Piebildīšu - lai gan tas sarežģīs mūsu darbu, papildu maksa par sūtījuma apkalpošanu netiks aprēķināta. Zinām, ka lielās Ķīnas tirdzniecības platformas, piemēram, “Alexpress”, jau šobrīd strādā, lai no 1. jūlija ieviestu tehnisku risinājumu, kura ietvaros pasūtījuma noformēšanas laikā tiks aprēķināts muitas nodoklis un, veicot apmaksu par preci, tiks samaksāts arī nodoklis. Līdz ar to, veicot pirkumu pēc šī risinājuma ieviešanas, papildu darbības, saņemot sūtījumu, nebūs nepieciešamas.