Lai gan jau vairāk nekā desmit gadus runājam par to, cik svarīgi ir jaunietim jau kopš pamatskolas gadiem domāt pat nākotnes profesiju un karjeru, vēl arvien ne tikai devīto klašu absolventi, bet arī divpadsmitie ļoti bieži atbild: „Man nav ne jausmas, ko gribu darīt. Kaut kur iestāšos, un tad jau redzēs.” Arī globālie pasaules dati pierāda, ka karjeras izvēlē notiek daudz kļūdu un tikai neliels skaits cilvēku ilgstoši strādā jaunībā izvēlētajā profesijā. Kā trāpīt uzreiz uz pareizā ceļa, netērējot laiku, metot līkločus pa darbības jomām? Vienas absolūti precīzas atbildes nav un diezin vai kādreiz būs, taču ir radīti palīgi, kas gan jaunietim, gan karjeras konsultantiem dod iespēju sistematizēt informāciju, veikt dažādus testus un pašizziņas procesu, lai jaunietis nākotnē sasniegtu izvirzītos mērķus.
Vai tas, ko domā jaunieši paši par sevi, parāda patieso ainu? Ne vienmēr, jo nereti godīgi aizpildīti dažādi testi parāda, ka cilvēkam piemīt īpašības, prasmes un dzīves uztveres nianses, par ko viņi paši pat nenojauta. Taču tā ir ļoti būtiska informācija, kas ļauj izvēlēties nākotnes profesionālās darbības virzienu. Vietnes profolio.lv idejas autors un virzītājs Iļja Dobahovs skaidro: „Šī vietne ir radīta, lai dotu iespēju jauniešiem vairāk vai mazāk nekļūdīgi izvēlēties savu dzīves ceļu. Lai to izdarītu, ir nepieciešams vispirms izzināt pašam sevi, tāpēc piedāvājam aizpildīt dažādus testus, izvirzīt mērķus un vīzijā ieraudzīt savu pieauguša cilvēka dzīves modeli. Ja tas top skaidrs, tad tā jau ir puse no uzvaras, ka jaunietim nebūs jāmaldās nesaprotamos dzīves labirintos. Profolio.lv personīgajā bezmaksas kontā dod iespēju jauniešiem arhivēt savus skolas laika panākumus, aktivitātes, kā arī veikt piezīmes, saglabāt testu rezultātus, analizēt savas sajūtas un vēlmes, iemācīties izveidot savu pirmo CV un motivācijas vēstuli. Agrāk vai vēlāk pāršķirstot arhivēto materiālu, rodas domas un idejas, kā rīkoties, ko darīt, ko mācīties.”
Jāpiebilst, ka arī tagad jauniešiem tiek ieteikts veidot savus arhīvus un saglabāt informāciju, kas pamatā ir uz papīra, taču jauniešiem raksturīgā vieglprātība un vairāki citi aspekti noved pie tā, ka dažādi dokumenti tiek nolikti dažādās vietās un nav vienkopus pārskatāmi. Digitalizētā krātuvīte šo jautājumu atrisina, jo ir brīvi pieejama jebkurā laikā no jebkuras vietas.
Nav noslēpums, ka vēl arvien daudzās skolās jauniešu karjeras izglītībai ir pievērsta pārāk maza uzmanība vai šāda konsultanta nav vispār. Nenoliedzami ir arī ļoti pozitīvi piemēri. Iļja Dobahovs uzsver: „Mūsu izstrādātā platforma ir lielisks palīgs arī skolu karjeras konsultantiem. Tajā var ne tikai veikt piezīmes par katru jaunieti, par ieteikumiem, kādā virzienā doties, bet arī arhivēt veikto testu rezultātus ar laika atstarpi. Platformā pieejami arī dažādi lekciju cikli un padomi, kā labāk strādāt ar jauniešiem, kā motivēt viņus domāt par nākotni jau šodien. Manā ieskatā karjeras izglītībai ir jābūt neatņemamai izglītības sastāvdaļai, kas jāiekļauj mācību procesā. Profolio.lv platforma ir pārdomāts instruments, kurā iespējams uzkrāt informāciju, ar to dalīties un saņemt profesionālus padomus, kas ļaus karjeras konsultantam strādāt efektīvi un jauniešiem pēc iespējas agrāk saprast virzienu, kurā doties, lai savlaicīgi padziļināti apgūtu ar izvēlēto jomu saistītās zināšanas un prasmes.”
Jāpiebilst, ka jauniešiem pieeja sava konta izveidošanai un lietošanai ir bez maksas, savukārt skolām, kuras nolēmušas efektīvāk strādāt ar jauniešiem karjeras izvēles virzienā, noteikta abonēšanas maksa, ko droši var vērtēt kā zemu. Iļja Dobahovs atzīst, lai gan pilnvērtīgu darbu šī platforma uzsāka tikai šā mācību gada sākumā, interese ir augsta, ko var secināt pēc reģistrēto lietotāju skaita, kas ik dienu palielinās par vidēji 50 lietotājiem un kopā šobrīd ir jau 7300.
Par spīti pandēmijai, kas daudzus izglītības procesus ir sabremzējusi, šobrīd profolio.lv izmanto jau 55 skolas, un vairāki desmiti skolu izlēmušas, ka mūsdienīgajam karjeras izvēles rīkam pieslēgsies jaunā mācību gada sākumā.