Latvijas džezmeņi uzdzen asinis arī starptautiskajā apritē

© Oskars Upenieks

Pagājušajā nedēļā Rīga bija nokļuvusi labprātīgā džeza gūstā – te risinājās pēc skaita 24. starptautiskais improvizācijas, džeza un globālās mūzikas festivāls “Rīgas ritmi”. Ārzemnieki tā laikā demonstrēja savu augsto profesionālo meistarību, bet mūsējie – gan to, gan arī savas pēdējā laika novitātes.

Mūsējie jaunumus atrāda “Noasā”

Par pašmāju džeza mākslinieku jaunrades atrādīšanas citadeli “Rīgas ritmos” kļuva pie AB dambja noenkurotais kultūras centrs “Noass”. Te Indriķa Veitnera un Ērika Mieža stūrētais kvartets deva nelielu ieskatu savā šoruden gaidāmajā debijas albumā, arī Toma Rudzinska kvartets pieteica savu ierakstīto un gaida beigās tautās laižamo albumu (dažas dzirdētās kompozīcijas liek šo darbu gaidīt ar īpašu interesi), bet jaunajai trombona spēles zvaigznei Vadimam Dmitrijevam nebija iemesla taupīties gada pēdējam ceturksnim - viņa skaņu plati “Integration!” neatkarīgā džeza mūzikas izdevniecība “Jersika Records” laida klajā akurāt koncerta dienā.

Uz “Noasa” skatuves mūsu trombonists tika pieteikts ar kvartetu, kurā vēl muzicē pianists Tomo Ūsitalo (Tuomo Uusitalo) no Somijas, bundzinieks Bastians Mencs (Bastian Menz) no Vācijas un ukraiņu kontrabasists Jurijs Natsvlišvili (Yuri Natsvlishvili), kurš kopš Krievijas militārā iebrukuma Ukrainā mitinās pie mums - tieši viņš vismaz apskatnieku aizveda tālajās atmiņās, kad džezs skanēja tikai klubos un šauram cienītāju lokam. Šeit viss bija krietni citādāk - Dmitrijevs ar publiku komunicēja tikai un vienīgi angļu valodā (stāstāmā viņam bija varen daudz), tādējādi pasvītrojot sava repertuāra starptautisko skanējumu. Izrādās, ka “Noasam” gluži piemēroti ir arī nopietni sēdkoncerti, turklāt šajā konkrētajā pasākumā klausītāji acīmredzami bija ļoti labi informēti, uz ko un kāpēc atnākuši - trombonistu ar viņa pavadošo sastāvu vēl ilgi negribēja laist prom no skatuves, sarīkojot mūziķiem kārtīgas ovācijas.

Oskars Upenieks

Plati ieskaņo kopā ar Hamburgas augstskolas kvintetu

Plati Vadims Dmitrijevs gan ieskaņojis mazliet citādā sastāvā. Tajā iekļauti pieci skaņdarbi, kas ieskaņoti koncertā džeza klubā “M/Darbnīca” pērn decembrī, mūziķim muzicējot kopā ar savu Hamburgas kvintetu - kolēģiem un draugiem no Hamburgas Mūzikas un teātra augstskolas, kuras maģistra nodaļu Vadims pašlaik absolvē. Šajā kvintetā muzicē arī pianiste Sofija Ostere (Sophia Oster), saksofonists Kamils Husainovs (Kamil Husyainov), basists Timons Krāmers (Timon Kraemer) un bundzinieks Bastians Mencs (Bastian Menz).

“Esmu ļoti pateicīgs “Jersika Records” par man doto iespēju dzirdēt manus skaņdarbus platē,” priecājas Vadims Dmitrijevs. “Manuprāt, šī mūzika perfekti iederas būt vinilā. Tā ir skaista, svingojoša un enerģijas pilna. Šajā ierakstā var dzirdēt labākos manas paaudzes Hamburgas mūziķus, kuri ir izcili tikuši galā ar manu jaundarbu izpildīšanu.”

Ieraksts veikts pilnībā analogi, uz lentes, skaņu režisora Mārtiņa Krastiņa vadībā. Plates vāka dizainā izmantotas “M/Darbnīcas” līderes Maijas Moiras Mazanovas un kultūrtelpas aktīvistes Emīlijas Paulas Andersones fotogrāfijas, bet dizainu veidojuši brāļi Edgars un Mareks Ameriki. Jāpiebilst, ka skaņdarbs “Integration” iekļauts arī pērn klajā nākušajā Latvijas džeza mūzikas izlasē “Live At The M/Darbnīca Vol.1. (Jazz In Riga, Latvia, 2022/2023)”, kurā apkopoti trīspadsmit koncertieraksti, kas veikti šobrīd vadošajā džeza koncertvietā Rīgā - kultūrtelpā “M/Darbnīca” Briāna ielas radošajā kvartālā.

Publicitātes foto

Jubilejas gads solās būt vēl grandiozāks

“Rīgas ritmi” atkal pierādīja, ka ne velti ir viens no vadošajiem improvizācijas, džeza un globālās mūzikas festivāliem visā Baltijā, plaši pazīstams arī Eiropā un pasaulē. Diemžēl šoreiz nesanāca pabūt ārpus lielākajiem “RR” aktivitāšu centriem - Rīgas Doma dārza un “Noasa” - notiekošajos pasākumos (arī par tiem tika dzirdētas ļoti labas atsauksmes, turklāt no ārzemju kolēģiem), bet arī bez tā priekšstats par šā gada festivālu palicis ar plusa zīmi. Bandoneonists (vai “tango akordeonists”) Daniele di Bonaventura ar mūsu pašu lieliskajiem “Sinfonietta Rīga” un kubiešu džeza pianists Horhe Luiss Pačeko - tā bija augstākā klase, “akustiskās ģitārspēles Hendriksa” Antonio Forčiones piekritējiem pasākumu mazliet pabojāja lietus, savukārt amerikāņa Hosē Džeimsa džeza un soula krustojuma izpildījums, šķiet, klausītājiem pie dūšas tomēr gāja mazāk.

Publicitātes foto

Gandrīz ceturtdaļgadsimta laikā festivāls “Rīgas ritmi” kļuvis par neatņemamu Latvijas kultūras dzīves sastāvdaļu, ierakstot Rīgas vārdu arī globālās un džeza mūzikas kultūras tūrisma ceļvežos. Ar interesi jāgaida 2025. gads, ko Māra un Diānas Briežkalnu radošais spēks piedāvās “RR” jubilejas reizē. Ņemot vērā to, ka skaitlis “25” jau šogad ik pa laikam izskanēja no organizatoru mutēm, šķiet, paredzēts kaut kas grandiozs.

Džeza cienītāji var justies kā izredzētie

Savukārt “Jersika Records” turpina ar pilnu tvaiku - izdevniecības darbību atspoguļojušais katalogs jau ir sasniedzis pabiezas grāmatas uz 63 lappusēm apmēru, kurā var gūt informāciju par kolekcionāriem un vienkārši mūzikas interesentiem pieejamajām platēm. Starp citu, nupat iznākusi absolūta pērle: džeza ansambļa “2R + 2B” jeb Gunāra Rozenberga, Raimonda Raubiško, Borisa Banniha un Vladimira Boldireva koncerta ieraksts, kas veikts tālajā 1978. gadā Tbilisi džeza festivālā Gruzijā! Jāatzīst, ka džeza cienītāji Latvijā nudien var justies kā izredzētie.

Publicitātes foto

Svarīgākais