Rīgā plosās Latgales repa oga Ūga

© Publicitātes foto

Latgales repa princese Ūga, īstajā vārdā Daiga Barkāne, nav pārlieku biežs viesis ārpus savas teritorijas – Latgales, tāpēc tas, ka šonedēļ viņa izrāvusies no tās, jāatzīmē kā notikums. Gada pirmajā dekādē Ūgai iznāca arī jauns albums, ko Rīgas pusē daudzi varbūt pat bija palaiduši garām.

Kalnciema kvartālā valda sieviešu reps

Kalnciema kvartālā ceturtdien valdīja reps, turklāt nevis ierindas reps, bet konkrēts Latvijas sieviešu reps - uzstājās ekspresīvā un bezbailīgā brīvdomātāja Viņa (Zelma Jēgere) un kareivīgā latgaliešu repere Ūga (Daiga Barkāne), kurai bija ticis koncerta iesildītājas gods. Saprotams, ka lielākā daļa klausītāju bija sanākuši, lai redzētu Zelmu, taču arī latgalietei bija prāvs atbalstītāju pulks. Turklāt šie atbalstītāji bija gatavi gaidīt trīs stundas un pat vairāk, lai redzētu abas dāmas - ieeja pasākumā bija no sešiem, Ūga uz skatuves kāpa ap deviņiem, bet Viņa - vēl pēc stundas… Nu nekas, laiciņš un Kalnciema kvartāla atmosfēra bija piemērota rātnai “čilošanai” pie dzērienu glāzes… Ūga lika priekšā dziesmas no abiem saviem albumiem. “Dzīves garšas tveršana, dauzīšanās, jaunība un, ja tā var teikt, piesaistošs nepareizīgums, kas nepārkāpj robežu,” tā pati Ūga raksturo savu mūziku. 

Līdz otrajam albumam brieda četrus gadus

Latvijas mūzikas ierakstu Gada balvas “Zelta mikrofons 2021” uzvarētāja debitantu kategorijā Ūga savus cienītājus diezgan ilgi bija mocījusi gaidās pēc jauna albuma. Viņas debijas ripulis “LG ir HH” tika izdots 2020. gada sākumā un ilgu laika tā arī bija palicis vienīgais Ūgas karjerā. Viņa gan uzstājusies daudzos koncertos un piedalījusies citu mūziķu projektos (pazīstamākais gabals - “Dunka” kopā ar Shipsea), bet savam otrajam studijas lieldarbam vēl nebija nobriedusi. Taču šajā pavasarī, akurāt 8. martā, savā valstībā - kafejnīcā “Ausmeņa kebabs” - šī drošā un par sevi pārliecinātā jaunā sieviete (šogad decembra vidū viņai apritēs 30) beidzot bija prezentējusi savu albumu “Čardaukšu rūtaļa”.

Publicitātes foto

Kopumā deviņi skaņdarbi, kuru mūzikas autors ir bītmeikers Nikita Grapp, bet tekstus sacerējusi pati Daiga. Ierakstā piedalījušies arī Ūgas senais domubiedrs Brālēns jeb Bruolāns, apvienība “Ave Pohus”, arī Jezups, “Bigmaar’s Records”, Tomijs (3PK) un citi. “Ir izdarīts liels darbs. Es svīdu studijā. Lai gan tas nav viegli, es mīlu to, ko daru. Es novēlu visiem darīt to, ko mīlat, un mīlēt to, ko darāt!” portāls “Lakuga.lv” bija citējis Ūgu.

Izglītojošais materiāls - kas ir čardaukši

“Čardaukšu rūtaļa” pilnīgi noteikti var pretendēt uz kādu balvu par Latgales kultūras oriģinālvērtību popularizēšanu - Ūga jau izsenis ir stāstījusi, ka par tām stāv un krīt. Par albuma nosaukumu. Čardaukši esot sena latgaliešu cilts, par kuru dzīvesveidu klīstot dažādas leģendas, taču galvenā doma - viņi dzīvojuši ar dabas skaistumu sirdī un aicinājuši priecāties par dzīvi bez materiālo vērtību pielūgšanas. Tātad - darījuši tieši to, kā mums šobrīd visiem visvairāk pietrūkst.

Uz to savā albuma konceptā aicina arī Ūga - cilvēkiem būt vienkārši cilvēkiem, tas ir, tādiem, kā katrs ir. “Mūsdienās mēs visi pēc kaut kā skrienam un aizmirstam pavisam vienkāršas lietas, bet skrienam - pēc kā?!”

Izceļot sievišķā, maģiskā un raganiskā spēku

Atšķirībā no “LG ir HH” jaunajā albumā liela dominance dota kontrabasa skanējumam (tas uz “Ave Pohus” rēķina), bet visādi citādi - Ūga kā Ūga. Dziesmās tiek lauzti stereotipi par sievietēm kā vājo dzimumu, izceļot sievišķā, maģiskā un raganiskā dabu un spēku, rotaļīgi mijiedarbojoties sievišķīgumam un seksualitātei. “Bet ko ne?! Es taču esmu sieviete!” uz acīmredzamo norāda Ūga. Dziesmas ir arī ar savu zemtekstu. Piemēram, par kompozīciju “Vivaldi” pati latgaliešu repa princese stāsta: “Kad tu kavē un nevari paspēt izdarīt savas lietas, diena ir pilnīgi nekāda, tad vienkārši brauc mašīnā un klausies Vivaldi - tas palīdz.”

Ar dziesmu tekstiem gan ir bēda - repā tie ir būtiskākie, taču latgaliešu valoda ne katram būs pa zobam, līdz ar to uztvert Ūgas vēstījumus ir pagrūti un brīžiem pat neiespējami. Savukārt muzikāli gan te viss ir interesanti un klausāmi, turklāt Daiga rada ļoti pārliecinošu iespaidu. Labākie gabali ir kopdarbi ar Bruolānu “Moteļs” un “Vātra nouk”, tāpat izcelt varētu “Bandidas in Adidas” un “Auksts karsts”, bet īpaši - vienīgo dziesmu latviešu valodā “Atencion”, kas pamatīgi atšķiras no pārējām, tomēr tieši šī dziesma šķiet cerīgākā, ja Ūga vēlas plašāku skanējumu radiostacijās.

Publicitātes foto

Latviešu reperi apvienojas Līgatnē

Starp citu, Ūga ir skatāma un klausāma arī nedēļas nogalē notiekošajā hiphopa festivālā “Straume”, kas 5. un 6. jūlijā risinās Līgatnē, “Zeit” radošajā kvartālā - latgaliešu repa ogas Ūgas uzstāšanās diena ir tieši sestdiena.

Festivāls “Straume” jau trešo gadu divās ar hiphopa kultūru piepildītās dienās pulcē dažādu paaudžu repa klausītājus. Bush, Fiņķis, Prusax, Marko, apvienība “Kreisais krasts”. PCK 97, Steps, Sudrabu Sirds un citi - piedāvājums ir gana pievilcīgs. Kā norāda “Straume '24” radošais direktors Gustavo, festivāla mērķis ir godināt Latvijas hiphopa un repa pārstāvju darbu. “Veidot hiphopa festivāla izpildītāju programmu ir tiešām ļoti komplicēts un atbildīgs uzdevums. Talantīgu Latvijas repa mūziķu skaits paliek arvien lielāks un krāšņāks, taču divu dienu festivālam ir savi laika ierobežojumi. Centāmies tajā iekļaut, mūsuprāt, pašreiz spilgtāko izpildītāju kopumu, kurā tiktu vienlīdzīgi pārstāvētas dažādas šī žanra izpildītāju paaudzes,” programmas izveidi komentē Gustavo.

Lasāmgabali

Pagājušajā nedēļā Rīga bija nokļuvusi labprātīgā džeza gūstā – te risinājās pēc skaita 24. starptautiskais improvizācijas, džeza un globālās mūzikas festivāls “Rīgas ritmi”. Ārzemnieki tā laikā demonstrēja savu augsto profesionālo meistarību, bet mūsējie – gan to, gan arī savas pēdējā laika novitātes.

Svarīgākais