Būū atkailina jauno "Būūtību" un dodas citas meklējumos

© Ritvars Stankevičs

Šonedēļ pirmoreiz plašākai auditorijai tika atskaņots dziedātājas Būū (īstajā vārdā Ilze Fārte) jaunajā albumā “Būūtība” iekļautais skaņu materiāls. Mūziķe atkal likusi par sevi runāt, un arī viņas turpmākie plāni ir (un būs) pieminēšanas vērti.

Pārceļas mežā, rituālos un dziļi dvēselē

Ar harismātisko Būū kā ar bitēm - nekad neko nevar zināt. 2021. gadā izdotais debijas “Albūūms”, kas saņēma “Zelta mikrofonu” kā gada debija (otru statueti dziedātājai sagādāja dziesma “Sāku no sākuma”), bija ieturēts popa stilistikā, negantajam un mazliet pat skandalozajam EP “Melnā maģija” (2023) jau bija repa piesitiens; paralēli tam tapa vairāki singli un dueti, kas atzinīgi grozījās radiostacijās, taču tajā pašā laikā Būū kļuva par savējo latvju lielākās hiphopa apvienības “Kreisais krasts” rindās; tika iesildīts grupas “Prāta vētra” koncerts Liepājā, taču arī aktīvi tika sākts strādāt pie jaunās daiļrades utt., u.t.jpr. Nu Būū piedāvā jaunu minialbumu, kura nosaukumā apgalvo, ka tieši šī ir Būū būtība - “Būūtība”. Tā ir? Kas viņu zina...

Ritvars Stankevičs

“Minialbuma “Būūtība” skanējums uzskatāmi parāda mākslinieces straujo izaugsmi. Šis albums, atšķirībā no iepriekšējiem, ir ierakstīts ar dzīvajiem instrumentiem, ko Būū vēlējusies jau sen. Tas piešķīris mūzikai, aranžijām un vārdiem citu vērienu, saglabājot Būū tik raksturīgo, autentisko un emocionāli atkailināto vēstījuma nodošanas stilu. Gandrīz viss minialbuma sižets norisinās mežā, rituālos un dziļi, dziļi mākslinieces dvēselē,” informē dziedātājas komanda. 

Ielaiž klausītājus savā dzīves telpā un aicina tālāk

Stilistiski šis darbs jau ir ieskaitāms popa, soula, “r&b” un pat mazliet džeza lauciņā, taču var jau būt, ka tā ir Būū jaunā būtība. Viss nostrādāts kvalitatīvi un gaumīgi, arī dzied Ilze ar lielu pārliecību un atdevi, un albumu ir patīkami klausīties, lai arī nevienai dziesmai nav liela hita potenciāls - ja nu vienīgi “Apmainījām”. Ja kāds vēlas izprast Būū būtību vai vismaz mēģināt apjaust viņas pretrunīgajā radošajā personībā šobrīd notiekošo, ieteicams rūpīgi ieklausīties “Būūtības” ievadošajā repa skaņdarbā “Padziļinātais kurss (dzejolis)” un to noslēdzošajā “Jāpamet Rīga” - šajās mazliet pat biedējošajās atklāsmēs daudz kas ir pateikts.

Ritvars Stankevičs

“Mans galvenais mērķis ar šo albumu ir ielaist klausītāju kā draugu savās mājās, savā telpā, dvēselē un dzīves izpratnē - sabučot, samīļot un aicināt turpināt iet garīgo un māksliniecisko ceļu kopā tikai tiem, kas jūtas kā daļa no manas cilts, līdzīgi domā un jūt. Mani tālākie soļi mākslā pletīsies ārpus latviešu valodas robežām, un ar nepacietību gaidu iepazīties ar tiem, kas mani pavadīs šajā nezināmajā nākotnē,” saka “dabas bērns” Būū. Jāpiebilst, ka “nezināmā nākotne” saistās ar diezgan riskantu gājienu, jo, kā informē mūziķes komanda, “šis EP ir mākslinieces radošā ceļa pieturpunkts, jo turpmāk Būū klausītājus iepazīstinās ar savu daiļradi angļu valodā”.

Mēģinās paplašināt klausītāju loku arī ārpus Latvijas

Lūk, bet te jau prasās pēc papildu skaidrojumiem par šo “radošā ceļa pieturpunktu”, pēc kura paredzēts “turpmāk klausītājus iepazīstināt ar savu daiļradi angļu valodā” - kad paredzēts šis turpinājums, vai šai daiļradei jau ir kādi aizmetņi? “Ir aizmetņi, skices, idejas. Pagaidām neko ar laiku nesolu, jo, žonglējot tik ļoti daudzas darba pozīcijas Būū projektā, mācos cienīt arī Ilzes veselību un neuzlikt nerealizējamus termiņus. Tas, ko zinu, ka gribu mūzikas radīšanu un dalīšanos ar to uztvert “vieglāk”. Laiks rādīs,” apskatniekam bilst Būū. Arī uz tincinājumiem par šo nākotnes skiču un ideju stilistisko ievirzi Ilze atbild ar “laiks rādīs”: “Rečitējumi mani, šķiet, nekad nepametīs, jo esmu stāstniece. Mani turpina fascinēt pasaules mūzika, īpaši “afrobeat” un “afrocuban” ietekmes. Plānoju izzināt sevi un stāstīt savu stāstu caur to mūziku, kas dotajā brīdī uzrunā.” Savukārt par repertuāra anglisko ievirzi Būū tēlaini skaidro tā: “Jau sen sāku kautrīgi rakstīt angļu valodā, taču dažādu norišu un stratēģiju dēļ nu jau daudzus gadus šo darbības lauku atstāju novārtā. Mērķēšu paplašināt klausītāju un līdzīgi domājošo loku arī ārpus Latvijas robežām. Droši vien pat fragmentāri neapzinos, cik dziļš ir tas okeāns, kur bridīšu, bet tas neliedz iet peldēties.”

Ritvars Stankevičs

Debitējusi mūzikas producēšanas lauciņā

Atgriežoties pie “Būūtības”, pati Būū šoreiz ir ne tikai visu tajā iekļauto dziesmu mūzikas un vārdu autore, bet arī producente. “Šis albums man ir īpašs kā iniciācija mūzikas producentes kārtā. Pirmo reizi uzņēmos pati veikt tik apjomīgu aranžēšanas un audio apstrādes darbu. Vislielākais darbs norisinājās manā guļamistabas ierakstu studijā, un esmu “Būūtībā” ielikusi tik daudz sevis gan garīgi, gan tehniski. Ārkārtīgi ar to lepojos!” līksmo Būū. Ierakstos mūziķei piepalīdzējuši basists Toms Valmiers un bundzinieks Artūrs Strautmanis, kā arī pūšamo instrumentu sekcijas meistari Kristians Kalva (trompete), Jānis Puķītis (saksofons) un Rūdolfs Kūlbergs (trombons).

Pirmoreiz šo visu klātienē redzēt un dzirdēt varēja šīs nedēļas vidū Branku Brančotavā, kur Būū aicināja “brīvā enerģijā baudīt jaunās dziesmas un ļauties jau zināmo dziesmu šarmam”, bet nākamais koncerts būs 8. jūnijā Jelgavā - Starptautiskā smilšu festivāla ietvaros, pasākumā “Summer Signs 2024”. “Par iespējamu nākotnes solo koncertu sāksim domāt pēc bagātīgās vasaras,” rezumē Būū.

Lasāmgabali

Pāris dienas pēc Jaunā Rīgas teātra uzveduma “Arkādija” pirmizrādes tās režisors un teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis sociālajos tīklos formulēja izrādes vēstījumu “par entropiju un fizikas likumiem: Kurš vēl neredz, ka Latvija nu ir pārliecinoši iegājusi Nāves spirālē?”

Svarīgākais