"Very Cool People" intriģē klausītājus un arī paši sevi

© Toms Musts

Grupa “Very Cool People” laidusi klajā savu “līdz šim sprādzienbīstamāko albumu” (tā to piesaka viņu speciālisti), kas šīs sprādzienbīstamās grupas (tā to piesakām mēs) diskogrāfijā ir jau desmitais, tātad jubilejas. Taču nekāda atpūta uz dzimšanas dienas lauru lapām nav vērojama – “VCP” ar savu skanējumu šokējuši gan klausītājus, gan arī paši sevi.

Kad paši vairs nezina, cik mūziķu ir grupā

Grupas “Very Cool People” jaunais albums “Dzīvs” tapis “intensīvā darbā pusotra gada garumā”, un īsumā par šo intensīvo darbu pastāstīt jāļauj pašam “VCP” līderim, mākslinieciskajam vadītājam, runasvīram, ģitāristam un sazin kam tikai vēl ne, Elvijam Grafcovam: “Pusotru gadu strādājām kā traki. Vispirms uzrakstījām mūziku, tad to ierakstījām, tad izmetām ārā, tad pielikām semplus, ierakstījām no jauna, atkal izmetām ārā, tad sākām rakstīt un samplēt paši sevi, ierakstījām visdažādākos dzīvos instrumentus, vokālus, kliedzienus un vēl visas iespējamās skaņas, ko var izdvest ar muti, un mēģinājām panākt, lai ģitāra izklausās pēc ērģelēm, trompete skan kā smagā automašīna, saksofons atgādina basu un tā tālāk. Kad visu ierakstījām, sapratām, ka radies problemātisks jautājums - kā to visu izpildīt dzīvajā koncertā? Tad mūsu mazajam kolektīvam pievienojās vēl jauni cilvēki, arvien vairāk sintezatoru un dažnedažādu citu “gadžetu”. Tagad vairs paši īsti nezinām, cik cilvēku un mūzikas instrumentu ir grupā...”

Toms Musts

Gala rezultātā albumā iekļauts līdz šim pārliecinoši lielākais mūzikas instrumentu, sintezatoru un citu elektronisko mūzikas radīšanas ierīču kopskaits “VCP” daiļradē. Runā, ka brīžiem ierakstā dzirdamas vienlaikus deviņas iespēlētas ģitāras un 15 dažādi sintezatori. Dažām dziesmām atsevišķu skaņas celiņu kopskaits sasniedzis pat divus simtus... “Šis ir tas albums, kura tapšanā radošumam nebija nekādu pirms tam pieņemtu robežu, turklāt ne tikai komponēšanas un improvizācijas, bet arī jaunu skaņu tapšanas procesā,” uzsver Elvijs. “Paši šo saucam par reiva programmu, bet reiveri mums nepiekrīt. Paši šo saucam par elektronisko mūziku, bet elektronikās mūzikas pārstāvji tā nedomā. Kas tad tas ir? Sanāk, ka tas ir reivs, kurā elektroniskā mūzika tiek spēlēta dzīvajā, izmantojot mūsu grupā pieejamos mūzikas instrumentus. Un neaizmirstot par klarnetēm!”

Koncerts, uz kuru gandrīz neatbrauca policija

Toms Musts

Skaidrs, ka pēc šāda skaidrojuma nekas skaidrāks nepaliek, tāpēc skaidrības ieviešanai vajadzēja to visu skaidri skatīt savām acīm “VCP” koncertā, turklāt vēlams skaidrā - apskatnieks tā arī darīja. Programmas pirmatskaņojums plašākai auditorijai maija vidū notika “M/Darbnīcas” vasaras terasē, un “VCP” koncertu dīvainā kārtā pat nepārtrauca policija. Uz pasākuma iesildošo grupu kārtības uzturēšanas pārstāvji gan ieradās, jo kādai tantei kaut kur kilometriem mērāmā attālumā bija licies, ka ir par skaļu - tā diemžēl Rīgā tagad tāda mode...

Toms Musts

Pirmais skaņdarbs tiešām lika izbrīnā konstatēt, ka “VCP” sākuši spēlēt reivu un jau aizsapņoties, kā būtu, ja tiktu izmantotas nedaudz asākas un griezīgākas ģitāras - gluži vai varētu pieteikties iesildīt “The Prodigy”! Protams, tas bija tikai sākums un turpmākajā programmā skanēja arī stilistiski krietni citādāki skaņdarbi, kas ar blakus sēdošajiem kolēģiem lika mesties diskusijā, kur gan šo varētu spēlēt: vajadzētu varen plašu skatuvi, bet “Labā dabā” īsti nederētu, varētu “pozitivusā”, nē, bet tur auditorija šo nesaprastu, ē, bet Liepājas “Summer Sound” ballītē gan šis aizietu “uz urrā”, it īpaši ap kādiem vienpadsmitiem vakarā! Un vēlāk izrādījās, ka šī programma ar visu “stafu” tiešām ceļos uz Liepāju, kur piedzīvos vienīgo (tas ir, pagaidām vienīgo izsludināto) uzstāšanos! Uz Liepāju vajadzētu ņemt līdzi arī Ralfu Eilandu, kurš Aristīda pagalmā uz pēdējiem gabaliem ar savu lēkāšanu tā pavilka pārējo publiku, ka sanāca pamatīga ballīte…

Jānis Škapars

Tiesa, grūti iedomāties, kāds Liepājā būs “VCP” sastāvs, jo, piemēram, jau daudzkārt pieminētajā koncertā pie “M/Darbnīcas” basģitāru spēlēja jauniete vārdā Beāte (grupas štata basists Jānis Olekšs neesot varējis tikt, taču albumā to iespēlējis tieši viņš), papildvokālus dziedāja divas dāmas, no kurām neviena neesot piedalījusies ierakstos, taču koncertā būšot citas dāmas un kaut kas vēl, tikai Elvijs ātrumā nevarēja pateikt, kas tieši būs šis kaut kas vēl utt. Nu labi, pats galvenais - pie mikrofoniem būs gan sievišķīgi romantiskā Paula Saija, gan kareivīgā Laura Rozenberga, kuras it kā ir tik atšķirīgas, taču apbrīnojami labi sader kopā.

Dzimis jaunais “pastum, pastum, pietupies”

Par albumu. “Dzīvs” ir pārsteidzošs un riskants eksperiments, kas “Very Cool People” faniem liks paņemt tabureti, apsēsties un aizdomāties - pag, pag, kas tas tāds tikko te skanēja?! Ievadošais skaņdarbs “Izejpozīcija” mēģina sagatavot klausītājus turpmākajam ceļam albuma dzīlēs - šis ir jau iepriekš minētais darbs, kuram prasītos pāris asākas ģitāras un ar šo reiva un/vai tehno ievadu pie “The Prodigy” prom! Pat mazliet žēl, ka “VCP” šo kursu nav ieturējuši līdz galam, jo tik mērķētā elektroniskajā stilā iespēlētas vēl tikai dažas kompozīcijas, no kurām “Lec” varētu kļūt - nē, tā kļūs! - par šīs vasaras klubu hitu. Starp citu, šī dziesma varētu kļūt par jauno “Pastum, pastum, pietupies” - it īpaši, ja glītā Paula pasākuma apmeklētājus pamācīs, kā seksīgi pagrozīt dibenu (viņa to prot, koncertā pie “M/Darbnīcas” redzējām!).

Toms Musts

No šī sprādzienbīstamā albuma trīs jaunās dziesmas grupas faniem ir jau labi zināmas - “Rikšiem”, “Ko tu vēl gaidi?” un “Plastmasmens”. Reizē ar albumu izdots arī ceturtais singls “Nē Nu Jā Nē Nu Nē”, kurā dzirdams gan Paulas Saijas, gan grupas trombonistes Lauras Rozenbergas vokāls, gan arī LTV “Rīta panorāmas” ziņu diktora Gusta Kikusta balss. Teju “psychedelic hip hop dance” brīnumi dzirdami skaņdarbā “Hooking Up”, stilīgi atmosfēriska vai atmosfēriski stilīga ir “Turbulence”, bet “Rondo Alla Šubi Duba Dirlli” ir… ne jausmas, kas tas ir.

Bez jau nosauktajām dziesmām jāatzīmē arī Paulas un Lauras sadarbība gabalā “Ieelpo izelpo” (viņas gan to teicami demonstrē visa albuma garumā), savukārt no jau nosauktajām atkārtoti jāizceļ “Ko tu vēl gaidi?” (tā vairāk velk uz elektroniskā roka pusi) un “Rikšiem” (ak, kungs, kas Paulai ir par jaudīgu balsi!). Līdz ar to sanāk, ka nav pieminēts tikai skaņdarbs “Vasaras nakts Daugmalē”, un ziniet - tas arī ir vienīgais, par kuru nav absolūti nekā sakāma!

Pie jauna imidža tiek pat grupas kaķi

Albumam dots nosaukums “Dzīvs”, jo “tā tomēr ir “dzīvā” veidā iespēlēta elektroniskā mūzika, kas žanriski miksējas ar džezu, fanku un roku, izmantojot visus grupā pieejamos mūzikas instrumentus, ieskaitot, piemēram, klarnetes”. Un vēl: “Rezultātu var pielīdzināt Frankenšteinam, jo nedzīviem priekšmetiem piešķirta dzīvība. Tieši tāpēc albuma simbols ir tā dēvētās “googly acis”, kuras pielīmējot jebkam priekšmets it kā atdzīvojas. Arī leģendārie “Very Cool People” kaķi albuma dizainā šoreiz tikuši pie “googly eyes”.

Publicitātes foto

Jaunajā albumā ir arī grupai netipiski daudz dziedātā vai repotā teksta, kas arīdzan radīts pašu spēkiem un bez pieaicinātiem viesmāksliniekiem to izpildīšanā. Tas darīts ar nolūku precīzi paust savas domas par grupas dalībniekiem aktuālām tēmām vai sociālajām parādībām. “Man šoreiz dota iespēja būt arī jaunā, es pat teiktu - instrumentālā lomā,” par savām izjūtām stāsta arī Paula Saija. “Šajā albumā vokāls daudz izmantots arī kā papildu instruments, to pievienojot dažādos efektos un iedziedājumos. Kopumā gan vokāls, gan instrumentālā grupa spēlē vienlīdzīgu lomu. Ierakstu process norisinājās eksperimentāli, meklējot dažādas balss iespējas, skaņas, tembrus, dažbrīd pat izkāpjot no pierasta estētiskuma balsij.”

Vēl tikai jāuzskaita visi šīs daudzgalvainās formācijas jaunā albuma ierakstā dalību ņēmušie, jo, pavirši uzmetot aci to sarakstam, šķiet, ka klāt nācis vēl viens taustiņnieks: Paula Saija - vokāls, Laura Rozenberga - trombons, vokāls, Oskars Ozoliņš - trompete, vokāls, Māris Jēkabsons - tenora saksofons, vokāls, Kristaps Lubovs - baritona saksofons, vokāls, Elvijs Grafcovs - ģitāra, basģitāra, sintezatori, vokāls, Māris Vitkus - taustiņi, Andris Kauliņš - taustiņi, Jānis Olekšs - basģitāra, Andris Buiķis - bungas, perkusijas, vokāls. Un arī Jānis Kalve - sempli un citi skaņas smalkumi.

Savukārt par koncertiem: jauno un masīvo programmu grupa pagaidām ieplānojusi publikai atrādīt tikai vienreiz, toties ar atbilstošu vērienu - festivālā “Summer Sound” Liepājā 2. augustā. Pārējos šobrīd paredzētajos vasaras koncertos plānots izpildīt iepriekšējās programmas. To grupai ir daudz.

Lasāmgabali

Pagājušajā nedēļā Rīga bija nokļuvusi labprātīgā džeza gūstā – te risinājās pēc skaita 24. starptautiskais improvizācijas, džeza un globālās mūzikas festivāls “Rīgas ritmi”. Ārzemnieki tā laikā demonstrēja savu augsto profesionālo meistarību, bet mūsējie – gan to, gan arī savas pēdējā laika novitātes.