Latvijai ir ko mācīties – Vācija tūristus vilina ar reģionāliem vilcieniem

© Pixabay.com

Desmit skaistākie reģionālo vilcienu maršruti Vācijā ved pāri Vadenas jūrai, pārvar valstī stāvāko dzelzceļa līniju kalnos un piedāvā fantastiskus skatus uz aizām, ezeriem un vīna dārziem.

Gan dienas braucienā, gan garākā ceļojumā skaistos skatus var baudīt, veroties pa vilciena logā. Un ne tikai. No reģionālajiem vilcieniem var izkāpt ikvienā stacijā un doties pārgājienos, braukt ar velosipēdu, airēt pa upi vai ezeriem, pastaigāties pa ciematiem vai vienkārši izgaršot vīnu.

1. Tīringene un Saksija: no Geras līdz Veišlicai

Vietne "https://dbmobil.de" raksta, ka, braucot no no Geras uz Veišlicu, jāšķērso iespaidīgais Elsteras ielejas tilts un jābauda skati uz Vogtlandes ieleju. Elsteras ielejas tilts būvēts no aptuveni 12 miljoniem akmeņu, padarot to par otro lielāko ķieģeļu tiltu pasaulē. Tas šobrīd tiek atjaunots.

Tilts, kas celts laikā no 1846. līdz 1851. gadam, ir 68 metrus augsts, 270 metrus garš, un tam ir divi stāvi. Tas ved pa divvirzienu un elektrificēto līniju Leipciga-Hofa un dzelzceļa līniju Gera-Veišlica pār Baltās Elsteras ieleju. Otrā pasaules kara beigās uzspridzinot centrālo piestātni, tilts tika daļēji iznīcināts. No 1945. līdz 1950. gadam tas tika remontēts, un no 1959. līdz 1962. gadam trase tika atjaunota. Elektrifikācija tika pabeigta 2012. gadā.

Vēsturiski nozīmīgais Elsteras ielejas tilts Vogtlandes reģionā ir sasniedzis sava tehniskā derīguma termiņa beigas. Jau šobrīd konstrukcijā iekļūst ūdens. Hidroizolācijai un drenāžai ir nepieciešama renovācija. Lai saglabātu tilta stabilitāti, tiks pārbūvēta esošā arkveida tilta sliežu ceļa konstrukcija un atjaunots mūris.

Turklāt tiks uzbūvēts pārsēšanās punkts un elektroniskais bloķētājs (ESTW). Tas palielinās līniju jaudu un padarīs vilcienu ekspluatāciju elastīgāku būvdarbu un traucējumu gadījumā jo īpaši attiecībā uz vietējo satiksmi. Galvenos darbus plānots veikt no 2021. līdz 2025. gadam.

Baltā Elstera plūst blakus dzelzceļa līnijai, vilciens vijas cauri kalniem un mežam. Brauciens kopumā ilgst stundu un 11 minūtes.

Ceļā ir 14 pieturas. Piemēram, Bergā var pārsēsties kanoe un airēt pa Balto Elsteru uz Vinšendorfu un tur nokļūt atpakaļ vilcienā. Var doties pārgājienā uz Gelčas ielejas tiltu, kas ir lielākais ķieģeļu tilts pasaulē ar 26 miljoniem izmantoto ķieģeļu.

2. Saksija: no Drēzdenes līdz Bādšandavai

Lai ar "S-Bahn" nokļūtu no Saksijas galvaspilsētas Drēzdenes galvenās stacijas līdz Elbas smilšakmens kalniem un kūrortpilsētai Bādšandavai, ir nepieciešamas tikai 45 minūtes. Maršrutā ir 13 pieturvietas. Ainavu vēl iespaidīgāku padara klinšu veidojumi, blīva zaļo koku populācija uz tiem un Elba, kas daļēji plūst blakus dzelzceļa līnijai.

Viens no "S-Bahn" brauciena spilgtākajiem mirkļiem noteikti būs skats pār Elbu uz Basteja klintīm un tiltu, kas savieno klintis. Basteja tilts, iespējams, slavenākais foto motīvs apkārtnē, ir redzams pa vilciena logu. Un vilcienā cilvēki ar pārgājienu zābakiem kājās sēž blakus tiem, kuriem ir velosipēdi vai kāpšanas virves, jo daudzas ekskursijas kalnos sākas tieši no Bādšandavas.

3. Reinzeme-Pfalca: no Koblencas līdz Trīrei

Ja vēlaties izstiept ārā roku pa vilciena logu, lai pamielotos ar vīnogām, tad jādodas pa šo maršrutu. Reģionālais vilciens kursē no Koblencas uz Trīri. Mozeles ielejas dzelzceļš iet caur vīna dārziem līdz Eiropas stāvākajam vīna dārzam "Bremmer Calmont" - un, protams, gar Mozeles upi. Brauciena ilgums ir viena stunda un 54 minūtes. Pieturvietu skaits - 31.

Līdz 1960. gadiem Mozeles labajā pusē joprojām kursēja vilcieni, bet tagad bijušais maršruts kalpo kā veloceliņš. Tā vietā vilcieni tagad kursē upes kreisajā krastā. Ja vēlaties, varat izkāpt kādā no pieturām un, piemēram, doties pārgājienā pa "Moselsteig" taku vai uz Elcas viduslaiku pili no Mozelkernas dzelzceļa stacijas apmēram stundas gājiena attālumā un nobaudīt vīnus.

4. Bādene-Virtemberga: no Ofenburgas līdz Singenai

Maršruts ved caur Švarcvaldi un mazpilsētām un šķērso Hornbergas dzelzceļa viaduktu.

Švarcvaldes dzelzceļš 2023. gadā svinēja 150 gadus. Līdz šai dienai ceļojums pa šo maršrutu ir kā piedzīvojums. Jūs braucat pa 39 tuneļiem, pārvarat aptuveni 650 metru augstumu, maršruts ved cauri Švarcvaldes vidum ar daudziem apskates objektiem.

Piemēram, Tribergā varat brīnīties par ūdenskritumiem, kas krīt 160 metrus uz leju (apmēram 30 minūšu gājiena attālumā no Tribergas dzelzceļa stacijas), un lielāko dzeguzes pulksteni pasaulē (apmēram 15 minūšu gājiena attālumā no dzelzceļa stacijas). Neilgi pirms Singenas labajā pusē kalnā parādās Hoentvīles cietokšņa drupas, kas ir viena no lielākajām pilīm Vācijā.

Jāpiebilst, ka dzelzceļa uzņēmums "Deutsche Bahn Regio" ir izstrādājis audio ceļvedi īpaši Švarcvaldes dzelzceļam ar priekšzināšanām un anekdotēm par dzelzceļu un maršrutu. Audio gids ir pieejams arī "Android" un "iOS" lietotņu veikalos. No Karlsrūes Švarcvaldes dzelzceļa maršruts ved caur Ofenburgu un Singenu uz Konstanci. Brauciena ilgums: aptuveni 1 stunda 50 minūtes, pieturvietu skaits -10.

5. Bādene-Virtemberga: no Radolfcelles līdz Lindavai

Konstances ezeru, Vācijas lielāko iekšzemes ūdenstilpi, sauc arī par Švābijas jūru. Ziemeļu krastā Konstances ezera jostas dzelzceļš savieno pilsētas savā starpā - ieskaitot skatu uz ūdeni, sniegotām virsotnēm (skaidrā dienā) un vīna dārziem. Ceļojumā no Radolfcelles uz vecpilsētas salu Lindavu vilcienus viegli var nomainīt Frīdrihshāfenē.

Var izmantot laiku, lai izpētītu pilsētu. Piemēram, promenādē var doties nesteidzīgā pastaigā, uzkāpt 22 metrus augstajā skatu tornī pie ostas piestātnes vai apmeklēt cepelīnu muzeju. Brauciena ilgums ir viena stunda un 54 minūtes (ieskaitot transfēra laiku), pieturvietu skaits - 21.

6. Hamburga un Šlēsviga-Holšteina: dzelzceļa uzbērums jūrā uz Ziltes salu

No metropoles Hamburgas var aizbraukt līdz Ziemeļjūrai - "Regional-Express" vilcieni kursē no Hamburgas tieši uz Ziltes (Sylt) salu, un pēdējais posms ved pa Vadenas jūras vidu. Vadenas jeb Vatu jūra ir šaura Ziemeļjūras piekrastes daļa starp Frīzu salām un Dānijas, Vācijas un Nīderlandes piekrasti. Braukt pa jūru iespējams, pateicoties dzelzceļa uzbērumam uz Zilti. No vilciena loga paveras skats pāri saulē spīdošajiem viļņiem, garām lido kaijas.

Dzelzceļa uzbērums kontinentu ar salu savieno kopš 1927. gada. Tomēr pirmā būvniecības mēģinājuma laikā 1923. gadā vētras uzplūdi pēc trim mēnešiem visu aizskaloja. Uz dambja strādāja ap 1500 cilvēku.

Mūsdienās maršruts ir aptuveni astoņus kilometrus garš. Ziltes vilcieni apstājas Keitumā, Morsumā un Vesterlandē. No centrālās salas dzelzceļa stacijas tas ir tikai desmit minūšu gājiena attālumā no pludmales. Un vēl 30 minūtēs ar autobusu var aizbraukt līdz Listai (List auf Sylt), kur tiek audzēta kulinārijas delikatese - Ziltes austere.

Ceļojuma ilgums ir aptuveni trīs stundas, pieturu skaits: 11 vai 12, atkarībā no izvēlētā vilciena maršruta, jo alternatīva ir lidot no Hamburgas ar lidmašīnu un vilcienā iekāpt Elmshornā.

7. Šlēsviga-Holšteina: pāri Rendsburgas augstajam tiltam

Rendsburgas augsto tiltu var šķērsot vietējā satiksmes maršrutā no Hamburgas uz Flensburgu, no Neiminsteres uz Flensburgu vai no Ķīles uz Husumu.

Kuģi kuģo zem augstā Rendsburgas tilta, bet vilcieni pa to šķērso Ķīles kanālu. Tas ir ne tikai pilsētas orientieris, bet arī viens no svarīgākajiem tiltiem Eiropā. Tas uzcelts laikā no 1911. līdz 1913. gadam. 42 metru augstumā un 2486 metru garumā tas šķērso Ķīles kanālu. Un jums nav jākāpj uz tilta pa spirālveida kāpnēm, bet, sēžot vilcienā, var baudīt komfortu un skatu pa logu uz konteineru kuģiem.

Zem tilta kanālu šķērso arī piekaramais tilts. Tas karājas tērauda trosēs, un kopš 1913. gada cilvēki pa to var nokļūt no vienas upes puses uz otru. Tomēr kuģu sadursmes dēļ 2022. gadā tika uzstādīts jauns modelis.

Ceļojuma ilgums ir viena stunda un 57 minūtes (no Hamburgas caur Neiminsteri līdz Flensburgai) vai viena stunda un 22 minūtes (Ķīle-Husuma). Apstāšanās reižu skaits: deviņas (Hamburga-Flensburga) vai piecas (Ķīle-Husuma).

8. Bādene-Virtemberga: no Freiburgas līdz Villingenei

Starp Himmelreihas un Hinterzartenes pieturām atrodas Vācijas stāvākais dzelzceļš, kur "Höllentalbahn" dzelzceļa līnija 12 kilometru garumā paceļas 400 metru augstumā. Kad 1882. gadā sākās šī dzelzceļa posma būvniecība, tas darbojās tikai ar zobrata darbību, bet, protams, mūsdienu "S-Bahn" tagad var iztikt bez tā.

Pa ceļam pabraucat garām dziļajai Hollentāles ielejai, kuru ieskauj klinšu sienas līdz 600 metru augstumam, un šķērsojat Ravennas aizas viaduktu, kas ir lielākais tilts Švarcvaldē 40 metru augstumā.

Brauciena ilgums ir viena stunda un 40 minūtes, pieturvietu skaits - 14.

9. Ziemeļreina-Vestfālene: no Zīgenas līdz Hāgenai

Kopš 1861. gada vilcieni kursē no Zīgenas uz Hāgenu caur idillisko Lennes ieleju. Tur vilciens brauc garām veciem akmens viaduktiem, vietām ar puskoku mājām un blīvu mežu. Zaļa palieņu ainava, ganības un augļu koki.

Atkal un atkal jūs šķērsojat upi pa tiltiem. Apkārtne ir ideāli piemērota pārgājieniem un riteņbraukšanai. Tāpēc vienkārši izkāpiet, dodieties ekskursijā pa dabu un brauciet ar nākamo vilcienu!

Brauciena ilgums ir viena stunda un 41 minūte, pieturvietu skaits - 16.

10. Reinzeme-Pfalca un Hesene: no Koblencas līdz Veclārai

Lānas ielejas dzelzceļš būtībā seko Lānas upei. Tomēr vispirms tas šķērso Reinu netālu no Koblencas, līdz satiekas ar Lānu pie Lānšteinas.

Dzelzceļa līniju raksturo neskaitāmi tilti un tuneļi, no kuriem daži ir vecāki par 160 gadiem. Līnija tika atklāta jau 1858. gadā. Pa ceļam, piemēram, varat izkāpt Limburgā un apmeklēt slaveno katedrāli. Arī Veilburga ir uzturēšanās vērta. Pabrauksiet garām arī maziem, veciem ciematiņiem, ieskaitot idillisko Balduinšteinu ar tās pilsdrupām.

Brauciena ilgums ir viena stunda un 35 minūtes, pieturvietu skaits - sešas.

Lasāmgabali

Pāris dienas pēc Jaunā Rīgas teātra uzveduma “Arkādija” pirmizrādes tās režisors un teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis sociālajos tīklos formulēja izrādes vēstījumu “par entropiju un fizikas likumiem: Kurš vēl neredz, ka Latvija nu ir pārliecinoši iegājusi Nāves spirālē?”

Svarīgākais