Ar radoši muzikāli literāru pasēdēšanu sev gluži vai ierastajā mākslas centrā “Zuzeum” – tur notika arī viņa jaunākā studijas albuma “Tagad tikai sākās” prezentācija – šonedēļ tautās tika laista repera Gustavo autobiogrāfiskā grāmata.
Gustavo grāmata “Beidzot! - dziesmu teksti un starpgadījumi” (tāds ir tās pilnais nosaukums) nudien ir nākusi klajā beidzot - jāatgādina, ka tā tika solīta jau 2022. gada nogalē, kad viens no Latvijas repa celmlaužiem ar koncertu “Arēnā Rīga” svinēja savu atgriešanos uz lielās skatuves. Lai gan tik raiti ar dziesmu tekstu, stāstu un fotogrāfiju apkopošanu nav veicies, beidzot “Beidzot!” ir: 10 gadi 470 lappusēs 78 dziesmu teksti un 28 piedzīvojumstāsti - tā sausi statistiski var raksturot Gustava debiju rakstnieka žanrā.
Šī grāmata apraksta to Gustavo karjeras posmu, kas ilgst no Latvijā pirmās hiphopa grupas “Fact” beigu laika līdz viņa mazliet mīklainajai nozušanai no lielās skatuves. “Gustavo. Pirmais Latvijas reperis, kurš jau 2010. gadā pulcēja tūkstošiem cilvēku “Arēna Rīga”. Daudzi gaidīja, ka sekos stadions, Mežaparka estrāde, jauni albumi, bet… Gustavo uz desmit gadiem nolēma pazust. Kas notika?” ar šādiem ievadvārdiem tiek ieintriģēts potenciālais lasītājs. Tiesa, droši vien vēl vairāk ieintriģēs paša Gustavo piebilstais, ka grāmatā ir “pat četras pirmsnāves pieredzes” jeb “negaidīti momenti, kas varēja beigties ļoti traģiski”.
Labā ziņa mūziķa faniem - grāmatā “tiek atklātas vēl nedzirdētas Gustavo dzīves aizkulises: sarežģītās attiecības ar vecākiem, sievietēm un mūziku”, sliktā ziņa - pat internetā šis apjomīgais izdevums maksā itin cienījamos 40 eiro.
“2001. gada augusts. Pamodos ar seju stiklos. Mirkli pirms pamošanās man likās, ka mani kāds sit, bet, kad atvēru acis, apkārt valdīja sastindzis klusums. Bija gaišs, es gulēju dīvainā pozā. Augums bija izvietojies aptuveni 30 grādu leņķī ar galvu uz leju. Ar labo roku biju piesedzis galvu, bet kreisā roka bija pavisam dīvaini izgriezusies aiz muguras, viena kāja bija saliekta no kaut kāda svara un piespiesta mugurai. Šķita, ka blakus neviena nav, jutu tikko nopļautas zāles smaržu. Es biju apjucis. Es mēģināju sakopot domas un atcerēties, kā es te nokļuvu un kas notiek. Tā sākas stāsts “Tukuma aplis”,” nolasot fragmentu no savas grāmatas, pēc labākajiem revolveržurnālistikas paraugiem prezentācijas pasākumā ar tās saturu kārdināja Gustavo.
Grāmata esot kārtējā “fiksā ideja”, kas Gustavam sākusies no aizvien biežāk dzirdētajiem ierosinājumiem par grāmatu, kurā būtu apkopoti repera solodarbības pirmsākumos tapušo dziesmu teksti. Tos apkopojot, Gustavo aizdomājies, ka tas viss lielākajai daļai klausītāju jau ir zināms, tāpēc gribējies to bagātināt ar kontekstu, proti, šos tekstus papildināt ar pavisam īsiem stāstiņiem - aizraujošiem dzīves un karjeras pagriezienu punktiem.
Pieaicināts grāmatas redaktors Edgars Gertners (viņš hiphopa aprindās pazīstams kā Sniegs, literātu aprindās - kā grāmatas par mūsu basketbola 3x3 izlases medaļniekiem “No Ghetto līdz olimpiskajam zeltam” autors, bet vēl - kā ļoti spējīgs žurnālists, arī šo rindu autora bijušais kolēģis). “Apsēdos, pāris stundu laikā sarakstīju vienu stāstu, un man likās - eu, tas nu gan bija viegli, tas nu gan būs ātri! Saku Edgaram - klausies, pāris mēneši, un viss būs pabeigts! Pagāja kāds laiks, man bija daudzi darbi darāmi, bet kādā brīdī piesēdos, lai uzrakstītu vēl vienu stāstu. Tas jau tapa mazliet ilgāk... Turklāt pēc kādiem trīs vai četriem stāstiem šie īsie stāsti, kuri raksturo vienas vai divu dienu notikumus, bet ir svarīgi ar kaut kādiem nozīmīgiem pavērsieniem, ātri izsīka un jau nācās aprakstīt veselus periodus. Un šie periodi gan aizņēma daudz laika,” atminas Gustavo.
Šis daļēji arī paskaidro, kāpēc 2022. gada nogalē ar pārliecību piesolītā grāmata sāk ceļu pie saviem lasītājiem tikai tagad. “Gustavo projektiem tas ir raksturīgi - uzreiz uzlikt pašu augstāko latiņu, vienlaicīgi izsludināt koncertu arēnā, jaunu albumu un arī grāmatu un, protams, apņemties to izdarīt pāris mēnešu laikā,” pats par sevi ironizēja Gustavo. “Protams, ka tā nenotika, un grāmatas rakstīšana turpinājās vēl gadu. Par laimi, es to biju jau izsludinājis jau iepriekš, un bija cilvēki, kas to iepriekš pārdošanā jau bija iegādājušies un nemitīgi man par to atgādināja. Tas bija dzinulis saņemties un visu noformulēt līdz galam.”
Beigu galā izdevums papildināts arī ar līdz šim nepublicētiem attēliem, un, “kad mēs ar mākslinieku salikām visu materiālu vienkopus, sanāca 600 lappuses, un mums nācās mazliet pārskatīt gan grāmatas izmēru, gan teksta blīvumu, gan kaut ko ņemt ārā”, smejas Gustavo.
Par ko tad īsti ir grāmata? “Grāmatas centrā ir dziesmu teksti, bet pa vidu tiem aprakstīti gadījumi, kuros es mēģināju raksturot to, kas notika manā dzīvē - arī mijiedarbībā ar cilvēkiem, ar kuriem es saskāros. Būtībā šī grāmata ir stāsts par to, kā es ar kaut kādu dīvainu sākotnējo sapni par solodarbību un dažu simtu klausītāju nelielu loku soli pa solim, ejot cauri dažādām peripetijām, tiku līdz koncertam arēnā, pēc kura tika paņemta desmit gadu ilga pauze. Grāmatā mēģināju aprakstīt arī to, kāpēc šī pauze tika paņemta,” skaidro Gustavo.
Pašam reperim šī grāmata noderējusi kā atmiņu sakārtošana un piedzīvotā pārstrukturēšana, savukārt lasītājiem “tas ir secīgs stāsts par to, kā jauns čalis ar ambīcijām darboties mūzikā, bet bez mazākajām zināšanām, kā to darīt, nonāk līdz arēnas koncertam ar 4500 klausītājiem” - uz to atbilde esot jāmeklē visas grāmatas garumā. “Aprakstot notikumus, kas līdz šim publiskā telpā nav stāstīti, man bija jāuzrok un jāpārcilā neskaitāmas putekļu pārklātas atmiņas. Radošais process kļuva par īstu laika mašīnu, pamodinot spilgtus emocionālus pārdzīvojumus, īpaši saistībā ar tuvām attiecībām.”
Starp citu, apskatnieka bikstīts, ka tagad vajadzētu izdot arī otru grāmatu par to, kas noticis pauzes laikā, tas ir, pēc 2010. gada līdz pat mūsdienām, Gustavs smaidīja, ka esot doma aprakstīt ne tikai to, bet arī “faktu” laiku notikumus. Te jau sāk vilkt pat uz četrām grāmatām…
Vai nu tās joprojām ir kovidlaika atskaņas, kad mūziķiem nācās remdēt savas radošās tieksmes ar klātienes tikšanās reizēm nesaistītos lauciņos, vai citu iemeslu dēļ, taču mūziķu un šīs industrijas pārstāvju grāmatas pēdējā laikā nav retums. Uzreiz nāk prātā pērn septembrī izdotā grupas “Astro’n’out” vokālistes Māras Upmanes-Holšteines (starp citu, pēc izglītības žurnālistes!) sarakstītā autobiogrāfija “Piezīmes uz šaubu malām”, savukārt citu rokām sarakstītas grāmatas izdotas vēl par virkni mūziķu. Nākamajā nedēļā nāks klajā grāmata par Latvijas mūzikas un šovindustrijas biznesa haizivi (šoreiz labā nozīmē - vienkārši nenāk prātā neviens piemērotāks salīdzinājums), ilggadējo “Mikrofona ierakstu” stūrmani Elitu Mīlgrāvi.
Elitas grāmata sauksies diezgan prognozējami - “Mikrofons”. Apjomīgajam 416 lappušu darbam savus ceļa vārdus devuši Guntars Račs, Aija Auškāpa un Klāss Vāvere. “No Atmodas laika pirmsākumiem līdz mūsu dienām - mazā Latvijas mūzikas biznesa vēstures grāmata, enciklopēdija un iedvesmas avots tiem, kuri gatavi mesties nezināmajā un gūt panākumus,” tā to piesaka Guntars Račs, savukārt “Prāta vētras” direktore Aija Auškāpa to raksturo šādi: “Šis ir “learning by doing” jeb Latvijas pirmās šovbiznesa paaudzes stāsts, kam Elita ir vislabākais piemērs. Ja ar šodienas zināšanām un pieredzi varētu sākt vēlreiz, kļūdu būtu mazāk, panākumu vairāk, tomēr pieredzi atņemt nevar, un tā ir un paliek mūsu dzīves lielākais skolotājs.”