Ozols iecērt punktu Latvijas hiphopa gadā

© Publicitātes foto

Arī šis gads mūzikā aizritējis ar nospiedošu hiphopa dominanci. Noslēguma akords ir gluži vai simbolisks – latviešu repa pamatlicēja Ozola jaunais studijas albums un lielkoncerts “Arēnā Rīga”.

Apritē jau ceturtdaļgadsimtu

Pat lielas daļas šā brīža repa fanu vecāki 90. gadu beigās vēl tikai gāja skolā, tāpēc Wiesuļa, Prusax, M. Senču u.tml. mūziķu kvēlie atbalstītāji pat iedomāties nespēj, kā tas bija tolaik, kad savas gaitas latvju mūzikā sāka Ozols. Jāatgādina, ka latviešu hiphopa pionieri, grupa “Fact” ar minialbumu “Creepin’ Shadows” (1997) un lielformāta albumu “F.A.C.T.” (1998) radīja īstu apvērsumu, lai gan tolaik tikai retais spēja šādu mūziku novērtēt - starp citu, šie darbi izklausās aktuāli arī šobrīd. Taču vēl lielāku apvērsumu radīja pati “faktu” četrotne Gustavo jeb Gustavs Butelis, Čižiks jeb Aivars Čivželis, Gonza jeb Jānis Kalniņš un Ozols jeb Ģirts Rozentāls - ar savu dzīvesveidu un izskatu. Šajā ziņā it īpaši izcēlās Ozols - bulterjers Bullijs, zobu uzlikas, dīvaini velosipēdi, ielu kautiņi utt.

Publicitātes foto

Nav brīnums, ka tieši enerģiskais un uzņēmīgais Ozols gadsimtu mijā pārņēma Latvijas hiphopa karaļa troni, turklāt pārliecinoši un uz ilgiem gadiem. Savu solokarjeru viņš uzsāka ar debijas singlu “Neko 2005” (2000), kam sekoja latvju hiphopa zelta fonda albumi “Cieņa un mīlestība” (2001) un “Augstāk, tālāk, stiprāk” (2002). Nākamais albums “Dūzis” (2003) jau vairs tādu sajūsmu fanos neraisīja, savukārt 2009. gadā izdotais “Neatkarība” jau vērtējams kā stagnējošs, un kā loģisks iznākums bija pauze, kuras laikā Ozols sevi vairāk veltīja apģērbu biznesam. Taču 2015. gadā reperis atgriezās - ar savu piekto studijas albumu “Atpakaļ nākotnē”.

Arī 40 gadu vecumā var būt hiphopa avangardā

Pēc atgriešanās Ozols bijis ļoti aktīvs, izdodot gan videoklipus, jaunus singlus un albumus (“Semestris” - kopā ar “Tehnikumu”, 2017; “Neona pilsēta”, 2018; “Yauda”, 2020), gan arī uzstājoties festivālos un lielāka vai ne tika liela mēroga koncertos. Turklāt 40+ gadus vecais (jaunais?) reperis nav vienkārši “atsitis numuru” vai dusējis uz veciem lauriem, bet piedāvājis patiešām kvalitatīvu mūziku un aizraujošus šovus. Tāpat Ozols ienesis savu artavu arī ar jauniem repa albumiem pārbagātajā 2023. gadā. Par albuma nosaukumu viss skaidrs - “1979” ir Ģirta dzimšanas gads, arī par tā klajā nākšanas izvēlēto laiku nav jautājumu - 28. decembrī Ozolam būs līdz šim vērienīgākais koncerts “Arēnā Rīga”.

Publicitātes foto

“Albumu piepilda nostalģija, mazliet ironija, arī skumjas, bet, protams, pāri visam - enerģija,” par jauno albumu stāsta Ozols. “Paldies visiem draugiem un līdzgaitniekiem, kuri pievienojās šajā muzikālajā eksperimentā. Kopā esam radījuši kolorītu muzikālu kaleidoskopu ar negaidītiem pagriezieniem. Bija prieks sadarboties ar ikvienu, kurš pielika savu artavu šo 15 kompozīciju veidošanā!”

Retrospekcija - gan mūzikā, gan dzīvē

Roku šī ieraksta tapšanā pielikuši nudien daudzi - DJ Galaktik, xantikvariāts, Oriole, Prusax, Steps, Hotte, Trench Mafia Locco, rolands če, Zemsegu pasaule, Marko, ansis, Krivenchy, Ods, lietuvietis Vaipers un virkne citu mūziķu, tostarp Dāvis Jurka (saksofons), Kaspars Vizulis (ģitāra) un Andris Buiķis (bungas). Albuma skanīgumu papildinājis Ritvars Garoza, Helmuts un NiklāvZ, savukārt tā gala skanējumu veidojuši Arnis Račinskis, ansis un rolands če kopā ar Andi Ansonu.

“1979” ir ļoti laba iesildīšanās pirms arēnas lielkoncerta, kas plānots divās daļās, no kurām pirmā būs veltīta saspēlei ar Latvijas Radio bigbendu un Kristīni Prauliņu, jaunās aranžijās atrādot pēdējos gados tapušos skaņdarbus, bet otrā plānota kā retrospektīvs Ozola pazīstamāko singlu apkopojums. Arī “1979” zināmā mērā ir retrospekcija - tikai nevis labāko singlu, bet Ozola labāko (un arī ne tik labāko) dzīves mirkļu apkopojums, kas klausāms tekstos. Piemēram, dziesmā “Ceļš uz mājām” interesenti varēs noskaidrot pat to, kāda rotaļlieta Ozolam bērnībā bijusi vismīļākā, savukārt “Mana Rīga” skarbā un tiešā manierē vēsta par 90. gadiem.

No “Pazudušā dēla” līdz “Persikam”

Publicitātes foto

Ja par citām albumā iekļautajām dziesmām, tad īpaši gribētos atzīmēt Ozolam raksturīgajā uzbrūkošajā stilā ieturēto tituldziesmu “1979”, tāpat arī kopdarbu ar ansi dziesmā “Maisiņš vaig?” un “8 pa 8” ar asprātīgo “astoņu kustoņu” tēmas iespraudumu, kuras ierakstā piedalījušies gan “Banda Banda” četrotne, gan ansis. Vēl - “Hip hop planēta”, vēsturisko pastāstu cienītājiem patiks jau minētās “Ceļš uz mājām” un “Mana Rīga”, bet šiem laikiem raksturīgā repa piekritējiem droši vien ies pie sirds muļķīgā “Persiks”, kurā piedalījušies arī Prusax un Krivenchy. Brīžiem Ozolam izlaužas agrāko laiku “mūs neviens neapturēs” cienīgi saukļi, bet tas ir piedodami. Visādi citādi - ļoti elegants un mūsdienīgs albums.

Ieskatu tajā, kā lielkoncertā arēnā Ozola repertuārs varētu izklausīties kopā ar Kristīni Prauliņu, var gūt dziesmās “Vētra pats sev” un it īpaši monumentālajā “Pazudušais dēls”, kurā visā krāšņumā izpaužas gan Kristīne, gan ģitārists Kaspars Vizulis, gan, protams, pats Ozols. Ar šo gabalu gan jāapietas uzmanīgi, jo tās vadmotīvs “mājās - es tur atgriezīšos” var iesēsties galvā un uz visai ilgu laiku.

Arēna reperiem - tā vairs nav fantastika

Publicitātes foto

Šobrīd pārlapojot atmiņu pierakstus - kas gan 90. gadu beigās būtu domājis, ka reps pilnībā izpārdotos koncertos “Palladium” un pat arēnā būs nevis kaut kas no Žila Verna cienīgiem fantastiskas romāniem, bet pilnīgi pašsaprotama lieta?! Un tomēr - tā ir realitāte. Taciņu uz “Arēna Rīga” jau 2018. gada nogalē iemina Mesa (Gatis Irbe), kurš tur uzstājās kopā ar Liepājas simfonisko orķestri, bet vēl spilgtāk arēnu savā atgriešanās koncertā pakļāva Gustavo - tas bija 2022. gada 25. novembrī, un tajā uz skatuves kāpa arī Gustavo senie ieroču biedri Čižiks ar Ozolu. Gandrīz precīzi ar gada nobīdi arēnu savam pasākumam nu angažējis arī repa vecmeistars Ozols.

“Arēnā es vēlos apvienot visus savus klausītājus. Savā mūziķa karjerā esmu daudz uzstājies Latvijas pilsētās uz lielākām un mazākām skatuvēm. Tie ir dažādi klausītāji, dažāda vecuma auditorijas, taču viņus visus vienmēr vienojusi interese par manu mūziku un daiļradi kā tādu. Tāpēc ir pienācis laiks satikties visiem vienkopus jaudīgā vairāku stundu koncertšovā. Pavisam noteikti būs pārsteigumi!” sola Ozols. “Decembra beigas ir labs laiks, lai restartētos pirms nākamā gada, un 28. decembra koncerts pirmām kārtām jau ļaus mums visiem kopā pavadīt aizejošo gadu un pavisam noteikti iedos jaunu sparu un enerģiju ieiet 2024. gadā!”

Publicitātes foto

Lasāmgabali

Pāris dienas pēc Jaunā Rīgas teātra uzveduma “Arkādija” pirmizrādes tās režisors un teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis sociālajos tīklos formulēja izrādes vēstījumu “par entropiju un fizikas likumiem: Kurš vēl neredz, ka Latvija nu ir pārliecinoši iegājusi Nāves spirālē?”

Svarīgākais