Dziedātājas Rakovskas paspārnē izšķiļas jauni talanti

© Publicitātes foto

Pēdējās pāris nedēļās ar saviem debijas albumiem, turklāt abos gadījumos arī šajos laikos tik reti sastopamajā CD formātā, atzīmējušās divas gados jaunās dziedātājas – Paula Dundere un Sabīne Mustermane. Abas šīs meitenes vieno piederība Agneses Rakovskas mūzikas un izglītības platformai “Zvaigznājs”, bet tai šobrīd ir lieli, teju vai revolucionāri plāni.

Kad Agneses pašas lietas tiek novirzītas otrajā plānā

Iepriekšējās divas nedēļas latvju popmūzikas aktualitāšu jomā nudien bija kā caur kopējamo aparātu pavairotas: divas jaunas un talantīgas meitenes, divi debijas albumi, divi to prezentācijas koncerti un... divas kūkas šo pasākumu noslēgumā. Atšķirība tikai tajā, ka Paula Dundere (par viņu plašāk nākamreiz) savu albumu “CGI” atrādīja Tallinas ielas kvartāla “Angārā”, savukārt Sabīne Mustermane turpat blakus kvartālā esošajā kultūrtelpā “M/Darbnīca”. Savukārt kopīgais - abas darbojas Agneses Rakovskas (pēc pases Rozniece) “Zvaigznāja” paspārnē.

“Šis gads ir bijis ļoti ražīgs,” aizdomājas Agnese. “Daudzi saka - nu jā, “Triānas parks” kaut kur pazudis, nekā jauna vairs nav... Patiesībā tā arī sanāk - manā personīgajā daiļradē šobrīd ir tāda kā izelpa, bet es tiešām neatceros laiku, kad būtu strādājusi paralēli pie diviem albumiem! Tāpēc es tomēr to [abas šīs relīzes] uzskatu arī par mazliet personīgu albumu izdošanas brīdi, jo tas ir kolektīvs sasniegums. Jebkurš mākslinieks, kurš strādā ar jebko no mūzikas industrijas sfēras, saprot, cik daudz grūtību ir izdot kaut vai vienu singlu, kur nu vēl veselu albumu, un kur nu vēl divus un gandrīz uzreiz!”

Saglabājot atmiņas kā magnētiņus pie ledusskapja

Neticami, taču īpatnējā balss tembra īpašnieces, tikai 16 gadus vecās Sabīnes Mustermanes debijas albums “Magnētiņi” tapis nieka septiņu mēnešu laikā. Pati meitene atzina, ka, strādājot pie sava albuma, jutusies kā brīvajā kritienā (“Brīvais kritiens” - tā sauc diska pirmo dziesmu), jo nav bijis zināms, ar ko tas beigsies, taču viss bijis labi un viņu šajā kritienā “esot uzķēruši”.

Publicitātes foto

Sabīne debitēja uz latvju mūzikas skatuves ar septembrī izdoto singlu “Mākoņi”, ļoti īsā laika posmā pēc tam izdodot dziesmu “Magnētiņi”. Ikdienā viņa apgūst džeza vokālu Ventspils Mūzikas vidusskolā un veido audiovizuālu saturu sociālajā platformā “TikTok”. Albums sastāv no astoņām dziesmām latviešu valodā, tostarp “Tikai tev”, kas tapusi kopā ar “X faktora” zvaigzni Viktoru Buntovski.

Albumā lielākoties dominē tēmas par mājām un bērnību, Sabīnei savā izpratnē definējot terminus “mājas” un “mājvieta”. “Sākotnēji rakstīju dziesmas ar nolūku eksperimentēt, nevis ar mērķi tās realizēt albumā. Kad skaņdarbi sāka veidoties, sapratu, ka visām dziesmām, man pat nemaz to neapzinoties, ir kopīgas tēmas, tāpēc nolēmu tās analizēt padziļinātāk, bet tas savukārt ļāva izveidot izlasi ar svarīgākajām kompozīcijām,” skaidro Sabīne. “Manuprāt, katra dziesma albumā ir kā magnētiņš - mazs, sentimentāls suvenīrs jeb atmiņa, kuru saglabāt “pie sava ledusskapja”, lai tas neaizmirstos un nepazustu.”

Bez ārišķībām un skandāliem izsisties šajos laikos ir grūti

Šķita, ka septiņos mēnešos radīt labu skaņu materiālu pilnvērtīgam albumam nav iespējams, bet - nē, ir gan iespējams! Sabīnes Lanu del Ray atgādinošais balss tembrs un stils ir simpātisks - viegls, relaksējošs un gaišs alternatīvais pops ar soula un “r&b” elementiem nelielās devās. Labāko un/vai uzrunājošāko dziesmu Top 3: “Magnētiņi”, “Dod laiku” un “Mākoņi” (tieši šādā secībā), savukārt “Salvadors Dalī” ir grūti definējams brīnums - to pat īsti nevar novērtēt, tāpēc to labāk vienkārši noklausīties un katram izdarīt savus secinājumus pašam. Starp citu, tā ir vienīgā dziesma, kas tapusi kopā ar vēl vienu “Zvaigznāja” atradumu Loretu Reidi (vēl autoros uzrādīta arī Lelde Zaržecka), bet praktiski visās klātesoša bijusi Rakovska.

Ir gan viena bēda: iedomājieties - jauna dziedātāja (tādu mums iekš un ārpus šova “X faktors” ir simtiem) ar labu vokālu (tādu mums ir desmitiem) un labām dziesmām (tādu ir mazāk, taču arī netrūkst), bet no kurām nevienai nav superhita potenciāla, turklāt kura ikdienā nav iepīta skaļos skandālos, nepiedalās ēšanas, pārģērbšanās vai mīlēšanās šovos un kurai nav izaicinošu tērpu un nepiemīt citas ārišķības - nu, kādas viņai ir cerības izsisties uz latvju mūzikas skatuves?! Lūk, tas ir smags jautājums...

Rindas kārtībā nākošie muzikālie tīrradņi

Agnese Rakovska uz savu jauniešu potenciālu gan raugās optimistiski. “Sabīne mani šarmēja ar savu pavisam vienkāršo un nesamāksloto pieeju - viņa tiešām ļoti daudzas dziesmas rakstījusi savā guļamistabā, pēc tam nesusi un tās atrādījusi, un tieši tā tas viss arī izklausās. Sabīnes projekts mani uzrunāja ar savu cilvēciskumu. Pat negribējās šajā laikā, kurā viss ir tik nopulēts un sintētisks, pat mākslīgs, kaut ko viņas darbā labot. Tur [albumā] ir mazas kļūdiņas, taču tās tajā tik labi iederas, ka mani pat pašu pārsteidza, cik ļoti man negribējās šīs mazās niansītes kasīt no šīs gleznas ārā. Katrs šis projekts arī personīgi man ir kaut kas izglītojošs - varētu domāt, ka viņi [“Zvaigznāja” jaunieši] mācās no manis, taču arī es daudz mācos no viņiem.”

Sabīne un Paula ir tikai divas no pēdējā laikā publiskajā telpā atrādītajām “Zvaigznāja” audzēknēm, taču ir vēl - šajā jomā ar lielām cerībām tiek gaidīts jauniņās Karlīnas Annas Ērgles (14) iznāciens. “Tas dimantiņš vēl slīpējas, bet, kad viņa pašaus vaļā, tad par maz neliksies!” ar cieņu saka Agnese. “Karlīna ir tīrradnis, mācās Rīgas Doma kora skolā un ļoti daudz iegulda savā izglītībā, un šobrīd negribas neko sasteigt. Protams, varam sešos vai septiņos mēnešos ierakstīt albumu, audzēt komandu, bīdīt uz priekšu utt., u.t.jpr., taču tam bērnam ir jādod laiks, kurā var dabiski augt, uzstāties, attīstīties un - arī kļūdīties. Un kā to var paātrināt?! Nekā! Tam ir jānotiek dabiski.”

Pieprasīs muzikālās izglītības modernizēšanos

Šogad Rakovskas mūzikas un izglītības platforma devusies arī tuvākos un tālākos izbraucienos, lai klātienē aicinātu bērnus un jauniešus pievērsties mūzikai - bijuši vairāk nekā divi desmiti “Zvaigznāja kuba” pasākumu, kuros piedalījušies 100-250 dalībnieku un kuru laikā bijis iespējams tikties ne tikai ar Agnesi, Paulu un Sabīni, bet arī tādiem mūziķiem kā Dionu Liepiņu, Dagni Roziņu (“Citi zēni”), pat Aminatu. Protams, ka tas iedrošinājis jaunāko paaudzi pievērsties mūzikai, taču Agnesei padomā kāds pavisam ambiciozs projekts - 6. decembrī Siguldas 1. pamatskolā notiks pirmās digitālās stacijas atklāšana.

Publicitātes foto

“Ir uzsākts ļoti nopietns projekts - tas, kas redzams šobrīd, ir tikai fasādes daļa, bet iekšienē ir uzsākts ļoti nopietns process, kas ir saistīts ar izmaiņām izglītības nozarē,” priekškaru savām iecerēm paver Rakovska. “Strādāju pie tā, lai mainītu veidu, kā vispārizglītojošajā sistēmā tiek mācīta mūzika. Ir jāsaliek kopā industrija ar skolu - industrijas prasības ir pavisam citādākas, bet skolā joprojām, piedodiet, tiek ritmizēti koka klucīši - dažās skolās pat nav mūzikas kabinetu! Kad saskāros ar šo lietu, pavērās vēl plašāks darbības lauks, jo man ir vajadzīgi nākotnes kolēģi! Bet, ja cilvēkam nav pieejas mūsdienu aktuālajām tehnoloģijām, no kurienes lai mums pēkšņi uzrastos šie nākamie Avicii, Max Martin un Deadmau5?! Lūk, kāpēc tik daudz mūzikas eksporta ir zviedriem - viņi saprata, ka bērniem ir jādod iespējas tikt klāt šīm tehnoloģijām. Es vēlos, lai mūsu mūzikas kabinetos 21. gadsimtā būtu digitāla darba stacija, tas ir, dators, ar kuru var kaut ko ierakstīt, un tad, piemēram, arī Ludzā pēc stundām skolēns varētu ierakstīt savas dziesmas, un mēs varbūt uzzināsim jaunus vārdus no Latgales. Es ticu, ka mūzikas vide ļoti strauji mainīsies, ja mums izdosies katrā klasē dabūt šīs tehnoloģijas - es vienkārši esmu pārliecināta, ka tā notiks! Līdz ar to man ir uzstādījums: 450 skolās visā Latvijā katrā mūzikas klasē iedabūt digitālās tehnoloģijas!” balsī, kas nepazīst zaudējumus un piekāpšanos, apņēmīgi saka Agnese, un jau kļūst mazliet žēl izglītības sistēmas ierēdņu...

Lasāmgabali

Pāris dienas pēc Jaunā Rīgas teātra uzveduma “Arkādija” pirmizrādes tās režisors un teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis sociālajos tīklos formulēja izrādes vēstījumu “par entropiju un fizikas likumiem: Kurš vēl neredz, ka Latvija nu ir pārliecinoši iegājusi Nāves spirālē?”

Svarīgākais