Paula un Pauls sāk radināt tautu pie jaunām dziesmām

© Publicitātes foto

Ar koncertu Limbažu kultūras namā pagājušajā nedēļā tautās tika laista jaunā programma “Pauls un Paula”, kuras epicentrā ir jaunā dziedātāja Paula Saija un pats Maestro Raimonds Pauls. Pirmās atsauksmes ir cildinošas, tomēr ir arī klausītāji, kas jaunās dziesmas vismaz pagaidām vēl nav spējuši pieņemt.

Kad paveicas ar vārdu

Jaunā koncertprogramma balstās uz nesen klajā nākušajā Paulas Saijas debijas albumā “Pauls un Paula” iekļautā skaņu materiāla. Tajā ir desmit jaunas Raimonda Paula dziesmas ar dzejnieku Jāņa Petera un Guntara Rača vārdiem, bet kā papildu gabali pievienoti arī “Dzīvīte, dzīvīte, šūpojos tevī” (tā nav Jāņa Paukštello “Dzīvīte”, bet pavisam cita “dzīvīte”), kas savulaik ierindojusies Latvijas Radio 2 spēlētāko dziesmu saraksta pirmajā vietā vairākas nedēļas pēc kārtas, kā arī “Lāse”. Abas pēdējās dziesmas ir koncertieraksti, kas dokumentēti pērn maijā Mūzikas namā “Daile”.

Publicitātes foto

Ja dziedātājai izdodas iegūt paša Maestro labvēlību, turklāt vēl vecāki iedod tik pareizu vārdu, kas to ļauj eleganti apspēlēt koncertprogrammās, tad iznākums ir šāds albums. Tas, protams, joks, tomēr katrā jokā ir daļa patiesības. Paula Saija gan jau iepriekš atzīmējusies arī citās programmās, tostarp uzstājoties ar trakulīgajiem “Very Cool People”, taču “Pauls un Paula” skaitās viņas debijas lieldarbs. “Darbs pie albuma bija patīkami satraucošs. Maestro savā stilā teica, ka būs jāiegulda darbiņš, un iedeva jaunus Rača un Petera dziesmu vārdus, piebilstot, ka tie ir par ļoti aktuālu tēmu. Nopratu, ka būs jādzied par mīlestību. Milzīgs prieks un pateicība Maestro par uzticēšanos, priecāšos ikkatru satikt koncertos visā Latvijā!” pieticīgi jauno veikumu komentē Paula.

Limbažnieki sagaida kā savējos

Ugunskristības šī programma piedzīvoja Limbažu kultūras namā. Protams, sapulcināt pilnu zāli Paulai un Paulam nebija nekādu problēmu, turklāt saistībā ar Limbažiem šai programmai ir vēl kāds bonuss - gan albuma ierakstā, gan koncertos pie ģitāru partijām ir nodarbināts šā brīža latvju sesiju muzikants Nr. 1 Jānis Kalniņš, saukts arī par Džoniju Hilu, kurš ir limbažnieks.

Ierakstos vispār piedalījušies izcilākie no izcilākajiem - pats Maestro ieskaņojis klavieru partijas ar leģendāro “Rhodes piano”, pie bungām sēdējis Māris Briežkalns - “Rīgas ritmu” un Latvijas Radio 1. studijas stūrmanis, basu iespēlējis džeza aprindās (un ne tikai tajās) pazīstamais Edvīns Ozols, atzīmējies arī trompetists Reinis Puriņš. Koncertos vienīgā izmaiņa ir tāda, ka aiz sitamo instrumentu krāvuma redzams Artis Orubs, kura meistarība arī komentārus neprasa, un arī limbažnieki atzīmēja gan Paulas, gan visa sastāva nenoliedzamo profesionalitāti. Klausītāji, kuri jau bija iepazinušies ar provizorisko “Paulu repertuāru”, pauda sajūsmu par redzēto un dzirdēto, taču daži laikam bija gaidījuši senās melodijas un jaunās dziesmas īsti neizprata.

“Liela daļa no jaunajām dziesmām ir džeziskākas, un, protams, ne visi cilvēki ir gatavi šādam nedaudz citādākam skatījumam - mazāk “lecam pa vecam” tipa repertuāra,” joko Paula Saija. “Taču kopumā cilvēki bija ļoti atsaucīgi, un arī man pašai bija interesanti.”

Sagaidiet džeziskāku Paulu!

Pēc koncerta daudzi (vai vismaz vairāki) limbažnieki nopirka arī CD, tātad jaunā programma tiešām atrada dzirdīgas ausis. Jāatzīst, ka, kad komponēšanas sakarā tiek pieminēts Raimonds Pauls, lielai daļai uzreiz nez kāpēc šķiet, ka tātad albumā būs “Mēmajai dziesmai” vai “Dāvāja Māriņa”, bet sliktākajā gadījumā “Lecam pa vecam” vai “Cāļus skaita rudenī” līdzīgas melodijas, bet tā taču nav - Maestro tīk krietni vien citādāki žanri. Arī albums “Pauls un Paula” ir ar džezīgu pieskaņu, lai arī bāzēts uz 70.-80. gadu estrādes mūzikas pamatiem. Piemēram, mazliet blūzīgā “Trīs vārdi” ar Jāņa Kalniņa teicamo ģitārsolo - pat mūzikas erudīcijas spēlēs, iespējams, neviens nepateiktu, kastās autors ir Pauls! Maestro tipiskāko estrādes melodiju piekritējiem gan droši vien labāk patiks lipīgās “Stāv’ mierā” un “Tavs skatiens”, kā ļoti skaista jāuzteic arī dziesma “Miers”.

Savukārt Paula Saija nekad nebeidz pārsteigt - prātam neaptverami, kā šī no skata trauslā, vienmēr smaidīgā un mazliet kautrīgā meitene pārvēršas, kad stājas mikrofona priekšā, kas par varenu un skaistu balsi! Spilgtākās viņas meistarības paraugstundas šajā albumā vērojamas dziesmās “Nekas nav par velti” un “Pieneņpūkas”.

“Šī ir pavisam jauna programma, esam to gatavojuši un arī sagatavojuši, tomēr arī man pašai joprojām tā šķiet kā kaut kas pavisam jauns. Jaunas enerģijas, jaunas dziesmas, arī jaunas sarunas ar cilvēkiem. Ir interesanti! It īpaši izpildīt jaunās oriģināldziesmas un redzēt, kā cilvēki uzsūc tajās iekļauto vēstījumu, kā ieklausās un arī beigās sadzird šīs jaunās dziesmas, ne tikai jau zināmās un dzirdētās,” prāto Paula.

Koncerttūre pagarināsies un iestiepsies arī 2024. gadā

Koncertu sērijas turpinājums būs jau pavisam drīz - abi mākslinieki kopā ar pavadošo grupu sniegs priekšnesumus Viesītē (29.10.), Līvānos (3.11.), Alūksnē (10.11.), Madonā (11.11.), Gulbenē (18.11.), Ropažos (19.11.) un citur Latvijā. Koncertos papildus jaunajām dziesmām skan arī jau pazīstamas Maestro kompozīcijas, piemēram, “Rudens ziedi”, “Tavs sauciens” u.c. “Manā uztverē tā ir estrādes klasika, tas ir etalons estrādes dziedātājām,” par savulaik Mirdzas Zīveres un citu solistu repertuāru ar cieņu un pat godbijību izsakās Paula.

Tūres datumos minētais “un citur Latvijā” liek cerēt, ka ar uzskaitītajiem koncertiem abu Paulu tūrēšana pa latvju kultūras namiem nebeigsies. “Esmu dzirdējusi, ka koncerti ir paredzēti arī 2024. gada sākumā, turklāt [tūres grafikam] nācis klāt arī 3. decembris - koncerts Rīgā, VEF Kultūras pilī,” izpļāpājas dziedātāja. “Pirmie koncerti jau vienmēr ir arī mazliet kā izmēģinājums - skatāmies darbībā, kas strādā, kas ne pārāk, ko vajadzētu pamainīt u.tml. Domāju, ka ar katru nākamo koncertu mūsu jauda tikai pieaugs!”

Pagaidām konkretizēties mūzikas lauciņā vēl nesteidz

Diezgan daudziem klausītājiem pati Paula uz skatuves bija šķitusi tāda kā sabijusies, kautrīga. “Mans skatuviskais tēls jau vienmēr ir bijis tāds nedaudz kautrīgs, turklāt šī ir jauna programma, kamēr tā vēl kārtīgi ieskanēsies, kamēr pati vēl tajā kārtīgi iejutīšos utt., visādi var gadīties,” par šo vērtējumu smejas pati dziedātāja.

Paula Saija ir ļoti daudzpusīga dziedātāja - viņa uzstājas arī kopā ar trakulīgajiem “Very Cool People”, kur dažos klipos ar grupas trombonisti Lauru Rozenbergu iejūtas pavisam dauzonīgos tēlos, radikāli citā ampluā viņa bija manāma konkursā “Riga Jazz Stage 2022”, kur izcīnīja trešo vietu, nupat klajā nāca Samantas Tīnas jaunais albums, kurā Paula bijusi bekvokāliste - atkal cita loma utt. Vai nav laiks nostabilizēties kādā no mūzikas žanriem? “Jā, šāda doma ir, bet šobrīd - man ir tikai 22 gadi, es vēl joprojām pati esmu muzikālajos meklējumos,” pirmoreiz šīs sarunas gaitā Paula kļūst absolūti nopietna. “Tā pagaidām ir un vēl kādu laiku arī būs, taču droši vien pienāks brīdis, kad izvēlēšos pastiprinātāk pievērsties kādam vienam mūzikas žanram. Taču šobrīd man patīk būt tādam kā mazliet hameleonam un pielāgoties dažādībai.”

Lasāmgabali

Pāris dienas pēc Jaunā Rīgas teātra uzveduma “Arkādija” pirmizrādes tās režisors un teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis sociālajos tīklos formulēja izrādes vēstījumu “par entropiju un fizikas likumiem: Kurš vēl neredz, ka Latvija nu ir pārliecinoši iegājusi Nāves spirālē?”

Svarīgākais