Līdz brīdim, kad stāsies spēkā jaunais fizisko personu elektroniskās identifikācijas likums, palikuši vien daži mēneši. Līdz 1. februārim komersantiem, kuri sniedz e-pakalpojumus un veic personu elektronisku identifikāciju, savos portālos un klientu apkalpošanas tiešsaistes risinājumos ir jānodrošina iespēja klientiem saņemt pakalpojumus, izmantojot nacionālos elektroniskās identifikācijas līdzekļus – eID karti vai mobilo lietotni eParaksts mobile. Risinājumu integrācijai, kā arī turpmāku nacionālo elektroniskās identifikācijas rīku lietošanu valsts komersantiem nodrošina bez maksas.
No nākamā gada 1. maija eID karte Latvijas iedzīvotājiem ir noteikta kā primārais personu apliecinošais dokuments, un tas nozīmē, ka katram Latvijas iedzīvotājam jau no 14 gadu vecuma būs pieejams arī eParaksts, kura izmantošana ir ļoti plaša - eParakstu var izmantot gan dokumentu parakstīšanā, gan saņemot pašvaldību, valsts un privāto komersantu e-pakalpojumus, gan iepērkoties interneta vidē vai izmantojot ierobežotas pieejamības interneta saturu. eParaksts paver plašākas iespējas iedzīvotājiem, vienlaikus dodot iespēju komersantiem pāriet uz drošu un ērti lietojamu bezmaksas elektroniskās vides identitātes un paraksta sistēmu.
Sabiedrības interese par eParaksta izmantošanu būtiski pieaug. Šogad pirmajos desmit mēnešos e-Identitāte ar eParaksta rīkiem apliecināta vairāk nekā 6,6 miljonus reižu, kas ir par 37% vairāk nekā pērn attiecīgajā laika posmā. Ņemot vērā, cik plaši šobrīd visdažādākie pakalpojumi tiek izmantoti e-vidē un cik bieži iedzīvotāji apliecina identitāti, eParaksts ilgtermiņā ļaus komersantiem būtiski ietaupīt arī finanšu līdzekļus, kā arī cilvēku resursus, kas līdz šim tērēti citu e-Identitātes apliecināšanas līdzekļu uzturēšanai vai izmantošanai.
“Nereti, izmantojot kādu IT risinājumu, kritiski neizvērtējam, vai tas mums dod patiesu pienesumu efektivitātei un drošībai. Aizvien virknē portālu un sistēmu lietotāju autentifikācijai tiek izmantoti lietotājvārdi un paroles, kas nebūt nav ne drošākais, ne efektīvākais veids, turklāt visbiežāk paģēr arī komersanta personāla iesaisti piemirstu paroļu atkopšanā un sistēmas uzturēšanā. Šos jautājumus iespējams risināt centralizēti un automatizēt,” norāda VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC) ePakalpojumu daļas vadītāja Agnese Brūvere.
Pirms likuma pieņemšanas LVRTC ir izdarījis lielu mājas darbu, lai komersantiem bez maksas nodrošinātu plašu pakalpojuma grozu nacionālo eParaksta rīku integrācijai, kas ietver vairākas tehnoloģiskās funkcionalitātes: e-Identitātes platforma ietver e-Identitātes apliecināšanas funkciju ar visiem rīkiem, kurus nodrošina valsts (eID, eParaksts mobile, eParaksts karte), un Parakstīšanās platformu, kas ļaus gan pašam komersantam, gan viņa klientiem interneta vietnē parakstīt dokumentus. Būtiski, ka arī parakstīšanās tiek nodrošināta bez maksas.
e-Identitātes platforma nodrošina personas pilngadības identifikāciju digitālajā vidē, piemēram, komersantiem, kuri attālināti sniedz pakalpojumus vai veic akcizēto preču tirdzniecību, būs iespēja pārliecināties par klienta vecumu un līdz ar to arī tiesībām saņemt ierobežotas pieejamības pakalpojumus, iegādāties alkoholiskos dzērienus vai tabakas izstrādājumus. e-Identitātes platformu var integrēt portālos, lietotnēs un pakalpojumu sniegšanas vietnēs internetā. Lai to saņemtu, komersantam jāaizpilda pieteikuma veidlapa, jānoslēdz līgums ar LVRTC un sadarbībā ar savu tehnoloģisko risinājumu partneri risinājums jāintegrē portālā vai informācijas sistēmā. Arī turpmāk risinājuma izmantošana visām iesaistītajām pusēm - gan iedzīvotājiem, kuri identificēs sevi ar eParaksta rīkiem, gan komersantam, kuri savā portālā šādu pakalpojumu nodrošinās - būs pilnībā bez maksas.
Jau vairāk nekā 300 informācijas sistēmās un portālos ir ieviesta e-Identitātes pārbaude vai parakstīšanas iespēja ar nacionālajiem eParaksta rīkiem. Kā vienu no galvenajām priekšrocībām komersanti atzīst pakalpojuma uzticamību, kā arī to, ka visiem iesaistītajiem - gan portāla turētājam, gan gala lietotājiem - eParaksta rīku izmantošana ir bez maksas.
Kopš LVRTC bez maksas nodrošina integrācijai nepieciešamo risinājumu, simtiem uzņēmumu no visdažādākajām tautsaimniecības nozarēm to jau integrējuši savos klientu portālos, kā arī veic darbinieku e-Identifikāciju ikdienas darbam paredzētajās informācijas sistēmās. Kā vienu no lielākajām priekšrocībām komersanti uzsver to, ka gan integrācijai nepieciešamā programmatūras pakotne, gan ikdienas lietošana komersanta un arī viņa klientiem ir bez maksas. Ne mazāk svarīga ir drošība.
“Darba aizsardzības digitālā risinājuma izstrādes procesā nonācām līdz dokumentu parakstīšanas posmam, kurā mūsu uzstādījums bija ērta un leģitīma dokumentu parakstīšanas funkcionalitātes izveide. Izskatot tirgū esošos risinājumus, gan no finansiālā, gan integrācijas sarežģītības aspekta, kārtis viennozīmīgi krita par labu eParaksta integrācijai. Salīdzinoši īsā laikā izstrādes komandai izdevās “sadraudzēties” ar tehnisko pusi un izveidot ērtu dokumentu saskaņošanas un parakstīšanas funkcionalitāti. Šobrīd varam lepoties jau ar vairāk nekā 30 tūkstošiem elektroniski parakstītu dokumentu, izmantojot eParaksta integrāciju,” norāda Pēteris Repelis, SIA “Miittech” valdes priekšsēdētājs.
Lai gan nacionālo elektroniskās identifikācijas rīku integrācijas pakotne vienkopus nodrošina identifikāciju gan ar eID karti, gan mobilo lietotni eParaksts mobile, klienti ļoti atzinīgi novērtē tieši mobilo risinājumu.
Mārtiņš Bērziņš, bankas “Citadele” digitālās pieredzes attīstības daļas vadītājs un vietnieks bankas biznesa attīstības jautājumos, uzsver, ka klienti aizvien aktīvāk eParakstu izmanto savā ikdienā: “Tas ir ne vien uzticams valsts nodrošināts risinājums identitātes apstiprināšanai digitālajā vidē, bet arī alternatīvs rīks gadījumos, kad nestrādā citi risinājumi. Lai ieietu “Citadeles” internetbankā un mobilajā lietotnē, no 1. februāra klientiem Latvijā piedāvāsim eParaksts mobile; arī Lietuvā un Igaunijā šobrīd izmantojam līdzīgus valsts mobilos e-paraksta risinājumus. Lielāku pievienoto vērtību redzam tieši eParaksts mobile, jo mūsu aktīvie klienti dod priekšroku tieši mobilajiem risinājumiem.”
Kaspars Marhlevičs, 1 Min. klīnikas (SIA “MINUTE CLINIC”) projektu vadītājs, uzsver, ka eParaksta integrācija bija ļoti vienkārša. “Pirms pakalpojuma palaišanas mums bija iespēja ne tikai visu pienācīgi iztestēt, bet eParaksta tehniskais atbalsts palīdzēja tikt galā arī ar jebkādiem jautājumiem, kas radās uzstādīšanas procesā. Funkcionalitātes ziņā tas bija tieši tas, kas mums bija vajadzīgs, un palīdzēja mums turpināt pildīt savu misiju, padarot veselības aprūpi Latvijā pieejamāku,” uzsver K. Marhlevičs.
IKT uzņēmumi, kas saviem klientiem nodrošina integrācijas pakalpojumus, uzsver - lai gan integrācija ir vienkārša, nevajadzētu to atlikt uz pēdējo brīdi.
“Mūsu izstrādātajā dokumentu vadības sistēmā tiek izmantotas LVRTC nodrošināto servisu integrācijas - dokumentu e-parakstīšana, e-dokumentu validēšana, izmantojot nacionālos elektroniskās identifikācijas līdzekļus - eID karti un mobilo lietotni eParaksts mobile.
Kā produkta izstrādātāji varam teikt, ka integrēšanās ar LVRTC risinājumiem ir salīdzinoši vienkārša, jo tiek izmantotas mūsdienīgas tehnoloģijas, kā arī tiek nodrošināti dažādi papildu apraksti tieši izstrādātājiem. Ja ir kādi jautājumi, vienmēr varam sazināties ar LVRTC speciālistiem un kopīgi atrast labākos risinājumus,” ar pieredzi dalās AS “RIX Technologies” valdes locekle Inguna Pede.
Savukārt IT uzņēmuma SIA “ZZ Dats” direktors Edžus Žeiris uzsver, ka eParaksta integrācijai identitātes apliecināšanai digitālajā vidē turpmāk ir jākļūst par pašsaprotamu lietu un uz integrāciju nevajag skatīties kā uz likuma prasību, bet daudz plašāk, kā dabīgu vajadzību. “Mums visiem mājokļos ir slēdzamas durvis, un tas ir pašsaprotami, tāpat ir arī digitālajā vidē, un eParaksts ir kā droša atslēga durvju atslēgšanai uz lietojumprogrammu, e-komercijas platformu vai pakalpojumu sniegšanas/saņemšanas vietni.
Salīdzinot ar durvīm, eParaksta integrācija ir tieši tikpat ātra un vienkārša kā durvju slēdzenes maiņa. Profesionāļi to var izdarīt dažu stundu vai pāris dienu laikā atkarībā no pakalpojumos izmantoto tehnoloģiju pieejamības. Lielākās grūtības šobrīd var sagādāt organizatoriskais darbs, lai to izdarītu (versiju piegāžu plānošana, piekļuvju atvēršana datu centros, līgumu slēgšana, testēšana u.c.).
Nedaudz sarežģītāk integrēt eParakstu var būt tehnoloģiski vecākās sistēmās, bet arī šis darbiņš profesionāļiem ir gana vienkāršs. LVRTC piedāvā jau gatavus integrāciju moduļus, kas atvieglo integrāciju darbu visām vidēm.
Integrējot noteikti primāri ir jāizvēlas, lai ērti būtu lietot tieši eParaksts mobile lietotni, jo eID kartes izmantošana prasa lietotājiem papildu tehnisko aprīkojumu (viedkaršu lasītājs). Tas nozīmē, ka, integrējot eParakstu biznesa sistēmās, kur lietotāji to izmanto no savām darbstacijām ikdienā, var padomāt par lietotāja pieredzi, lai nav katru reizi jāvada, piemēram, lietotāja numurs.
Drošība ir pirmajā vietā gan klātienes darījumos, gan digitāli, tāpēc visus integrēt pēc iespējas ātrāk, tas ir ļoti vienkārši.”
****
Apmaksāta publikācija