"ABBA" fenomens rokrokā ar 21. gadsimta tehnoloģiju un mārketinga uzvaras parādi

Pērn “ABBA” kādu mēnesi pavadīja filmēšanas studijā Londonā, kur tika radītas četrotnes digitālās versijas: mūziķiem tika uzvilkti speciāli tērpi, pie kuriem piestiprināti sensori, kas fiksēja katru viņu kustību un sejas vaibstu © Publicitātes foto

Pagājušajā nedēļā 2021. gada pasaules popmūzikas sensacionālākā ziņa guva taustāmas aprises CD un plates formātos – viena no visu laiku veiksmīgākajām pasaules popgrupām “ABBA” izdeva savu jaunāko albumu “Voyage”, kas ir pirmais zviedru četrotnes jaunais studijas darbs teju 40 gadu laikā.

Pirmā informācija par “ABBA” jauno studijas albumu tika izziņota tikai septembrī un šķita aprīļa joks, taču daudziem mūzikas cienītājiem tā nelikās, un albums kļuva par visātrāk pasūtīto iepriekšpārdošanā - tikai Lielbritānijā vien trīs dienās tika pasūtīts 80 000 albuma kopiju. Pašlaik viss liecina, ka “ABBA” sitīs, dauzīs un spārdīs visus rekordus: “Voyage” momentā uzrāpās Apvienotās Karalistes topa pirmajā pozīcijā, lūkojoties pēc tādas pašas ailes arī citās valstīs (ja vien nepatraucēs Eds Šīrans…). Rietumu mūzikas kritiķi gan “ABBA” veikumu novērtējuši tikai ar trīs vai četrām zvaigznītēm no piecām, taču tas nav nekas pārsteidzošs, jo zviedru “četrīši” arī savos ziedu laikos nebija diez ko kritiķu mīlēti. Ko nevarētu teikt par klausītājiem.

Jāatgādina, ka vienlaikus ar jauna albuma klajā nākšanu tika izsludināts arī koncerts “ABBA Voyage”, kas sniegs revolucionāru - digitālu - koncerta skatīšanās pieredzi: Agneta Feltskūga, Bjerns Ulveuss, Benijs Andersons un Annifrīda Lingstade uzstāsies kopā ar desmit mūziķu sastāvu speciāli šim pasākumam uzceltajā “ABBA” arēnā Karalienes Elizabetes parkā Londonā - pirmizrāde notiks 2022. gada 27. maijā. Lai gan pirms dažiem gadiem tika baumots, ka četrotnei par atgriešanās koncertu piesolīts pat miljards ASV dolāru, bet mūziķi to noraidījuši, šoreiz viņus laikam uzrunājusi tieši šī iespēja ierakstīties šovindustrijas vēsturē. “Ja godīgi, tad galvenais iedvesmas avots jauniem ierakstiem ir mūsu iesaistīšanās šī iespaidīgā koncerta radīšanā. Par šādu koncertu jūs varat tikai sapņot: mēs paši varēsim sēdēt skatītāju rindās un vērot, kā mūsu digitālie Mēs izpilda mūsu dziesmas uz skatuves, kas īpaši šim nolūkam pavasarī tiks būvēta Londonā. Tas ir dīvaini un brīnišķīgi!” to neslēpj arī četrotne.

Jau pirmajās trīs dienās pēc koncerta izziņošanas tika pārdots 250 000 biļešu (jaunās halles ietilpība ir aptuveni 3000 vietu). Plānots, ka līdz 2022. gada beigām arēnā varētu notikt kopumā ap 200 “ABBA Voyage” koncertiem, uz kuriem lētākās biļetes maksās aptuveni 50 eiro (59,50 sterliņu mārciņas). Šobrīd ir izziņota papildu biļešu tirdzniecība, kas skar jau periodu no 3. oktobra līdz 4. decembrim.

Ja, piemēram, 78 gadus vecais Miks Džegers (“Rolling Stones”) un 76 gadus vecais Aiens Gilans (“Deep Purple”) joprojām cenšas spriņģot pa skatuvi kā jauni kumeļi, tad “ABBA” izvēlējās radikāli citu un iepriekš neredzētu piegājienu - Agnetas (71 gads), Annifīdas (pirmdien paliks 76), Bjerna (76) un Benija (decembrī būs 75) vietā uz skatuves būs viņu 3D kopijas jeb avatāri. Pērn mūziķi kādu mēnesi pavadīja filmēšanas studijā, kur tika radītas viņu digitālās versijas: “ABBA” četrotnei tika uzvilkti speciāli tērpi, pie kuriem piestiprināti sensori, kas fiksēja katru viņu kustību un sejas vaibstu. Papildus tam analizēti “ABBA” 70. gadu koncertu ieraksti, pievienojot jaunajam materiālam arī mūziķu kustības uz skatuves tajā laikā. Rezultātā “skatītājiem liks justies tā, it kā tie būtu viņi, lai gan tie patiesībā nemaz nebūs viņi” - tas komplektā ar desmit “dzīvo” un īsto mūziķu sastāvu varētu radīt kaut ko, par ko šobrīd nav ne mazākā priekšstata, jo nekas tāds līdz šim nav bijis. Digitālo koncertu 100 minūšu garumā veidos lielākie hiti un arī jaunie skaņdarbi, tostarp “I Still Have Faith In You” un “Don’t Shut Me Down”.

Starp citu, abu minēto dziesmu klausījumu skaits mūzikas straumēšanas vietnē “Spotify” strauji tuvojas attiecīgi 20 un 32 miljoniem reižu - protams, salīdzinājumā ar zviedru četrotnes populārākajiem hitiem “Dancing Queen” (aptuveni 622 miljoni), “Gimme! Gimme! Gimme!” (pāri 310 miljoniem) un “Mamma Mia” (267 miljoni) tās tādas kaķa šķavas vien ir, tomēr citām slavenām grupām tie ir nekad un nemūžam nesasniedzami cipari. Lai kaut aptuveni saprastu, tas ir daudz vai maz, var pieminēt kaut vai to, ka “Led Zeppelin” superhita “Stairway To Heaven” remāsterētā versija pasaulē populārākajā straumēšanas vietnē arī ir sasniegusi 620 miljonu atzīmi. Salīdzinājumam - “Prāta vētras” hits “Maybe” var palepoties ar aptuveni 4 miljoniem klausījumu, bet jaunāko laiku himna “Zemes stunda” anša un Kristīnes Pāžes izpildījumā - ap 2,1 miljonu.

Atgriežoties pie “ABBA” un “Voyage”, tas ir pirmais zviedru albums kopš tiem laikiem, kad “ABBA” 1981. gada 30. novembrī izdeva “The Visitors”. Tāpat jāatzīmē, ka “Voyage” iznāk teju piecas desmitgades pēc grupas debijas albuma “Ring, Ring”, kas tika izdots 1973. gadā. Līdzīgi kā iepriekšējos albumos, arī “Voyage” dziesmu autori un producenti ir Benijs Andersons un Bjerns Ulveuss, kuru aranžējumus un dziesmu tekstus papildina pāri laikiem esošās Agnetas Feltskūgas un Annifrīdas Lingstades balsis. Neskatoties uz šādu atkalredzēšanās prieku, vienalga nepamet izbrīns, ka sacelta tāda ažiotāža - kas būtu, ja pēkšņi sadomātu atdzimt “Led Zeppelin”?!

“ABBA” albuma iznākšana ir Notikums no paša notikuma viedokļa - tā ir 21. gadsimta muzikālo tehnoloģiju un it īpaši mārketinga sasniegumu uzvaras parāde. Jaunākā paaudze taču pat iedomāties nespēj, kas pirms 40-50 gadiem bija jāpiedzīvo, lai tiktu pie “ABBA” albuma kopijas kaut vai čīkstošā kasetītē, par plati nemaz nerunājot, bet tagad, 2021. gadā, jau “Voyage” iznākšanas dienā arī Latvijā visi, kas vien to vēlējās, to bija noklausījušies! Arī par albuma izdošanas faktu - kā tas tika iesaiņots, kā reklamēts, kā likts galdā utt.

“Nepiekritīšu, ka tas ir tikai mārketings, jo “ABBA” joprojām ir ļoti, ļoti aktuāla,” pauž “Universal Music Baltics” pārstāve Latvijā Sabīne Brice. “Protams, [šim projektam] ir arī spēcīga plānošana, ir spēcīga tā virzības komanda, jauna pievienotā vērtība ir arī šis koncertšovs, taču - “ABBA” vienkārši ir viena no visu laiku veiksmīgākajām popmūzikas grupām, un tāda tā paliks vēl desmitgadēm. Grupu klausās dažādu vecumu cilvēki, tostarp arī “TikTok” paaudze, to regulāri spēlē radiostacijās utt. Kad iznāca “Voyage”, Latvijā par to bija priecīgi visās lielākajās radiostacijās, skanēja pateicības vārdi, un tas tiešām radīja svētku sajūtu visiem šajā industrijā iesaistītajiem.”

Jā, laikam tā ir, un atliek vien pievienoties Eiropas Parlamentā strādājošā Ģirta Salmgrieža vietnē “Facebook” paustajam: “”ABBA” var iedziedāt un nedziedāt neko! Tā būs mūžīga vērtība. Latvijas šovbizness var tikai mācīties un mācīties.”

Lasāmgabali

"Mums ir tik daudz datu par to, kā jūtas mūsu darbinieki un kā viņi uzvedas. Bet, kad kaut kas noiet greizi, mums vienmēr trūkst pietiekamas izpratnes, lai izskaidrotu, kāpēc," šādi medija “HRZone” žurnālistam Robam Heivardam pirms dažiem gadiem izteicās kāds augsta līmeņa lielas Eiropas bankas personālvadības vadītājs. Saruna izrādījusies pravietiska: gada laikā pēc šīs diskusijas banka iekūlās vairākos skandālos.