Liepājas teātrī ienāk jaunie

JAUNIE Liepājas teātra aktieri: Kārlis Artejevs (no kreisās), Agnija Dreimane, Madara Kalna, režisors un pedagogs Dmitrijs Petrenko, Artūrs Irbe, Kintija Stūre, Madara Viļčuka, Kārlis Ērglis un Hugo Puriņš © Mārtiņš ZILGALVIS, F64 Photo Agency

Liepājas teātrim 115. sezonā pievienojušies deviņi jauni aktieri, kuri šovasar ir absolvējuši Liepājas universitātes Humanitāro un mākslas zinātņu fakultāti programmā «Aktiermāksla».

Diplomus par iegūto humanitāro zinātņu bakalaura grādu mākslā saņēma desmit absolventi. Liepājas teātrī nokļuva deviņi jaunie aktieri - Madara Viļčuka, Kintija Stūre, Agnija Dreimane, Madara Kalna, Valts Skuja, Artūrs Irbe, Kārlis Ērglis, Kārlis Artejevs un Hugo Puriņš, bet vienu jaunu aktrisi - Ingu Dzintari - ieguva Liepājas Leļļu teātris, kur ciešā sadarbībā ar režisori Leldi Kaupužu jau tapusi brīnišķīgā bērnu izrāde «Harolds un pīle».

Petrenko - Liepājas teātra štatā

Pirms četriem gadiem pēc Liepājas universitātes Humanitāro un mākslas zinātņu fakultātes dekānes Zandas Gūtmanes un Liepājas teātra iniciatīvas tika izveidots studentu kurss aktiermākslā - ar mērķi sagatavot aktierus Liepājas teātrim. Šī kursa vadītājs bija Liepājas teātra valdes priekšsēdētājs Herberts Laukšteins, pedagogs - režisors Dmitrijs Petrenko.

Četrus gadus nostrādājis ar Liepājas teātra topošajiem aktieriem, Dmitrijs Petrenko šovasar aizdomājies, kas notiek tālāk, kad kurss beidzas... Un, lūk, arī atbilde: no nākamā gada janvāra viņš uzaicināts būt par Liepājas teātra štata režisoru.

«Dmitrija Petrenko klātbūtne Liepājas teātrī ir notikusi tik organiski, cik vien organiski var notikt, bez konkursiem, bez birokrātijas. Viņš vienkārši ienāca kopā ar jauniešiem, un pie mums viņu vēlas redzēt gan viņa bijušie studenti, gan citi teātra darbinieki,» saka Herberts Laukšteins.

ČETRUS GADUS nostrādājis ar Liepājas teātra topošajiem aktieriem, režisors Dmitrijs Petrenko šovasar aizdomājies, kas notiek tālāk, kad kurss beidzas... Un, lūk, arī atbilde: no nākamā gada janvāra viņš uzaicināts būt par Liepājas teātra štata režisoru / Mārtiņš ZILGALVIS, F64 Photo Agency

«Jūtos ļoti pagodināts par šo iespēju būt Liepājas teātrī, lai gan, godīgi sakot, man pat nebija tādas iekšējas dilemmas - viss kaut kā notika pats no sevis. Līdzīgi kā divi cilvēki, kuri ilgi dzīvo kopā un tad vienkārši apprecas, jo tas ir tikai loģiski,» saka Dmitrijs Petrenko, piebilstot, ka viņa pieredze liecina, ka tieši šāda veida attiecībām, kas notiek organiski un likumsakarīgi, ir vislielākā vērtība.

«Paralēli es turpināšu strādāt un sadarboties arī ar citiem teātriem, un jau tūlīt pat došos uz Daugavpils teātri, kur strādāšu pirmoreiz - tur debitēšu ar Ingas Ābeles lugas «Tumšie brieži» iestudējumu latviešu trupā, tā pirmizrāde plānota oktobrī. Bet kā režisoram man turpmāk būs lielāka atbildība par vienu konkrētu teātri, repertuāru un aktieriem. Es esmu ļoti laimīgs, ka varēšu turpināt strādāt ar saviem nu jau bijušajiem studentiem, un darīšu to tiešām no sirds,» saka Liepājas teātra 8. studijas pedagogs.

Saprast savas attiecības

Ceturtdien, 19. augustā, Liepājas teātra mazajā zālē koncertzālē «Lielais dzintars» gaidāma jauno aktieru diplomdarba pirmizrāde - Alekseja Arbuzova «Cietsirdīgās spēles».

Kajs, Junkers un Ņikita ir labākie draugi jau no bērnības. Abi teju vai katru dienu nāk ciemos pie Kaja, jo viņa dzīvoklis ir ne tikai satikšanās vieta, bet iespēja nesatikt savas ģimenes. Kādu dienu puišu dzīvoklī parādās Neļa, kura izmaina visu trīs puišu dzīves.

«Cietsirdīgas spēles» ir izrāde par bērnu attiecībām ar vecākiem. Precīzāk - par vecāku attiecībām ar saviem bērniem. Kā tikt galā ar saviem aizvainojumiem pret vecākiem? Vai to var izdarīt, ja vecāki nesaskata savas kļūdas un nevēlas tās labot? Vai jaunieši paši var mainīt to attiecību «programmu», ko viņiem ir ierakstījuši vecāki kopš bērnības? Vai viņi spēs piedot un, galvenais, vai viņi varēs būt labāki nekā tie, kuri viņus audzināja?

«Izrāde tapa kā jauniešu pirmais diplomdarbs. Tās mērķis bija likt aktieriem izstrādāt lomu no sākuma līdz beigām - ar visu to metožu palīdzību, kuras viņi bija apguvuši četru studiju gadu laikā. Iedziļināties raksturu biogrāfijās, meklēt līdzīgo un atšķirīgo ar sevi, saprast savas attiecības ar vecākiem un meklēt līdzības ar saviem varoņiem. Līdz tam viņi bija veidojuši tikai atsevišķus fragmentus, tāpēc šis iestudējums ir viņu pirmais nopietnais darbs uz skatuves,» par izrādes tapšanu stāsta Dmitrijs Petrenko.

Iestudējumā piedalās: Kintija Stūre, Kārlis Ērglis, Artūrs Irbe, Kārlis Artejevs, Madara Viļčuka, Madara Kalna vai Agnija Dreimane, Valts Skuja, kā arī Inese Kučinska, Leons Leščinskis, Herberts Laukšteins un Milda Ziemane.

Šī izrāde ir iekļauta teātra repertuārā, un to iespējams noskatīties arī 25. augustā un 24. septembrī.

Starp citu, teātra repertuārā ir iekļautas visas trīs jauno aktieru diplomdarbu izrādes - arī režisores Māras Ķimeles iestudētā Ferdinanda Bruknera «Diagnoze - jaunība» un horeogrāfes Kristīnes Brīniņas pastaigu izrāde «Upe».

Nebaidīties iet savu ceļu

«Septembrī mēs sāksim darbu pie digitālās izrādes bērniem «Sapraši - nesapraši», ko raksta jaunā aktrise Kintija Stūre. Un vēl gribam pabeigt vienu darbu, ko piedāvāt teātrim. To iesākām jau studiju laikā, un tā ir brīnišķīga britu autora luga, ļoti sāpīgs stāsts par pusaudžiem 13-15 gadu vecumā,» par jaunās sezonas iecerēm Liepājas teātrī stāsta Dmitrijs Petrenko. Satikts Liepājas teātra 115. sezonas atklāšanas preses konferencē Rīgā, Latvijas Kultūras akadēmijas Eduarda Smiļģa Teātra muzejā, viņš atklāja, ka vēlreiz izstaigājis muzeju un aplūkojis šodien jau labi pazīstamu aktieru jaunības dienu fotogrāfijas, un aizdomājies par ceļa vārdiem saviem nu jau bijušajiem studentiem, kuri šovasar aiziet savā «lielajā dzīvē».

«Kā nepazaudēt to patiesumu un enerģiju, ko var redzēt aktieru acīs jaunības dienu bildēs… Ir aktieri, kuri to spēj saglabāt, bet ir arī tādi, kuriem šī dzirkstelīte apdziest. Vai zūd interese par profesiju?... Skaidrs, ka katram ir savs ceļš ejams, bet laikam galvenais, ko gribu viņiem novēlēt - lai viņi nepazaudē savu ceļu. Ja tas ir teātris, tad lai iet un dara līdz galam, ar visu sirdi un dvēseli, nebaidoties no neveiksmēm, kas arī noteikti būs. Nenobīties no neveiksmēm, nenoslēpties, ja kaut kas nesanāk. Un pat tad, ja kādā brīdī atklājas, ka teātris bija tikai pakāpiens ceļā uz ko citu, nebaidīties iet šo ceļu. Es, protams, gribētu viņus paturēt teātrī, bet vienlaikus arī saprotu, ka visi ceļi ir labi. Tāpēc - vienkārši nebaidīties, iet un darīt!»

Viņi ir forši

Atsaucis atmiņā Liepājas teātra 8. studijas mācību procesu, Dmitrijs Petrenko secina, ka sākotnēji viņš saskārās ar paša nepacietību - gribējās, lai jaunieši uzreiz zina, kas ir teātra ētika, lai ierodas uz mēģinājumiem ar «pareizo attieksmi», lai saprot, ka teātris ir kolektīva, nevis individuāla māksla. «Skaidrs, ka tas nenotika uzreiz, tam bija vajadzīgs laiks. Bet šodien man ir gandarījums, redzot, kādi viņi ir izauguši - ne tikai aktiermeistarībā uz skatuves, kur veido jau sarežģītas lomas, bet arī ikdienā, darot elementāras lietas. Es pamanu katru sīkumu un redzu, ka skola ir bijusi laba. Viņi ir forši!» gandarīts ir jauno aktieru pedagogs, vienlaikus arī pateicīgs par viņam uzticēto vienreizējo iespēju audzināt pašam savu kursu.

Protams, liels gandarījums viņam bija arī dzirdēt labus vārdus no režisores Māras Ķimeles, kura ar viņiem veidoja diplomdarba izrādi. «Man ir prieks, ka šajā sezonā ar viņiem strādās režisori Laura Groza, Elmārs Seņkovs un Toms Treinis. Patiesībā, man gribas viņus nevis paturēt tikai sev, bet ļaut iet, jo viņi ir pelnījuši labāko teātri, labākās lomas un labākos režisorus!»

Cer, ka izglābsies

Jaunajā sezonā Liepājas teātrī pirmizrādes piedzīvos 11 režisoru darbi - gan iestudējumi, pie kuru veidošanas tiek strādāts šobrīd un kuri tiks veidoti 2021./2022. sezonas laikā, gan tās izrādes, kas sagatavotas pandēmijas laikā un kuru pirmizrādes skatītājiem noskatīties nebija iespējams.

Tie ir režisori: Dmitrijs Petrenko [Dankans Makmillans «1 000 000 labu lietu» - Edgara Ozoliņa un Gata Malika monoizrāde; Aleksejs Arbuzovs «Cietsirdīgās spēles»; Kintija Stūre «Sapraši - Nesapraši»], Beatrise Zaķe [Džoana Didiona «Maģiskās domāšanas gads» - Andas Albužes monoizrāde], Elmārs Seņkovs [«Grimmi», pēc Brāļu Grimmu pasakām], Valters Sīlis [Makss Frišs «Biogrāfija. Spēle»], Laura Groza [Gajs Boltons «Teātris», pēc Viljama Somerseta Moema], Dž. Dž. Džilindžers [Martins Makdona «Līnenas skaistumkaraliene» un Alesandro Bariko «Jaunā līgava»], Mārtiņš Kalita [Pēters Turrīni «Tas arī viss» - Edgara Pujāta monoizrāde], Gundars Silakaktiņš [Elens Eikborns «Kā mīl tā otra puse»], Māra Ķimele, Toms Treinis [Rasa Bugavičute-Pēce «Vilki»] un Kristīne Brīniņa [«Upe» - pastaigu izrāde].

«Runājot par šo sezonu, es gribu lietot darbības vārdu «izglābt». Tas raksturo visas situācijas, runājot gan par šo sezonu kopumā, kad mums bija jātiek galā ar kovidu un finanšu sadalījumu, ar atbalstu un neatbalstu, gan par šo laiku un cilvēku apjukumu - vakcinēties vai ne Un mēs patiešām ceram, ka Liepājas teātris izglābsies no finanšu krīzes un varēs turpināt strādāt pie jau iesāktiem un arī plānotiem darbiem,» saka Liepājas teātra direktors Herberts Laukšteins.

«Šis gads salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu mums ir veiksmīgāks, jo mums [Liepājas teātrim] ir izdevies iekļūt Latvijas profesionālo teātru pulciņā un saņemt Kultūras ministrijas papildu finansējumu, kas 2020. gadā bija mūsu lielākā problēma,» saka Liepājas teātra valdes locekle Eva Ciekurze. Viņa norāda, ka finansējums ir mērķtiecīgi piešķirts jaunuzvedumu programmas realizēšanai, kas ļauj strādāt un pamatoti cerēt uz lielisku jauno sezonu. «Mēs joprojām esam Liepājas pilsētas pašvaldības pārziņā, saņemam pietiekamu atbalstu un varam paļauties, ka nepieciešamības gadījumā mums palīdzēs vēl, jo šodien ienākumi ir tiešā veidā atkarīgi no skatītāju skaita un teātra apmeklējuma.»

Nekā no Paula, Streiča un Artmanes

Viens no centrālajiem Liepājas teātra jaunajā sezonā plānotajiem jauniestudējumiem būs muzikālais uzvedums «Teātris», ko pēc Viljama Somerseta Moema slavenā darba iestudēs režisore Laura Groza. Latvijas skatītāji šo darbu pazīst pēc režisora Jāņa Streiča 1978. gadā Rīgas kinostudijā uzņemtās filmas ar Raimonda Paula mūziku un Viju Artmani Džūlijas Lambertes lomā.

«Mēs esam nolēmuši radīt savu interpretāciju, kas diezgan lielā mērā ir iespaidota no pēdējā gada notikumiem - no liegtās iespējas svinēt dzīvi un mākslu. Un mūsu interpretācijā tā būs muzikāla izrāde, kas nozīmē, ka mūzika un runātais vārds būs vienādās proporcijās,» stāsta jauniestudējuma režisore, atklājot, ka oriģinālmūziku ar Ineses Zanderes tekstiem raksta Kārlis Auzāns, un tā tiks atskaņota «dzīvajā» kopā ar Liepājas simfoniskā orķestra kamersastāvu - ar 30 mūziķiem teātra orķestra bedrē.

«Džūlijas Lambertes lomu esmu uzticējusi Inesei Kučinskai, kura šobrīd ir tieši tajā spēka plaukumā, lai spētu šo stāstu izstāstīt,» saka Laura Groza, vēl gan neatklājot, kurš no aktieriem atveidos Džūlijas pielūdzēju Tomu Fenelu, vien piebilstot, ka tas būs viens no Liepājas teātrī tikko ienākušajiem jauniešiem.

«Kopumā tie būs 17 skaņdarbi jeb dziesmas ar simfonisko orķestri, un tas ir ļoti liels apjoms,» saka jauniestudējuma «Teātris» mūzikas autors Kārlis Auzāns. Viņš turpina: «Jau diezgan daudz esam izdarījuši, bet vēl joprojām esam procesā. Man pašam tas ir gan izaicinājums, gan reizē atvieglojums rakstīt mūziku, zinot, kā skan orķestris, jo visu dzīvi to esmu darījis - gan pats spēlējis, gan daudz klausījies. Liepājas teātra aktieri ir ļoti labi dziedātāji, un es ceru, ka rezultāts būs vienreizējs, jo orķestra skanējums teātra izrādei ir ārkārtīgi liela pievienotā vērtība.»

Režisore Laura Groza atklāj, ka pirmizrāde plānota nākamā gada februārī, un viņa aicina skatītājus negaidīt neko no Raimonda Paula mūzikas, negaidīt neko no Jāņa Streiča filmas, negaidīt neko no Vijas Artmanes un Ivara Kalniņa saspēles. «Te nekā tāda nebūs. Mēs būsim pilnīgi citā sastāvā, pilnīgi citā kombinācijā un - būsim tādi, kādi esam mēs!»

***

Liepājas teātris atgādina

Teātri apmeklēt klātienē iespējams tikai tiem skatītājiem, kuri ir vakcinēti pret Covid-19, kā arī tiem skatītājiem, kuri Covid-19 pārslimojuši. Ierodoties teātrī, skatītājiem jāuzrāda ieejas biļete kopā ar derīgu pasi vai ID karti un Covid-19 sertifikātu. Ieejas biļete derīga tikai kopā ar minēto sertifikātu un personu apliecinošu dokumentu.

Lasāmgabali

Kultūrvietā “Hanzas perons” pagājušās nedēļas nogalē norisinājās “Austras balvas 2024” pasniegšanas ceremonija, kas beidzās ar nelielu (daudziem pat lielu) pārsteigumu – par prestižās balvas ieguvējiem kļuva jau daudzus gadus nepastāvošā grupa “kuba”, kura šovasar izdeva pirms diviem gadu desmitiem radītus ierakstus. Kā tā? Pavērsim priekškaru.

Svarīgākais