Šīs nedēļas laikā lasītākie Neatkarīgās raksti – intervijas, komentāri, izpētes raksti un lasāmgabali par visdažādākajām tēmām.
Satiksmes ministrijas atbildībā notiekošo valsts dotāciju dalīšanu starp autobusu pasažieru pārvadātājiem var dēvēt par Latvijas sadalīšanu starp Andri Šķēli un Aināru Šleseru šā vārda visburtiskākajā nozīmē.
Pārvadājumu konkursa rīkošanai pilnvarotā Autotransporta direkcija (ATD) ik pa laikam izplata paziņojumus par kārtējām uzvarām, kas piešķirtas vai nu tieši “Sabiedriskajam autobusam”, vai vēl diviem uzņēmumiem no trijotnes ar pirmtiesībām uz starppilsētu pasažieru pārvadājumiem Latvijā. Autobusu pasažieru valsts dotēto pārvadājumu konkursu kopumā vislabāk raksturo viens no konkursa rīkotāju lēmumiem. Tas ir lēmums pārvadājumus ap Rīgu uz turpmākajiem 10 gadiem piešķirti vienlaicīgi “Sabiedriskajam autobusam”, Liepājas autobusu parkam un šajā nozarē vislabāk zināmajai firmai “Nordekai”. Ja turpināsies pašreizējās tendences, tad Rīgā un Pierīgā pēc 10 gadiem dzīvos praktiski visi Latvijas iedzīvotāji un būs izveidojies maksātspējīgs pieprasījums pārvadājumu tirgus uzturēšanai bez valsts piemaksām. Būtu loģiski, ka tādā gadījumā šo tirgu ar valsts atbalstu ieguvušie uzņēmumi vēl ilgi pēc valsts atbalsta izbeigšanas izrādītos paši konkurētspējīgākie.
Ar uzvarām jāsaprot Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) piedabūšana piekrist ATD lēmumiem. Šāda stīvēšanās ir novilcinājusi konkursa gaitu jau vairāk nekā par gadu. Sākotnēji tika plānots jau 2021. gadu iesākt atbilstoši konkursa rezultātiem, bet faktiski konkurs ticis tikai līdz pusei. ATD ir sadalījusi valsti 16 pārvadājumu apgabalos jeb lotēs, no kurām astoņās lotēs noslēgti līgumi ar pārvadātājiem, lai tie stātos pie darba nākamā gada vasarā. Par vienu loti pieņemtais ATD lēmums vēl nav guvis IUB akceptu. Septiņās lotēs ATD vēl nav nevienu uzvarētāju izvēlējusies. Precīzāk sakot, ATD nav izvēlējusies nākamos uzvarētājus pēc tam, kad IUB pēc konkursa zaudētāju sūdzībām izbrāķējis iepriekšējos uzvarētājus. Kad ATD šos uzvarētājus paziņos, pārsūdzības aizies pa nākamo apli. Visu rakstu var izlasīt šeit:
Autobusu pārvadājumus sadala Šķēle, Šlesers, Savickis un Brandavs