4.lapa
2020. GADA AUGUSTS
Milzu skandālu pērn izraisījusī iecere paaugstināt nodokļus, ar ko apliek lietotas automašīnas, beidzot guvusi skaitliskas aprises - tiks ieviests arī pilnīgi jauns nodoklis, kas būs saudzīgs pret dārgu elektroautomašīnu pircējiem, bet nežēlīgs pret Latvijas ekonomiskajiem apstākļiem daudz atbilstošāko lietotu iekšdedzes auto un arī moto parku. Lai amortizētu sadārdzinājumu, iedzīvotāji, visticamāk, atsāks braukt ar Igaunijā reģistrētām mašīnām.
Mēģinājums ieviest tiešu aizliegumu lietotu automašīnu importam Latvijā pērn cieta neveiksmi. Tik brutāli lobēt jauno automašīnu dīleru intereses valdība pakautrējās. Taču ideja par kādu piespiedu mehānismu autoparka nomaiņai nekur nepazuda. To atbalsta arī uzņēmums “Latvijas gāze”, kas arī valdībā meklē noietu savam produktam - Krievijas gāzei. Un autoparka gazifikācija ir vēl neapgūts darba lauks.
Konkurējot godīgā ceļā - iekšdedzes dzinējus nevar izkonkurēt nedz elektriskās mašīnas, kas ir divreiz dārgākas, bet ar vārgu veiktspēju, nedz arī saspiestā dabasgāze, kurai Latvijā nav pieejama nepieciešamā infrastruktūra. Autodīleru lobijs ‒ Auto asociācija sadarbībā ar “Latvijas gāzes” vadītāju Aigaru Kalvīti centās iestrādāt piespiedu mehānismu autoparka nomaiņai Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.‒2030. gadam un ar to saistītajos normatīvajos aktos. Daļēji viņiem tas izdevās, un Finanšu ministrijas priekšlikumi transporta nodokļu politikas izmaiņām ir loģisks turpinājums, pildot šiem abiem biznesiem dotos solījumus. Protams, tiešā tekstā tas netiek atzīts, un autonodokļi ir ar viltu iemuļļāti dokumentā, kam ar mašīnām nav nekāda tieša sakara. Šoreiz informatīvajā ziņojumā “Par nodokļu politikas attīstības virzieniem valsts sociālās un veselības apdrošināšanas ilgtspējas veicināšanai”. Visu interviju var izlasīt šeit: