5.lapa
5. jūnijā noteiktajās pašvaldību vēlēšanā iedzīvotāji varēs paust attieksmi arī pret sabiedriskā autotransporta likvidēšanas plānu, ko realizē Jaunās konservatīvās partijas ieliktais satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
Latvijā sarūkošais iedzīvotāju skaits prasa atlikušo iedzīvotāju koncentrāciju, samazinot apdzīvoto vietu skaitu un saīsinot ceļu tīklu. Neatņemama sastāvdaļa šajos pārveidojumos ir valsts dotētā sabiedriskā transporta autobusu reisu skaita samazināšana līdz nullei tuviem, tikai simbola dēļ vajadzīgiem rādītājiem. Lai autobusu pasažieru pārvadāšanu kļūtu par ienesīgu un pat ļoti ienesīgu nodarbošanos, jāizpildās vismaz diviem nosacījumiem. Pirmkārt, lai visi atlikušie iedzīvotāji pārceļas uz piecām Latvijas mēroga lielpilsētām un 25 padomju laiku beigās uztaustītajiem rajonu centriem. Otrkārt, lai tiktu aizliegti personiskie transporta līdzekļi ar iekšdedzes dzinējiem. Kurš nevarēs nopirkt elektromobili, tas lai sēž mājās un krāj naudu braucienam ar autobusu dažas reizes gadā.
Pašreiz starppilsētu reisi ar tendenci uz sevis atpelnīšanu kalpo tikai tam, lai mīkstinātu kopējos zaudējums, no kuriem lielāko daļu rada autobusu kustība vietējos maršrutos pa laukiem. Pārvadātāju šur tur gūtā peļņa summējas ar neizbēgamajiem zaudējumiem aptuveni 25 katlos - arī no padomju laikiem mantotos pasažieru autobusu uzņēmumos tagadējo pašvaldību īpašumā ar privātā kapitāla klātbūtni.
Ar pašvaldību ietekmi uz valsts pārvaldi kopumā izskaidrojamas dāsnas valsts subsīdijas sabiedriskā autotransporta uzturēšanai. 2020. gadā autotransporta uzņēmumi no valsts saņēmuši kopā 67,5 miljonus eiro, kam vēl jāpieskaita ieņēmumi par pārdotajām biļetēm. Pagājušais gads nav tipisks gads, jo valsts tik tiešām kompensēja pārvadātājiem to iztrūkumu biļešu ieņēmumos, kādu pārvadātājiem radīja valsts noteiktā ārkārtas stāvokļa ierobežojumi cilvēku pārvadāšanā. Varētu sacīt tā, ka Covid-19 modelēja gadus desmit tālu nākotni, kurā pārvadātāji nonāktu ar ikgadēju pasažieru skaita samazinājumu par 3-5% gadā. Pagājušajā gadā pārvadāto pasažieru skaits attiecībā pret 2019. gadu samazinājās par 30,3% vietējas nozīmes maršrutos un par 35,5% - starppilsētu maršrutos. Nākotnes modelēšana dabā sakrita ar autobusu pasažieru pārvadājumu dotāciju sistēmas pārveidošanu, kas sākotnēji tika solīta šā gada 1. janvārī, bet tagad atlikta līdz nākamā gada vidum. Visu rakstu var izlasīt šeit: