3.lapa
Apvienoto Nāciju Organizācijas izplatītās rekomendācijas mazākumtautību izglītošanas jomā izraisījušas plašu rezonansi gan pašmāju politiskajā vidē, gan arī starptautiskajā sabiedrībā. Politiskās partijas no jauna pozicionējas pret divvalodības ideju skolās, bet organizācija UNESCO atsūtījusi Izglītības un zinātnes ministrijai kaut kādus slepenus papildu skaidrojumus.
UNESCO ir Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācija. Tātad līdzatbildīga par ANO rekomendāciju saturu. Kad Latvijas Ārlietu ministrija marta sākumā publicēja paziņojumu “ANO Ekonomisko, sociālo un kultūras tiesību komiteja publicē noslēguma secinājumus par Latvijas ziņojumu” nekādu dižo interesi tas neizpelnījās. ANO secinājumi joprojām nav iztulkoti, taču tās sadaļas, kas attiecas uz mazākumtautību, tātad krievu bērnu izglītošanu, ar valsts uzturētās tulkošanas vietnes palīdzību hugo.lv pārtulkoja Neatkarīgā. Un tad gan gāja vaļā skandāls, jo no ANO komitejas teksta nepārprotami izriet ieteikums, stiprināt Latvijas skolās joprojām pastāvošo divvalodību. Lūk, atgādinājumam, šis teksts:
“Komiteja joprojām pauž bažas, ka nesenie grozījumi Izglītības likumā un Ministru kabineta noteikumos Nr. 716 no 2018. gada 21. novembra ir ar diskriminējošu ietekmi uz minoritāšu grupām, un tie rada nepamatotus ierobežojumus izglītošanai mazākumtautību valodās un mazākumtautību valodu mācīšanai pirmskolā un pamatskolās gan valsts, gan privātskolās (..) Valsts pusei tiek rekomendēts apsvērt iespēju pārskatīt savu valodas politiku un likumus izglītībā, lai veicinātu mazākumtautību valodu mācīšanu un mācīšanu mazākumtautību valodās un nodrošinātu, ka likumi negatīvi neietekmē mazākumtautību grupām piederošo bērnu izglītojošo sniegumu.” Visu rakstu var izlasīt šeit: