Komponists Jānis Ķirsis: Ir labi un būs vēl labāk!

KĀPĒC. «Visi šie procesi, kas notikuši pandēmijas laikā, ir rūdījuši iekšēji pārdomāt, izsvērt un pašam sev atbildēt, kāpēc tu to dari. Manuprāt, to šai laikā ir svarīgi saprast,» uzskata komponists, producents un vokālās grupas «Framest» dalībnieks Jānis Ķirsis © Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

«Krīzes laikā, kad apstākļi ir tādi, kādi tie ir, mēs esam spiesti vairāk domāt, esam spiesti arī riskēt. Kamēr vieni pārkvalificējas un meklē jaunas nodarbošanās, mana sajūta ir, ka mums, profesionāliem mūziķiem, ir jāturpina radīt saturs – kultūra. Jo neko citu jau mēs, visticamāk, nedarīsim,» domā komponists, producents un vokālās grupas «Framest» dalībnieks Jānis Ķirsis. Viņa iniciēta, Rīgā atklāta jauna kultūrtelpa «Auss».

Augstvērtīga skaņu studija

Tā ir jauna un perspektīva vieta Rīgā, Teikā, kur atrodas lielākā un modernākā skaņu ierakstu studija Baltijā un akustiski lieliska zāle, kas ir piemērota gan ierakstiem, gan kamermūzikas koncertiem.

Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

Tās atklāšanas koncertā, kura ieraksts publiski skatāms LMT «Straumē», viedtelevīzijā un sociālajā tīklā «Facebook», piedalījās mākslinieki, ar kuriem pamatoti varam lepoties un kuru vārds izskan tālu pasaulē: Maestro Raimonds Pauls, pasaulslavenais latviešu tenors Aleksandrs Antoņenko, pianisti Reinis Zariņš un Agnese Egliņa, izcilās mūziķes - māsas Kristīne (vijole) un Margarita (čells) Balanas, jaunā, perspektīvā vijolniece Elza Siliņa, dziedātājas Rūta Dūduma-Ķirse un Beate Zviedre, kā arī «Auss trio», kurā muzicē trīs Baltijas mūziķi: Rūdolfs Dankfelds, Pēdu Kass un Doms Žeromsks.

«Prezentācijas koncertu piedāvāsim digitālā vidē, vienlaikus apstiprinot tālākus darbības plānus gan kā ierakstu studijai, gan kamermūzikas koncertu norises vietai,» norāda kultūrtelpas idejas autors un mākslinieciskais vadītājs, komponists Jānis Ķirsis, piebilstot, ka ar «Auss» atklāšanu gan Latvijas akadēmiskās un džeza mūzikas saime, gan arī ārvalstu mākslinieki iegūs ļoti augstvērtīgu skaņu studiju un jaunu kamerzāli koncertiem un dažādiem projektiem.

Sniegt palīdzīgu roku radošajiem

KOMPONISTS Jānis Ķirsis jaunās kultūrtelpas «Auss» atklāšanas koncertā. Tā ir jauna un perspektīva vieta Rīgā, Teikā, kur atrodas lielākā un modernākā skaņu ierakstu studija Baltijā un akustiski lieliska zāle, kas ir piemērota gan ierakstiem, gan kamermūzikas koncertiem / EDIJS ANDERSONS

«Mūsdienās ir svarīgi digitāli prezentēt un izplatīt akadēmisko un džeza mūziku, parādot, ka patiesi esam kultūras lielvalsts. Un tieši kultūrtelpas «Auss» akustiskās īpašības ir tās, kuras lieliski palīdz atskaņot un ierakstīt šo mūziku īpaši augstvērtīgā veidā,» Jānis Ķirsis neslēpj gandarījumu par pandēmijas laika idejas veiksmīgo realizāciju, norādot, ka šī ideja dzima, skaudri apzinoties, cik neaizsargāta šajos laikos ir profesionālā mūzika. «Ja estrādes mūziku var ierakstīt arī mājās guļamistabā, tad «pirmās līgas spēlētājiem» nepieciešami ne tikai augstvērtīgi mūzikas instrumenti, bet arī atbilstoša akustika. Diemžēl līdz šim ir bijis ārkārtīgi maz iespēju ierakstīt mūziku augstvērtīgā un tieši akadēmiskajai un džeza mūzikai piemērotā studijā, taču turpmāk šīs iespējas tiks krietni paplašinātas, kas viennozīmīgi dos tālākas priekšrocības gan pašmāju, gan lielajā pasaules mūzikas tirgū,» stāsta Jānis Ķirsis, uzsverot, ka jaunās kultūrtelpas misija ir pulcēt gan atzītus, izcilus mūziķus, gan arī jaunos, daudzsološos talantus, kuriem nepieciešams profesionāls atbalsts, lai taptu skaniski augstvērtīgs materiāls, ar ko, iespējams, doties arī ārpus Latvijas robežām.

Jānis Ķirsis stāsta, ka vienlaikus kultūrtelpa «Auss» sadarbosies arī ar nodibinājumu «Fonds Līdzskaņa» (2016), kas arī ir pašu Latvijas mūziķu iniciēts un atbalstīts un izveidots ar domu palīdzēt mūziķiem, kuri nonākuši grūtībās vai nelaimē. «Mēs uzskatām par savu misiju sniegt palīdzīgu roku radošajiem cilvēkiem - mūziķiem, kuri nonākuši lielākās vai mazākās grūtībās un kuru dzīvē pašlaik iestājusies melnā strīpa. Lielākā daļa mūziķu nesavtīgi un ar visu sirdi iesaistās Latvijas profesionālās mūzikas izaugsmē, un mūsu pienākums ir viņus atbalstīt tad, kad nepieciešama palīdzība, tāpēc ieņēmumus, kas radīsies no «Auss» darbības, vēlamies novirzīt «Fonda Līdzskaņa» uzsāktajiem palīdzības projektiem,» norāda jaunās kultūrtelpas mākslinieciskais vadītājs.

Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

Emocionāli ļoti sarežģīts laiks

Komponists stāsta, ka pandēmijas izraisītajā dīkstāvē notikušas daudzas labas lietas. Viņš ir uzrakstījis oriģinālmūziku dažādiem izpildītājmāksliniekiem un kolektīviem, tostarp koriem, taču diemžēl jau gads ir pagājis un to nav bijusi iespēja pirmatskaņot.

«Katrreiz, atverot jaunu nošu lapu, tas ir liels darbs ar sevi -turpināt radoši strādāt, jo vienlaikus ir sevi jāpārliecina, ka agrāk vai vēlāk šis darbs tiks atskaņots. Tas nav vienkārši - šis ir emocionāli ļoti sarežģīts laiks. Tāpēc arī citiem sava amata brāļiem varu novēlēt izturību, jo pieļauju, ka daļai no viņiem mūzikas rakstīšana ir dzīves aicinājums, vienīgais, ar ko viņi nodarbojas,» saka Jānis Ķirsis.

Tāpat pandēmijas laikā viņam izveidojusies brīnišķīga sadarbība ar kultūrizglītības programmu «Latvijas skolas soma», kuras ietvaros tapušas divas audiovizuālas koncertlekcijas: «Mūsu Maestro. Raimonds Pauls», kas tapusi par godu Maestro 85 gadu jubilejai, un «Ceļojums apkārt pasaulei. Pasaka par Sprīdīti», kas ir atraktīva un muzikāli izglītojoša koncertlekcija, kurā satiekas divi talantīgi mūziķi - somu izcelsmes latvietis, akordeona un ģitāras virtuozs Marko Ojala un dziedātāja Rūta Dūduma-Ķirse, lai parādītu, kas ir mūsdienu versija pasakai par Sprīdīti.

«Visi šie procesi, kas notikuši pandēmijas laikā, ir rūdījuši iekšēji pārdomāt, izsvērt un pašam sev atbildēt, kāpēc tu to dari. Manuprāt, to šai laikā ir svarīgi saprast. Jā, tā ir mana dziļa pārliecība, ka atbilde uz šo jautājumu ir jāmeklē it visā, ko šodien darām,» domā Jānis Ķirsis.

«Ja ar savu pieredzi varu kādam ko dot, kāpēc lai es to nedarītu,» viņš turpina, atklājot, ka viņam ir daudzi un dažādi radoši plāni attiecībā gan uz tuvāku, gan tālāku nākotni. «Ir labi un būs vēl labāk!» viņš nešaubās.

*Kultūrtelpas «Auss» atklāšanas koncerts.

JĀNIS ĶIRSIS

- Komponists, producents

- Kultūrtelpas «Auss» mākslinieciskais vadītājs (no 2021.)

- Vokālās grupas «Framest» mākslinieciskais vadītājs (no 2006.)

- Festivāla «ārpus laika» producents, mākslinieciskais vadītājs (no 2019.)

- Mākslinieciskais vadītājs grupā «The Beach Band» (no 2019.)

- Dzimis 1988. gada 16. februārī

- Izglītība: Rīgas Doma kora skola (kordiriģents, 1994-2008), Jāzepa Vītola Latvijas mūzikas akadēmija (komponists, 2008-2013)

- Darba pieredze: producents, vokālais pedagogs ansamblī «Knīpas un knauķi» (2005-2010), producents, vokālais pedagogs privātajā skolā «Patnis» (2004-2009), mākslinieciskais vadītājs Rīgas Zelta korī (2013- 2019)

- Apbalvojumi: «Lielā mūzikas balva» - Gada debija («Framest», 2010), Autortiesību bezgalības gada balva - dziesma «Piparkūkas danco» (2017), «Zelta mikrofona» gada balva par albumu «Mamma mani apēdīs» (2017), «Global Eventex Awards»: «Best Concert», «Best Art Event», «Best Cultural Event», «Best Live Show», «Best European Event»

- Precējies ar dziedātāju Rūtu Dūdumu-Ķirsi. Meitai Grietai 2. maijā būs divi gadi

Lasāmgabali

Pāris dienas pēc Jaunā Rīgas teātra uzveduma “Arkādija” pirmizrādes tās režisors un teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis sociālajos tīklos formulēja izrādes vēstījumu “par entropiju un fizikas likumiem: Kurš vēl neredz, ka Latvija nu ir pārliecinoši iegājusi Nāves spirālē?”

Svarīgākais